Annons:
Etikettfoder
Läst 3970 ggr
Mikaela_B
8/10/09, 2:46 AM

Köttfärs VS Pinkis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Istället för att dra igång en diskussion som kan hålla på i evigheter inne på artiklar så startar jag upp en ny tråd där denna diskussion kan fortsätta.

För att svara på det som FS skrev sist inne på artikeln " afrikansk pygmeigelkott "

Tolka mig rätt, jo tack visst finns det många här inne som är kunniga när det gäller igelkottar, men alla i Sverige står fast vid att en kost för igelkottar skall innehålla det som finns på exakt samma lista som hoppar från hemsida till hemsida som dessutom den säger att det inte skall serveras rått kött!

Oavsätt ifall de e blandfärs eller vad de gäller så finns det olika sorters bakterier i allt kött som man undviker när de är rått.

EHEC kan finnas i nötkött, korv köttfärs allt!
Trikiner är det som man hittar i griskött dock ej så vanligt på svenska tamsvin.

När det gäller bakterier som är det som igelkottarna är känsliga mot så finns det även på ytan på sterilt kött och har kommit ditt genom kontaminering efter slakt!

MEN ni som sitter och säger att det inte är farligt med bakterienivån i nermalt kött som färs av alla dess slag är lite ute och cyklar, då kottleter etc är mer hälsosamt än nermalt kött då det är i nermalt kött som bakterienivåerna stiger! Bara för att den totala ytan där bakterier kan sitta blir större när man mal ner köttet och gör färs vilket gör att bakterietillväxten ökar och den ökar snabbt.

Och man sprider också mer effektivt bakterier i malningsprocessen och det är helt pga detta som det är mycket kortare hållbarhets tid på färs av alla dess slag.

Och detta kommer vilken veterinär, djursjukvårdare till och med djurvårdare att kunna bekräfta. Då det ingår i våran utbildning på många skolor att kunna.

Jag säger det och vet de pga min utbildning, och för min kunskap inom igelkottar som tyvärr att jag säger de men sträcker sig bortom ganska mycket bredare områden än för många andra i Sverige då alla här låser sig och lyssnar på allt som skrivs, samma saker om och om igen, nya hemsidor uppdaterar inte, dom kopierar och följer tränden.

Igelkottar kan inte hantera den bakterienivån i deras tarmflora eller något sådannt, därför serverera man inte rått kött till en igelkott.

Gällande pinkis, ja där har FS rätt dels, men att pinkis hanteras med händer spelar ingen roll, dom fryses ner och  du kan inte gämföra bakterienivåerna på samma sätt som med köttfärs då de är 2 helt olika industrier och två helt olika hanterings och skötsel områden.

Skillnaden: Bakterier på kött sitter utanpå därav tillagat kött gör att dom dör, ner malt kött orsakar större spridning av bakterier och inte bara utanpå utan i hela förpackningen.

Pinkis: Har ingen av de förmågorna förutom att en större risk för parasiter istället går in här, men inte bakterier!

Och skall man sitta och diskutera bakterier på händerna ja, men då får väl alla börja tänka på att använda sterila handskar och byta mellan varje typ av foder som ni skall servera och så fort som ni tar på någon yta så skall dom slängas och bytas.

HELT upp till var och en om ni skall servera rått kött, inga problem med mig har inget att göra med andras handlingar, men jag skulle aldrig göra det pga risken att jag kan skada mina djur och jag kan till och med döda dom för lite rå köttfärs skull…… Nej tack

Så de är risker som ni helt klart får ta om ni vill, men även konsekvenserna om de skulle bli några… Alla har ett personligt ansvar för sina djur sedan om man vill lära sig nya saker eller stå kvar och trampa i samma spår hela livet så får man göra det.

Jag försöker bara hjälpa er med att inte riskera era djurs liv för något så meningslöst inom risker som att servera rått kött…

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Grodan
8/10/09, 9:35 AM
#1

Hoppsan, här var det ord och inga visor.

Lät ju verkligen oaptitligt med köttfärs efter din förklaring… *host* och sådant ger jag mina råttor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
8/10/09, 3:51 PM
#2

Haha!

Nu när jag läste de igen själv så tycker jag de e allt mer oaptitligt över huvudtaget.

Men de roligaste av allt e att hundar som egentligen borde klara av färs rått, ger man ju inte ens rått till! Mina får kokt om dom ska ha något sådannt!

Så människan serverar ju inte ens rått kött till en hund :S serverar inte färs ens  till illern, jo! kalkon färs nermald kalkon kött, ben mm. Doch ej samma bakteriehalt pga de inte e något tillsatt rent kött och ben i. Men de bakterier som finns klara iller av.

Dom om något e ju asätare :S

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
8/12/09, 12:59 AM
#3

Minskar inte bakteriemängden om man fryser köttfärsen först?

#2: Jag ger rått till min hund och andra hundar ibland. Tillagat med förstås, men när det är någonting med ben i får man ju absolut inte ge tillagat utan då ska det alltid vara rått och helst fryst innan man ger till hund.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mikaela_B
8/13/09, 9:49 PM
#4

Oavsätt ifall du fryser eller inte så tar du inte kål på alla de bakterier mm som finns i nermald färs då spridningen och bakterieområdena inte bara i malt kött är på ytan utan i hela färsen.

När de gäller med ben i, så ger man dom inte de tillagat pga att benen flisar och blir inte alls samma hårdhet som när de är rått därför ger man inte tillagat kött med ben då de egentligen är en ren fara…

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
8/13/09, 10:34 PM
#5

#4: Precis :) (angående ben till hund).

Okej, det visste jag inte! Men alltid lär man sig något nytt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mikaela_B
8/13/09, 11:52 PM
#6

#5 Yes =D

Klart därför sidan finns också för att man skall kunna lära sig nya saker. Jag lär mig massa nytt av alla här inne hela tiden av att läsa diskussioner som pågår mm :)

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: