Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1348 ggr
jontarna
2009-08-04 16:09

igelkott frågor

har lite frågor om igelkottar.

kan man vända dygnet på dom?

gnagar dom på sladdar?

skulle vara tacksam för svarSkrattande

Annons:
Mikaela_B
2009-08-04 16:18
#1

* Ju mörkare du har i ditt hem ju offtare kommer dom att vara vakna, så blir det för dom flesta iallafall, då det är solen/ljuset som gör att dom sover för de mesta, då dom egentligen i regel går upp i skymning.

Men annars så tycker jag inte du ska vända på dygnen, dom vaknar när dom vaknar, tänk om någon skulle göra så att du måste vara vaken när du egentligen vill sova, och sedan sova när du vill vara vaken ;)

* Dom kan gnagga på sladdar men ytters sällan, men som sagt man tar alltid de säkra före det osäkra, vilket ingår i planeringen när man igelkotts säkrar sitt hem… Jag har aldrig hört om någon igelkott som gnaggt på sladdar men någon gång kommer ju vara den första så e de alltid.

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-04 17:24
#2

Finns det någon risk för hälsoproblem om man lyckas vända kottarnas dygnsrytm?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-04 18:38
#3

Kan tyvärr inte svara på det då jag inte själv har erfarenhet av detta med att vända dygnen på dom, då jag tycker det är helt olågiskt att man skall göra det mot ett djur som är nattaktivt och lever så i alla förhållanden, självklart så är de ju upp till dom ifall dom kommer fram på ljusa dan men det är sällan dom är något speciellt aktiva, oftast är de för att äta och göra en rundvandring men något mycket mer är ju inte direkt vad man ser dom göra på ljusa dan,

men självklart finns det en del som är mer aktiva en andra, men då är ju allt på deras vilkor så att människan i sig skall gå in och lägga sig i deras natur tycker jag av personliga åsikter är helt meningslöst,och inte direkt humant heller, då man inte vet egentligen ifall det kan som #2 fråga handlade om. Ifall det kan förekomma hälsoproblem om man går in och lyckas vända på dygnsrytmen.

Enligt mig så kan det inte vara speciellt nyttigt för dom att behöva anpassa sig efter en annan livsstil pga att vi vill det, de är som jag sa innan, precis som vi skulle bli "tvingade" till att vända våra dygn, i detta samband hade många människors kropp fått en chock och för många så är en sådan sak som att vända tillbaka sitt dygn redan en jätte påfrästning för kroppen och det finns till och med de personer som mår piss psykiskt när kroppen utsäts för det.

www.blueberryhedgehogs.com

jontarna
2009-08-05 00:19
#4

Skrattandeok tack för att ni svara på mina frågor

Mikaela_B
2009-08-05 00:21
#5

Inga problem, bara att ställa frågor om du har några fler =)

www.blueberryhedgehogs.com

jontarna
2009-08-05 01:07
#6

okFlört

Annons:
jontarna
2009-08-05 13:55
#7

en till frågaFlört

om man har ute kotten i gräset kan den få loppor eller löss då?

FunkyShrimp
2009-08-05 14:07
#8
Mikaela_B
2009-08-05 15:33
#9

Självklart finns risken att dom kan dra på sig ohyra om man tar ut dom. Men just nu skulle jag nog påstå att risken för fästingar är större

www.blueberryhedgehogs.com

jontarna
2009-08-05 17:48
#10

okGlad

Upp till toppen
Annons: