Annons:
Etikettallmänt
Läst 3779 ggr
Linda-J
2009-08-01 17:27

Vad kostar din kotte i månaden?

Alla ni som har en kotte, tala om vad ni köper varje månad och vad det kostar så kommer folk kanske att inse att detta är en bra och inte alls så dyrt djur att äga Flört

Annons:
toveb
2009-08-02 22:23
#1

Nejdå,det är inte alls ett dyrt djur att fodra..

En femtedels dl torrfoder natt högst,om hon är hungrig,och matrester ung halv deciliter natt.Om man inte föredrar att ge kattmat,som kostar ca 6,50 burken och räcker två nätter.Frusna ärtor och majs.Jag har haft 9 kottar på en gång och då blandade jag råris i kattmaten,och de åt då ca en persons portion mat tillsammans.

En kaninflaska vatten kan räcka rätt länge fräscht.Så man behöver inte byta skål varje dag,

Mjölmask/Sophobas/syrsor kan man köpa när man vill lyxa till det ibland,när det känns rätt.En halv dl mjölmask ca 29kr på det dyraste stället:Djuraffären.En burk reptilvitaminer räcker i flera år.Den kostar ca 170kr.

Byter papperspellets i hennes bur när det känns nödvändigt och luktar,kanske varannan vecka,och den kostar ca 27kr för en påse.

…..Behöver inte kosta speciellt många kronor om man inte köper de dyra lösningarna.Mina kottar har mått väldigt bra för ca 3-7kr/dygn..

Vill man lägga mer så går det alldeles utmärkt,men den psykiska stimulansen i att få springa runt i sitt hjul,och undersöka en lägenhet varje natt ,och få komma ut på sommaren och gräva i jorden,och undersöka lövhögar,gör att kotten är en frisk och lycklig individ ..oavsett hur mycket lyx du kostar på henne,så räknas det mest.Du behöver inte ens underhålla henne med din person,hon klarar sig med sina ideer om vad hon tycker om att utforska helt själv.Det syns på taggarna när de ligger ner och pälsen när den är alldeles tjock,när hon mår bra,dessutom "ler" hon då.

Detta om de Egyptiska.

zickan
2009-08-03 12:23
#2

oj vad svårt att berkna. Jag köper ju stor pack på allt.
Det dyraste är nästan kattsanden. Men även där svårt att beräkna vad det kan gå på då jag har kattsand till nästan alla djuren då de är duktiga på toa.
Kör på dyr katt sand, 8-10 kg för ca 200-250 typ.  Blir 1-2 i månaden som inköps.
Sedan köpte jag stor säck kattfoder när jag var jourhem åt en katt också. Nu har hon just flyttat. Har ännu mat kvar, men nu blir det nog mindre säckar. de ligger väl runt 200-500 och räcker sjukt länke. Jag har både hund och iller som går och snattar mat bakom ryggen  på mig. Men skulle tippa på att en påse på 2kg skulle räcka 2-3 månader på 4 kottar.
Masken köper jag via zoo. Riktigt billigt på en zoo affär här.  Också svårt att beräkna nu på sommaren då jag försöker passa på att odla eget i garaget vilket jag inte kan göra på vintern då jag är extremt allergisk mot dom.
På det lite ägg, kött osv. Samt försäkringar hos agria, dock på helår.
Skulle tippa att jag betalar runt 3-500 i mån på 4 igelkottar och då räknar jag ganska grovt men räknar inte med ev veterinär vård.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: