Annons:
Etikettallmänt
Läst 1374 ggr
Mikaela_B
2009-07-27 17:57

Imazo och igelkottar

Som många minns så var jag för ett bra tag sedan nu på studiebesök på Imazo och reagerade ganska starkt på att igelkottarna satt i dunaburar där.

Jag kom och tänka på det för några dagar sedan och började falla i tankarna varför ett grossist bolag som imazo inte behöver hålla igelkottarna på 20 kvm utan kan ha dom i dunaburar som är knappt 1 meter breda ens :S

Så jag skrev ett mail till jordbruksverket ang detta och lite annat men just för att jag ville ha svar på mina tankar kring detta.

Nu i detta fall så visar det sig att Imazo måste följa reglerna om 20 kvm och alla andra mått på sällskapsdjur som står i L80 och L108 vill säga!

Detta reagerade jag mer på, när jag vet att dom inte följer dom reglerna som finns men som vi privatpersoner som har igelkottar och mer exotiska djur blir anmälda till djuskyddet och får inspektioner på oss titt som tätt :S

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
toveb
2009-07-27 19:02
#1

Det står på deras hemsida (är det rätt hemsida:http://www.imazo.se/?) att de säljer enbart till etablerade zoo-affärer..och sådana får ju inte ens sälja exotiska djur som igelkott i Sverige…så va´?

Hur hamnade du där?

FunkyShrimp
2009-07-27 19:39
#2

Jorå, finns en djuraffär i Norrköping som säljer igelkott.

jontarna
2009-07-27 22:37
#3

den där affären har lagt nerObestämd vet inte riktigt varförSkrikandes

FunkyShrimp
2009-07-28 00:25
#4

jaha jasså. där ser man!

DoD
2009-07-28 14:47
#5

Jag tror de finns en djurafär i gävle som får ha så kallade exotiskadjur men har de inte än iaf.

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Mikaela_B
2009-07-29 00:56
#6

#1 Jag var med där när min skola skulle köpa in nya djur eftersom att dom köper ifrån Imazoo, så därför hamnade jag där och fick gå in och kolla på alla djurrummen och alla djuren.

Så det var jag och djurskötaren på skolan som var där. Då jag jobbade extra i djurrummet så fick jag följa med och välja vad som skulle köpas och se till att allt blev med.

Så då hittade vi till ett rum där dom höll just afrikanska pygmeigelkottar, och dom satt i dunaburar. Och det är inga 20 kvm som dom hölls på.

Ja det finns djuraffärer som säljer exotiska djur, dock har jag aldrig vart i en så jag kan ju inte prata så mkt om just djuraffärerna som håller exotiska djur, men jag vet att det finns en och annan.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Linda-J
2009-07-30 11:46
#7

finns det någon butik i sthlm? har inte sett någon…. personligen köper jag bara mina husdjur genom uppfödare eller privatpersoner för att vara säker på att man får ett djur som mår bra och ser hur det har haft det. Sedan har jag även ett svagt hjärta för utsatta djur som inte har haft det så lätt men att handla djur i zoo butik har jag inte haft så goda erfarenheter utav tyvärr

Mikaela_B
2009-08-04 19:14
#8

Jag har inte köpt djur i butik på vet inte hur många år. Dels för att jag vet att dom flesta köper in ifrån Imazoo och tyvärr så har jag väldigt svårt för grossisterna, då de för mig är som att köpa "grisen i säcken" för du vet aldrig vad du får, och sedan är det massproduktion enligt mig där det handlar om pengar och en marknad som inte alls tar hänsyn till djuren, och vill ju inte påstå att zoobutikerna i helhet heller tar hänsyn till det.

Har själv jobbat och praktiserat på zoobutik i många år och vet vad marknaden går för. Tycker bara det är sjukt att man sitter och kollar i en katalog och pekar sedan skriver upp nr för att beställa djuren och sedan ringa ett samtal och så beställer du hur många du ska ha mm :S De är ju för sjutton samma sak som vi beställer kläder från Haléns ex……

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-04 19:33
#9

Känns inte som om det är rätt att det ska vara lagligt att sälja exotiska djur på zoo. Djur som kräver speciell skötsel tycker jag inte man ska kunna impulsköpa sådär - vilket man kan i en zoobutik.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-04 20:16
#10

Jo precis, det är ju det, och det blir liksom att dom köper det för att det är COOLT att ha exotiska djur, och tyvärr så skapas det tränder av att hålla dom trotts att kunskapen är så låg.

Kan ju säga så här långt också, på Zoorf utbildningen dvs den som man måste ha gått för att ens kunna få äga en egen zoobutik, eller ja den är för att du skall få lov att sälja djuren i butiken mm.

Den ger dig inte kunskap om exotiska djur! Den går inte ens igenom det! Jag fick kunskapen genom min zoorf utbildning, men inte tackvare kursen, utan tackvare mitt egna engagemang och min kunskap som jag redan hade. Det ingår ej i kursen att få det. Du får om små djur, reptiler, fåglar och fisk mm. Inget mer

Vilket gör att de zoobutiker som säljer djuren, inte kan ett skit troligen om dom heller, och de gör mig less.

Ursäkta mig att jag låter sne eller något, men lite frustrerande är de när man kämpar som en gnu för just igelkottar för att få ut så mkt som möjligt om dom och få ut kunskap och sedan så börjar zoo butikerna sälja dom…. *morr*

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-04 20:19
#11

Det låter helt klart en fråga för jordbruksverket. Var inte så svårt att förbjuda illrar att säljas i zoobutiker. Tror inte heller det är så svårt att förbjuda igelkottar.

Faktum är ju att det KAN leda till att folk börjar tro att man FÅR ha även svenska vildkottar som husdjur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-04 20:41
#12

Jo jag skall ge mig på jordbruksverket åter igen, så får jag se om man kommer någonstans denna gången med denna frågan, då alla mina andra synpunkter just nu står väldigt stilla hos dom….

www.blueberryhedgehogs.com

Linda-J
2009-08-04 21:24
#13

säg till om du behöver hjälp med något!

Annons:
UlrikaD
2009-08-04 22:07
#14

Om zoo-affärer inte ens vet att det är olagligt att ha guldhamstrar ihop efter 8v ålder. Hur fasen ska de då kunna ha styr på vad som gäller för en igelkott?

Mikaela_B
2009-08-04 22:27
#15

Ja du ulrika bra fråga….

som sagt det finns mycket som man vill ändra på och få folk att förstå men ändå e de så svårt att lyckas påverka på något sätt i alla frågor….

Kan någon skicka vilka zoobutiker som till 110% vetskap säljer igelkottar. Vill veta namn på butiken och vart den ligger!

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: