Annons:
Etikettallmänt
Läst 16081 ggr
minflock
2009-08-05 03:04

Några frågor från en oerfaren

Jag har så många frågor om just igelkottar. kan någon hjälpa mig med några?

Vet inte vart jag ska lägga tråden då det handlar om många olika saker. Flytta den om den ej passar här.

1) Kan igelkottar klättra? Om man skulle vilja bygga en utomhusbur, vad bör man tänka på? Ang vilket material, yta osv?

2) hur ser man vilket kön det är? Dom rullar ju ihop sig ganska snabbt…?

3) Vilda igelkottar, vad bör jag tänka på om jag vill flytta dem ifrån en stor väg till ett tryggare ställe? Med tanke på bla ungar. När blir vilda igelkottar dräktiga och när brukar dom föda och ha en kull?

4) Har igelkottar revir? Jag har här hemma varje år en igelkott som får ungar, är det samma? Stannar vilda igelkottar på ett revir eller flyttar dom runt?

om jag postar detta fel, förlåt! flytta gärna tråden då!

Annons:
minflock
2009-08-05 13:22
#1

Ingen som vet? Ingen som har svar på någon av frågorna?

zickan
2009-08-05 13:38
#2

det kommer nog svar. folk är inte inne så mycket under sommaren.

Jo de kan vara riktigt duktiga på att klättra. Man bör tänka på att djuret får möjlighet till skugga/svalare plats. inte har galler i botten så de skadar tassarna.
Ha galler med små hål så de inte försöker ta sig ut och fastnar.
Enkelt vore att köra med en fyrkantig/rektangel ram som man fäster nät runtom. Typ som betesbur för kanin fast det behöver inte ha samma höjd.

jo det är lite svårt att se könen. Hanens mellan rum mellan öppningarna är lite runt halv cm. medans honans sitter ihop nästan och har minimalt mellan rum mellan sina öppningar. svårt är att de inte alltid vill vara med. ett tips är att hantera som så mycket att de inte rullar ihop sig på en gång och man kan hålla upp handen och kika under eller försöka vända lite smått upp och ned.
ett lite elakare tips men det fungerar. är att bada kotten. de hatar att få vatten på sig och kan inte rulla ihop när de får för mycket vatten. då brukar man lätt kunna ta reda på könet och klippa klorna i samma veva som de får sitt första bad.

det är snällt att göra. flytta en igelkott ifrån trafiken. tänka på att tvätta händer noga innan man tar på sina egna.
Försöka sätta på samma sida vägen som man tog kotten ifrån. runt buske eller stora lövhögar. där är mest troligt att de har en bostad.
De hittar rätt bra hem igen även om man tar upp dom och sätter in från vägen.  Ungarna kommer nu fram tills hösten. Vissa sen parningar föds i idet om honan diar där. Men det är full rulle på parnings sesongen just nu.
Sedan är de dräktiga i en månad typ.

igelkottar rör på sig en hel del. dock så återkommer rätt ofta vild kottar till samma bostad om de kan. men vild kottars bostad kan försvinna, de kan bli störda osv.  Så det kan lätt vara samma hona du haft där innan. Hos föräldrarna på gotland så har vi också haft en hona som bott i flera år. Min kanin grävde gångar i komposten som hon tog över. men stördes nått år och flyttade till en jordsäck som låg ute. mamma vart lite chockad när hon skulle  plantera om på vintern. pappa gjorde ett bo av massa löv i en buske här hemma och vi lade in kotten där. OCh dit har den återkommit varje år. nått år sedan lämnades en kulle med ungar och mamman kom aldrig åter. inte våran kotte heller. så troligen var det samma och hon blivit påkörd.
vild kottar trivs både ensama och tillsamans med andra. men hittas nästan alltid ensama. men de är inte elaka mot attha besök på sin tomt.
HUsdjurs kottar har jag inte sett haft några revir trots att många sakt de inte kan gå ihop. Jag har 4 tjejer i samma rum. lika så haft 2 hanar i samma rum. inge problem alls. De sover hellst tillsammans också.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tina-A
2009-08-05 13:41
#3

Jag läste på wiki bland annat att kottar får vanligtvis sina ungar i augusti, men juni-september är vanligt.

Och angående revir! Enligt wiki har hanar ofta revir på ungefärr 100 hektar, och honor revir på ca 30 hektar. Ganska stort alltså!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

FunkyShrimp
2009-08-05 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

1) Igelkottar kan klättra ja, vissa är väldigt bra på det :P

Utomhusbur använder man bara på sommaren när det är varmt ute då det inte finns någon risk att de fryser, och de ska självklart inte vara ute över nätterna. Man ska ha dom under uppsikt hela tiden som med vilket annat djur som helst.
Kompostgaller är ju rätt bra och smidigt. Inte längre än 30cm bör nog gallret vara.

2) När man köper en igelkott får man reda på könet. Annars kan man se det på bilden -->
Honornas kön sitter vid "svansen" och hanarnas på magen.

3) Har inte sån superkoll på vilda igelkottar. Men man bör inte flytta en kottefamilj om man inte är hundra på att man får med hela familjen. Om en unge missas att ta med så kommer den troligtvis dö.
Om det är en ensam vuxen kotte kan man flytta på den försiktigt till ett annat säkrare ställe.

Dom borde väl bli könsmogna inom ett år som med de flesta djur. Och partner letar dom på våren skulle jag tro och sedan får kullen nångång efter det. Vet inte hur länge svenska igelkottar är dräktiga så lite svårt att beräkna för tillfället^^
Dom ska ju gå i ide till vintern så, låter mer troligt att dom söker partner till våren och inte hösten iallafall^^

4) Jorå, det har väl alla djur. Jag tror de brukar hålla sig till där dom är, iallafall när de har ungar. men självklart kan dom förflytta sig med o hitta nytt revir. Dom ska ju hitta partner när det är dags så då måste dom röra på sig^^

Lite dålig koll tyvärr på svenska igelkottar :P men det känns som det borde stämma ungefär iaf haha^^ fyll på eller så om det är nåt som inte stämmer^^

minflock
2009-08-05 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

tack för svar!

Ang kön. På vilda igelkottar. Jag tar ju upp dem och flyttar dem en bit bort om dom är nära en väg eller så. Men är nyfiken mer på om det är en hona/hane. Jag har en väldigt dålig bild på den senaste kotten. Någon som kan se om detta är en hane eller hona? Välidgt dåliga bilder… Men denna har allting ihop. En igelkott jag tog upp hade som en "snopp" mitt på magen. Denna har det inte. Det är som en liten svans? precis bredvid en "öppning" och lätt intill något mer.  Detta är då en vild igelkott. (för dom som kanske undrar, nej jag har den inte som husdjur hemma) Är mest bara nyfiken att veta mer.

Jag tänker även framöver så vill jag bo på landet. Då vill jag ha "tama" vilda igelkottar gåendes runt min trädgård. Tror ni att det kan bli samma igelkottar som vill ha ett evir runt mig? Om jag erbjuder bra igelkottsmat osv eller flyttar dom sig gärna under livet. 

 hur bra är dom på att klättra? kan dom stå på bakbenen och liksom häva sig upp med frambenen för att komma över?

FunkyShrimp
2009-08-05 14:22
#6

#5 du ska inte flytta någon igelkott som du inte är helt hundra på att den är ensam eller om du får med hela familjen.

Igelkottar har en svanstipp, så som jag nämnde innan så är honornas kön vid "svansen" och hanarnas på magen. Jag bifogade även en bild^^

Tycker inte du ska planera att försöka få igelkottar tama, det är vilda djur och ska vara vilda. Ursäkta, men jag blir rätt irriterad på sånthär…
Varför kan man inte låta djuren vara för en gångs skull…

Dom väljer om dom vill vara på din tomt eller inte. Du kan inte bestämma vart de ska leva. Och man ska inte mata vilda djur. Igelkottarna måste nog vara de djuren som folk matar mest, varför vet jag inte, men jag tycker inte det är rätt. Förutom då efter dom vart i ide och om dom är i nöd av mat ifall de annars kommer svälta ihjäl.

Vet inte riktigt om du vill ha information om afrikanska också eller endast svenska vilda? Är det bara de svenska du pratar om?

Om klättringen gäller svenska så har det ingen betydelse på hurpass bra de klättrar eftersom de ändå inte ska vara i en inhängnad (vilket jag får en känsla av att det handlar om?)

Annons:
minflock
2009-08-05 14:40
#7

#6 du postade samtidigt som jag, därav att jag inte hann se.

Så, jo jag tänkte typ stödmata som man kan göra med rådjur, rävar osv. framöver skulle jag gärna ha vilda igelkottar. Låta dem självklart vara fria och gå som dom vill. Men det skulle vara kul att ha en vild igelkott som frivilligt ville ha ett revir nära mig.

Dom flesta frågorna gäller vilda igelkottar. varför jag frågar om dom kan klättra är för jag undrar om vilda igelkottar kan komma uppför kanter vid vägen. Som sagt så bor jag i stan vid trafiken och undrar om kottarna kan ta sig upp för desa höga kanter som brukar finnas vid trafiken. därav min fråga hur högt dom kan klättra. Om dom kan stå på bakbenen och häva sig upp för dessa.

Jag vill inte ha vilda igelkottar som tama husdjur. Då skaffar jag mig en afrikansk pygmeigelkott ;)

Men jag kan inte rå för att jag tycker att det skulle vara väldigt kul att ha en vild igelkott boendes (vild då) runt min tomt. Inte som tam, utan som vild. Att den väljer att vilja leva runt mitt hus för att den trivs. jag tycker att man kan stödmata dem. Att man faktiskt om man vet vad igelkottar bör äta kan stödmata för att få en chans att den kanske själv väljer att stanna. Jag vet att man då måste fortsätta mata hela tiden. tror jag. Men jag ser inget fel i det. Fel är för mig att ta ett vilt djur och fånga som husdjur och ha hemma. För mig är detta precis samma sak som att jag brukar gå till sjön och mata ankorna som är vilda. Det är mycket speciellt att en and vågar sig fram att äta direkt ur handen.  Men jag är intresserad av hur du menar? vad anser du är fel med det? Jag är öppen för nya infallsvinklar! Säger inte att jag har rätt. Säger enbart vad jag i dagsläget tycker.

minflock
2009-08-08 20:29
#8

putt

Upp till toppen
Annons: