Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 2927 ggr
[Sandraaa]
8/6/09, 5:15 PM

Hur hjälper man de på bästa sätt?

Mamma bor i ett bostadsområde där det finns mycket elaka barn tyvärr! Dom jagar katter, kastar saker på katterna osv. Har även varit elaka mot fiskmåsungar.
När jag var där idag så fann jag två små igelkottsungar. Det ska finnas en till och deras mamma nånstans.
Den jag hittade först var mer död än levande såg det ut som ett tag, h*n låg i solen och rörde sig ingenting och när man gick förbi var det knappt att den rullade ihop sig men efter att ha fått i sig lite kattmat och vatten så piggnande h*n till.
Vaktmästaren har sagt att när vi ser mamman och deras syskon så ska vi ringa honom så ska han fånga in dom och lämna dom på ett bättre område eftersom han vet hur barnen är här.
När jag gick därifrån lämnade jag lite kattmat och vatten åt de och de mumsade på som aldrig förr. och det bor nu i mammas grannens buske!
Men hur kan/ska vi hjälpa de på bästa sätt, ska vi fortsätta lämna vatten och mat åt de Eller ska vi helt enkelt låta de va tills vaktmästaren fått ihop alla?

Annons:
Grodan
8/7/09, 12:18 AM
#1

Hm… jag vet inte om man ska flytta kottarna - de har ju revir där… kan man inte säga åt ungarna? Berätta intressanta fakta om igelkottar för dem, att kottar är att betrakta som dinosaurier nästan…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
8/7/09, 1:03 AM
#2

Det beror helt enkelt på hur gamla ungarna är.

Många ungar är redan tillräkligt stora nu i år och har separerat med mamman redan. Det har våra små vilda ungar som bor inne på sambons mammas tomt gjort, där e inte mamman kvar utan 2 av 4 ungar bara än så länge men dom e påväg bort med på egna äventyr.

Så länge som dom är med mamman så skall man inte flytta dom! Om det inte är hela familjen, men då måste man verkligen vara säker på att det verkligen är HELA familjen när man väl flyttar dom med…

Har samma problem som ovan med ungarna på våran gård när de gäller igelkottar och ekorrar i största drag. Skulle ju inte påstå att jag vart speciellt trevlig mot varken ungarna eller föräldrarna när jag sätt att dom kastat sten på dom, och en gång dödat en ekorre och igelkott detta året…

Men nu e de lugnt, iallafall utanför oss, ingen som vågar göra något där längre kan jag ju lova

www.blueberryhedgehogs.com

[Sandraaa]
8/7/09, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#4 jag vet inte riktigt hur gamla dom är.
Hörde idag att de hittat en påkörd igelkott häromdagen en vuxen , det kan vara deras mamma men jag vet inte.
Jag har härjat på dessa ungar i ett år snart + pratat med deras föräldrar men de är dryga och trotsiga och fortsätter va elaka.
Dom är ju uppfödda på en altan och de har bara sett 3 ungar och en mamma.

Mikaela_B
8/7/09, 5:12 PM
#4

E de en bild p[ en av ungarna?

Mamman diar dom mellan 4 till 8 veckor sedan så lär hon dom att jaga själv en kort period så inom 10 veckors ålder så lämnar hon dom.

tyvärr är det svårt att avgöra på en bild hur gamal den kan vara, men jag tror dom är gamla nog men kan ju inte säga med garanti att de stämmer eftersom att jag inte sätt dom personligen.

www.blueberryhedgehogs.com

[Sandraaa]
8/7/09, 7:27 PM
#5

jaa det är en av ungarna.
Jag har aldrig sett en liten igelkottsunge förut , så jag har ju inte heller nått att jämföra med. Men låter ju bra att de kan klara sig själva, hur tycker ni man ska göra? Låta dom fortsätta bo på gården eller be vaktmästaren flytta på de?

Mikaela_B
8/7/09, 8:00 PM
#6

saken e ju den att har mamman lämnat dom så kommer dom troligen att flytta sig sj'lva ifrn gården direkt när dom är redo.

För dom letar nya hem och ev så återvänder någon av dom iallafall nästa år för sina ungars skull annars letar dom helt nya hem.

Låt dom vara och ha bara uppsikt om du kan ifall ungarna e på dom igen. Dom kommer garanterat att försvinna n'r dom e redo!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: