Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 2748 ggr
[Sandraaa]
2009-07-21 23:33

Hur är igelkottar som husdjur?

- Jag har fattat att dom kräver utrymme, jag bor nu i en lägenhet på 41 Kvm, kan man ha dom lösa då i hela lägenheten? Men tänkte mer på toalätt och mat å sovplats om man skulle ha allt samlat på ett ställe.
- Biter de i sladdar, som kaniner och marsvin?
- Är dom sällskapliga, gillar dom att bli ompysslade? Alltså sitta i knät?
- Vad bör man tänka på när man skaffar sig en igelkott och vilken av sorterna är bäst som första?
- Hur gamla blir igelkottar ungefär?
- Hane eller hona eller har det ingen betydelse, tänkte på hur det är med temprament och när dom löper/brunstar?
- Luktar dom mycket? Jag är inte känslig för lukt, har haft både råttor/kanin/marsvin.
- Som första igelkott är det bäst med en ung eller äldre?
- Kan man ha dom ute och ska dom vaccineras mot något? För vet att de finns en igelkott som bor i buskarna här utanför tänkte om den kanske kunde smitta något då?

Tack på förhand! :)

  • Redigerat 2022-05-24 18:44 av Niklas
Annons:
Grodan
2009-07-22 00:06
#1

Jag kan tyvärr inte beta av dina frågor, men kan hänvisa dig till några trevliga artiklar att ögna igenom (finns många fler på sajten) tills någon skrivglad önskar kommentera dina funderingar

Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

BlackWingedAngel
2009-07-22 00:55
#2

Ang igelkotten i buskarna utomhus så har man ju inte tamigelkottar lösa, utan i inhägnad. Jag vet inte hur igelkotten hos er är, men de brukar ju inte uppsöka människor och man lämnar ju inte tamigelkottar ute på natten heller, så de borde ju inte komma i kontakt med varandra alls, eller?

Tina-A
2009-07-22 02:12
#3

Igelkottar biter inte på sladdar, de är inga gnagare :) Och sen, de blir nog så sällskapliga som man gör dom lite. Dock ska man inte glömma att de inte är flockdjur och därför inte heller tyr sig till en som något annat djur som instinktivt trivs i grupp kan göra. Däremot kan du ha dom i knät, gosa lite med dom och sådär och ju mer du håller på med kotten desto mer (inbillar jag mig) uppskattar den det, vänjer den sig vi det och blir mindre rädd också och man får en sällskapligare kotte :)

Hane eller hona spelar nog inte så stor roll.. Luktar mycket gör dom inte heller, det beror ju såklart på vad du jämför med! Jag har haft många kaniner och några marsvin, och jag har aldrig upplevt att de luktar över huvud taget?? Så nog kan man vara känslig för lukt fast man haft kaniner och marsvin och råttor :) Men jag skulle inte säga att dom luktar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

BlackWingedAngel
2009-07-22 03:26
#4

#3 "De är inga gnagare," brukade jag svara folk som frågade mig också om de åt på sladdar, men jag fick faktiskt en ganska bra respons på det av en kompis: Han svarade att hans katt inte heller var en gnagare men hon tuggar på sladdar i alla fal. Så det finns säkert undantagsfall i alla kategorier. ;)

[Sandraaa]
2009-07-22 10:14
#5

#2 , Den igelkotten som bor här verkar strunta i att h*n egentligen inte ska uppsöka människor, h*n brukar följa mig och hunden en bit på kvällspromenaden, och två gånger har h*n kommit fram och stannat max en meter framför mig.
Nu planerar jag i och för sig att flytta, och en igelkott kommer ju inte hit hem på den närmsta tiden då jag vill ha mer kunskap, så jag behöver nog egentligen inte oroa mig!

#3 , jag tycker inte heller kaniner och sånt luktade när jag hade dom, men sen kom jag hem till en familj som hade kanin och då kände jag en lukt ;) Sen vet ju inte hur ofta eller hur sällan dom städade hos den!

Så vilken igelkott är bäst som första igelkott?
Afrikansk eller egyptisk ? Eller det kanske inte har någon betydelse?

Tina-A
2009-07-22 11:14
#6

#4: Jo, hundar, katter och kaniner är inte heller gnagare men de kan bita på sladdar ändå visserligen. Dock har de inte samma benägenhet att bita i sladdar som gnagare har - med undantag för kaniner som har stor benägenhet att gnaga fast de inte är gnagare!

#5: "_ Den igelkotten som bor här verkar strunta i att h*n egentligen inte ska uppsöka människor, h*n brukar följa mig och hunden en bit på kvällspromenaden, och två gånger har h*n kommit fram och stannat max en meter framför mig."
_Det du beskriver måste väl vara en svensk vild igelkott? Tamigelkottar har ju annat temperament än de svenska vilda igelkottarna som du hittar ute, i och med att tama igelkottar är just tama medan vilda igelkottar är vilda .

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
[Sandraaa]
2009-07-22 12:53
#7

#6 Det är en vild igelkott :)
Svarade på  " Jag vet inte hur igelkotten hos er är, men de brukar ju inte uppsöka människor"

Upp till toppen
Annons: