Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 5455 ggr
albinokotte
8/12/09, 11:13 AM

Kallbrand i fot :(

Har börjat morgonen med att gråta en skvätt efter att ha ringt till veterinären.

Sent igår kväll tittade min sambo till vår lille kille innan vi skulle gå o lägga oss o märker att hans fot är alldeles lila och svullen! Han hade trasslat in sig i ett långt hårstrå. Efter lite kämpande med nagelsaxen fick vi tillslut bort det. Han kunde gå på foten, även om det var lite haltande och har enligt spåren på golven även varit uppe en liten liten runda i natt.

Imorse var hans fot fortfarande lila och svullen och efter att ha pratat med veterinären fick vi veta att det inte var så mycket att göra förrutom att massera hans fot och avliva honom ifall det inte blev bättre. :(

Någon annan som har råkat ut för något liknande? Kan man inte amputera foten istället för att avliva honom eller kommer han inte att få ett "värdigt liv" då? Går det ens att amputera foten på ett så litet djur? Han är inte speciellt gammal heller, ca 7 månader bara.

Det värsta tycker jag är att vi inte vet hur länge han hade haft hårstrået där. Han hade kanske haft ont hela dagen och natten innan t o m. Jag tittade till honom några gånger under dagen och kvällen, men alla gångerna låg han och sov så jag tog aldrig upp honom för en ordentlig undersökning.

Usch vad jobbigt det är med sjuka djur :( Jag ska massera allt vad det går iallafall.

Annons:
FunkyShrimp
8/12/09, 6:29 PM
#1

Har vart med om samma sak med två kottar.
Jag tycker verkligen inte det är humant att låta kotten få tassen amputerad. Igelkottar springer flera timmar per natt, med 3 ben blir det haltande istället.

Jag tycker man är egoistisk om man låter dom leva på tre ben.
Se ifall benet går att läka, om inte så tycker jag avlivning för kotterna bästa. Det är humanast.

Tänk också på att det gör jätteont när tassen vart så åtdragen av hårstrån och sen när det tas bort. När blodet kommer tillbaka så sticker det och gör superont.

Jag kollar mina kottars tassar varje dag för att upptäcka det i tid ifall det skulle inträffa. Väcker dom när dom sover om de inte är uppe för att göra en koll.

Men massera (inte för hårt bara) och se ifall det är bättre imorrn. Om det inte är bättre utan värre så är det inte så bra…
Låter dock som att svullnaden borde gå ner ifall tassen inte hunnit bli blå/svart ännu. Men man kan aldrig vara säker. Ju längre håret suttit där, ju värre är det tyvärr. Hur lila är tassen? Jättelila, nästintill blå?

Hoppas det löser sig iallafall!

albinokotte
8/12/09, 7:14 PM
#2

Jag tycker att tassen ser lite bättre ut nu, fast det är svårt att säga och jag vågar inte hoppas på något. Den är klart ljusare än när hårstrået satt där iallafall, i huvudsak mörkt röd skulle man kunna säga, men något mörkare vid klorna.  Fast benet är rejält svullet :(

Så jag fortsätter att massera nu i ett par dagar o ser vart det bär..

Vi kollar alltid till honom ordentligt innan vi går och lägger oss, även om han sover/är i buren, vilket han var även igår. Fast innan dess brukar han få vara hyfsat ifred med undantag av att vi lyfter på filten o tittar o klappar lite. Och det ångrar man såklart nu i efterhand :(

Om avlivning är bäst för honom så gör vi självklart det, även om det gör ont i hjärtat :(

En yttepytte och kanske positiv sak  är att han har varit uppe o bajsat nu under dagen i sin bajshörna. Han hade kunnat bajsa i buren, men tog sig till sin vanliga plats ett par meter bort.

Usch vilken dålig dag det är idag :(

FunkyShrimp
8/12/09, 8:09 PM
#3

Det är jättehemskt när sånt här händer =/ dock inte så jätteovanligt att det sätter sig hår runt tassen.

Om det har hunnit mörkna (blå/svart) vid tårna så börjar vävnaden dö. Det är inte bra…

Igelkottar är lite svåra att läsa ibland. De säger inget när de har ont någonstans. (förutom ett undantagsfall här då min ena tjöt som tusan. hon fastnade med benet när hon skulle klättra ut ur väggen som hon för övrigt inte får vara i. Räddade henne snabbt men hon hade lite ont en liten stund innan hon var på topp igen).
Men annars har jag aldrig hört dom säga nåt.

Det värsta är ifall de gjort illa sig och man måste till veterinären och det är sent på kvällen… det är hemskt >.<. Tycker det borde finnas en del kliniker öppna dygnet runt.

Har ni varit hos veterinären ännu förresten?

albinokotte
8/12/09, 8:27 PM
#4

Ajdå, det låter inte bra, för vid klorna är det väldigt mörkt.. :(

Mmmm de är svåra att läsa av..Fast idag har han varit ovanligt stirrig när jag har tagit upp honom och han försökte t o m bitas en gång (vilket han aldrig har gjort innan) så han har nog ganska ont :(

Nä, vi har inte varit hos veterinären än. När vi ringde sa hon att det inte var så mycket man kunde göra mer än att massera och om foten blir kall skulle vi åka in för att avliva honom, för då är foten död :( Fast vi kommer att åka in imorgon eller på fredag hursomhelst ifall vi inte ser någon förbättring. Är svårt att känna om den är kall eller inte, för tassarna (trampdynan) är alltid ganska svala.

Ja, vi fick panik igår kväll/natt! Det är säkert många djur som har fått bestående skador eller dött för att det varit stängt när olyckor skett…

FunkyShrimp
8/12/09, 8:50 PM
#5

Ajaj :/ det är inte bra. Det som är dött kan ju inte läkas igen så att säga, det måste tas bort. (amputering i vanliga fall, men hos smådjur tycker jag inte det är vettigt)

Förmodligen bet han för att det gör ont.

Du har inte tagit nån bild man kan se eller så?

min ena hade rätt hårt hår runt tassen en gång och jag var hos veterinären på kvällen och vi fick bort det iallafall efter en stunds pillande. Dock hade hon jätteont såg man på henne, och assistenten (fick inte ens en veterinär) råkade skära henne i tassen så det började blöda! :S hon sa bara "oj, nu råkade jag skära henne lite i tassen". Vafan är det liksom!
Blir så arg när dom inte kan engagera sig ordentligt. Inte så att man betalar för att dom ska göra illa dom…Väl hemma så hade jag ju tagit upp och lagt nere henne, pillat massa på tassen osv så hon bet mig till slut^^ inte hårt dock. Men
det var nog en blandning mellan "låt mig va nu ffs!" och att det gjorde ont.

Fast det borde ju synas om foten är död. Den kommer inte användas som de andra då. Kan va svårt o känna av temperaturen som du säger, men man får försöka så gott man kan.

Det hugger alltid i mitt hjärta när någonting sånthär händer. Paniken bara strömmar in. Usch usch :/

Tycker det låter vettigt att ni åker till veterinären ändå. Det är lättare för dom att fastställa en diagnos när dom ser djuret.

albinokotte
8/12/09, 9:10 PM
#6

Hmmm, Varför jobbar man på en veterinärklinik ifall man bryr sig om djur..?? Vissa på vårdcentralen beter sig på liknande sätt mot människor…Stört är det! ^^

Har dina kottar överlevt när detta hänt eller har du varit tvungen att avliva? 

Jag ska försöka ta en bild ikväll, när vi båda är hemma så att en kan hålla i honom.

Usch ja, man får sån panik och ångest när det händer ett litet oskyldigt djur som inte kan prata..:(

Annons:
FunkyShrimp
8/12/09, 9:44 PM
#7

Mm eller hur >.< idiotiskt.

Min ena var jag tvungen att avliva… :'( gör fortfarande jätteont.

Men om det är någon tröst så kommer det alltid nåt positivt ur det negativa. Man kommer inte göra om samma sak igen. Nu vet du att det är viktigt att kolla tassar varje dag, samma för mig när det hände här..
Man blir inte informerad när man köper kotte att detta är vanligt att det kan hända och att viktigt att dammsuga och kolla tassar varje dag.
Jag har försökt skriva ut det några gånger iallafall då jag anser att det är väldigt viktigt att folk får veta detta.

albinokotte
8/12/09, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såhär ser foten ut. Pojkvännen tyckte också att han såg bättre ut än i morse..Fast vi vågar inte riktigt hoppas ändå..

Mmm synd att man inte kan lära sig saker innan det händer bara..:/

FunkyShrimp
8/12/09, 11:30 PM
#9

Lite mörkt är det ju vid tårna. Foten är rätt sårig, har ni försökt rengöra det?

Ett ljummet fotbad kan han få och sen torka försiktigt och sen kan han  få sova i en ren filt/tröja, så det inte kommer in bakterier direkt igen.

Sen in till veten imorgon för en koll (Y) rekommenderar jag.
Medans såret ännu inte är läkt så var noga med att han rör sig och sover bland rena saker. Byt oftare än vanligt.

Så är det bara, inget man kan göra någonting åt. Man lär sig helt enkelt med tiden.

Denna kommentar har tagits bort.
albinokotte
8/13/09, 12:06 AM
#11

mmm har rengjort tre gånger, fast bara med en fuktig trasa.

Tar till mig av dina tips och ska ge honom ett bad nu och nytt i boet. Tack!

FunkyShrimp
8/13/09, 12:22 AM
#12

Låter toppen :) varsegod!

Grodan
8/13/09, 1:26 AM
#13

Vilken hemsk sak att råka ut för. Stackars kotte.

Att det också är så vanligt! Det här känns som om vi måste varna lite för på sajten.

Har du Funky lust att skriva en artikel?

Tittade på fotot på hans tass och jag tycker faktiskt att det ser BRA ut! Ser inte någon död vävnad utan bara en köttig och lite illa medfaren tass. Hoppas verkligen killen blir frisk!

En annan fundering. Möss och råttor har ett mkt bra försvar: de kan inte få kallbrand som sprider sig uppåt - utan de självamputerar den skadade/döda delen. Hur är det med kottar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
FunkyShrimp
8/13/09, 1:40 AM
#14

#13 javisst jag kan gärna skriva en artikel om detta, tycker det är viktigt att folk vet om detta (tyvärr inte alltför ovanliga) problem!

Längst vid klorna ser man att det är svartaktigt. Rätt lite, men det är ändå där. Om såret och svullnaden blir bra så finns det kanske chans att det går bra. Men bästa är att åka till veterinären så att de får kolla på det och säga vad de tycker. Ändå dom som är utbildade, dock finns det ju mindre bra veterinären med som kan säga saker som inte stämmer eller sätta förhastade diagnoser. Men överlag så är de vettiga
och försöker hjälpa till så gott de kan.

Jag hoppas också han blir frisk, inte kul med sånthär!

Jasså, det visste jag inte, intressant. Marsvin opererar varandra vet jag :P har hänt hemma hos oss. Ett av våra marsvin för många år sedan hade en böld i ansiktet och det andra marsvinet gnagde bort den. Mamma tog det "opererade" marsvinet till veterinären dagen efter och de sa då att de inte hade kunnat göra det bättre och snyggare, det var proffsigt gjort :D haha, lite kul. Så snälla och söta de är när de hjälper varandra. Man ska aldrig underskatta djur.

Jag är nog säker på inte kottar gör på det viset, sett många djurprogram, läst artiklar etc och har aldrig hört om det. Tänk också deras tänder, de är inte likadana som gnagarnas.

Grodan
8/13/09, 1:46 AM
#15

#14 jättebra om du kunde.

Åh, jag menade itne att TS INTE skall gå till veterinär - det måste hon ju givetvis. Menade bara tröstande att jag tyckte att det inte så farligt ut, som ett hoppingivande uttalande. Skrattande

Menar nu inte att möss och råttor självamputerar som i BITER av, utan den illa skadade/klämda kroppsdelen "stängs av" - av kroppen - dör och ramlar av.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FunkyShrimp
8/15/09, 4:56 PM
#16

Hur har det gått med grabben?

zickan
8/15/09, 7:30 PM
#17

Vore nog smart att uppsöka en veterinär för ev lite antibiotika mot ev inflamation. Men själva såret tycker jag inte ser så hemskt ut och bör nog läka.

Nu e jag lat och orkade inte läsa hela tråden :-P

Skulle rekomendera att tyvärr va lite elak och sätta in den i en bur med fleace eller nått som kan bytas ut lätt och inte fastnar i såret då det är öppet. Då får man lite mer koll på kotten och kan enklare hålla rent.
Sedan försöka hålla så rent det går men ändå inte tvätta för mycket för även det kan hindra läk förloppet. Finns vissa ting att sätta på. typ jodpax, sår rengörning osv.
Jag har varit med om samma sak ett par ggr. Aldrig haft oturen att förlora någon tass ännu. Men jag har haft tassar som sett mycket värre ut än eran kottes och har klarat allt med endast mindre ärr.
Så jag tycker ni absolut inte ska ge upp ännu. Tyvärr finns det inte så många kotte kuniga veterinärer :-/. Men kämpa på. Jag tror det kommer löna sig!

Kanske klippa klorna i samma veva ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

albinokotte
8/16/09, 11:25 PM
#18

Hej igen!

Vi var hos veterinären i fredags som tyckte att det såg bra ut!! =) =)

Vi fick en salva mot såret med antibiotika som stelnar som ett gips som vi ska smörja på i 10 dagar. Så förhoppningsvis frisknar han till snart.

Klorna är klippta ;)  Misstänkte att nån skulle kommentera det ;)

zickan
8/17/09, 3:17 AM
#19

ah vad skönt :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: