Annons:
Etikettallmänt
Läst 3983 ggr
Pleasant
7/17/09, 5:23 PM

Igelkott och smådjursallergi?

Hej!

Jag är en tjej på 18 år som har blivit helt förtjust i igelkottar. Skulle så gärna vilja ha en liten här hemma. Men jag bor ju fortfarande hemma och min mamma har allergi. Hon har gjort ett stort allergitest och det visade att hon var allergisk mot hund, katt, kanin, häst och sen kommer jag inte ihåg om det var något mer.. Det var olika "graders" allergi på de olika djurslagen hon är allergisk mot.

Nu till min fråga, är det bra att ha en igelkott i mitt rum ifall hon är allergisk? Igelkott är ju inget pälsdjur men ändå.. Är det någon här som är allergisk och har igelkott?

Kom med förslag, ideer, tankar, åsikter - allt!
Tack på förhand =)

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

Annons:
Mikaela_B
7/17/09, 7:00 PM
#1

Skriver min personliga åsikt först av allt

- åk och hälsa på en ägare till igelkott tillsammans med din mamma, som då INTE har andra djur som din mamma har visat allergireaktion på, alltså ingen som har hund och katt hemma, eller som äger häst och ev har ridkläder mm hemma, vilket gör att jag sorterar ut mig själv för jag har hund hemma, och iller och även hästar så folk med allergi mot häst kan reagera då stallkläder mm är hemma.

Sedan så tycker jag att ni skall leta efter en igelkott som ni kan låna och ha på prov, dels för din mammas skull men också för din egna så du får känna på hur det är att ha en igelkott.

Din mamma behöver inte reagera på en igelkott, min mamma är super allergisk mot det mesta och speciellt inom djurväg, men igelkottar reagerar hon inte på förutom om hon hanterar dom och taggarna sticker henne, då får hon utslag och irritationer i huden.

Och det är samma sak med mig, jag är också allergiker mot mycket och däribland en del djur, så jag reagerar också på igelkottar men enbart på deras taggar om dom stick så får jag irriterad hud, och för många allergiker så kan det vara riktigt påfrestande det, men jag käkar så mycket allergi mediciner för att klara mig egenom pollen perioder av både träd,blommor, och gräs mm så jag har inga problem med dom så sätt.

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
7/17/09, 7:45 PM
#2

Jag är själv pälsdjursallergiker och är allergisk mot alla pälsdjur. Har allergivänlig hund - pudel, iller och så igelkott. Alla 3 är mer eller mindre allergivänliga och det fungerar jättebra med kotten. Jag reagerar inte på den. Däremot är jag dödsallergisk mot katter, kan inte vara hemma hos någon med katt i mer än 1 timme innan jag får stora svårigheter att andas, och likaså häst! Även smådjur, alltså pälsdjur så som kanin och möss osv, är jag också allergisk mot men lite mindre.
Kotte reagerar jag som sagt inte alls på, trots min allergi :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pleasant
7/17/09, 7:50 PM
#3

#1, Ja jag hade absolut tänkt att hälsa pån ågon med igelkott så mamma kan få känna efter (om någon vill, så bor jag i Skåne - Landskrona) och det vore super om man kunde ha en på prov också. Om allt går bra med mamma dvs.

Och tack för ditt svar!

#2, Tack så mycket för ditt svar! Vad kul att det går bra med dina 3 djur :>

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

Tina-A
7/17/09, 7:51 PM
#4

Om du enbart har igelkotten i ditt eget rum och din mamma bara kommer in då och då är jag övertygad om att det inte skulle vara några problem alls. Även om hon skulle reagera av att sticka sig på en tagg, så är det inget hon skulle behöva utsättas för om du nu har den i ditt rum :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pleasant
7/17/09, 8:06 PM
#5

#4, Den kommer vara i mitt rum om jag får lov att skaffa en liten kotte. Hon är ju inte så ofta i mitt rum iheller och jag tror inte hon skulle vilja röra kotten, hehe :) Men jag ska lära mig mer om kottar, försöka hälsa på någon (någon i skåne eller landskrona som har igelkott så hör av er :)) och ha på prov så det verkligen fungerar!

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

FunkyShrimp
7/17/09, 9:59 PM
#6

#4
#5

Dvs, du kan ha den enbart i ditt rum ifall du har ett 20kvm stort rum.

Annons:
Pleasant
7/17/09, 10:06 PM
#7

#6, Jag vet. Jag har läst alla artiklar osv :) Mitt rum är lika stort som ett vardagsrum så det kan väl vara 20kvm, något liknande? =)

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

Tina-A
7/17/09, 11:08 PM
#8

#6: Givetvis :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Linda-J
7/30/09, 12:22 PM
#9

Hur har det gått Pleasant? har ni fått tillökning i familjen ännu?

Pleasant
7/30/09, 4:58 PM
#10

#9, nej jag har inte hittat någon som bor nära landskrona som har en liten kotte.. :)

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

Linda-J
7/31/09, 12:52 PM
#11

håller tummarna för dig, en kotte är verkligen att bra och givande husdjur. Jag fick många fina år med mig Flört

Upp till toppen
Annons: