Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 8463 ggr
[FrejaGna]
2009-08-12 16:34

Igelkott skadad

Igår kväll såg vi en igelkott på tomten, så vi lade dit lite mat som den åt glupskt. Den hade tydligen stannat på exakt samma ställe, för nyss kom min ignoranta pappa och berättade att vår hanhund Kazan hade sprungit ut och sett den på samma ställe, och börjat försöka attackera den, den hade ju kurrat ihop sig så (enligt min pappa) fick han inte tag på den, men att han ändå på nåt sätt lyckades kasta upp den i luften flera gånger, sedan hade pappa fått tag på Kazan. Min ignoranta pappa sa sen medans vi tittade ut i fönstret på igelkotten att, den klarade sig ju utan skador och ligger bara och repar sig nu. Nej, den kan ju inte gå pappa.. Ser du inte det.. Den försöker men ramlar omkull och haltar, mer kan jag inte se. Sedan tittade jag till Kazan som var blodig runt munnen, jag rengjorde och det  verkar som det inte var Kazans blod då jag inte ser något sår och det blödde inget mer efter att jag rengjorde, alltså måste det var igelkottens. Nu undrar jag om någon vet vad jag bör göra, tycker ju synd om stackars kotten :( Finns det någonstans jag kan ringa, vet inte om veterinärer tar emot vilda djur? eller ska jag ta upp den med handskar och undersöka den eller vad ska jag göra? Den har ju knappt rört sig, men den försöker. Usch, stackarn :( Skriver detta på igelkott i fokus också, men vet att vissa här kan om igelkottar också då det varit inlägg om det här. Sedan kanske någon vet om det han hända något med min hund, har läst att igelkottarna har giftit saliv men vet inte djur stora djur som drabbas.

Annons:
[FrejaGna]
2009-08-12 16:52
#1

edit, nu var den inte kvar, tydligen så lyckades den ta sig till sitt bo (som vi misstänker är under vår bod på tomten).. Hoppas bara att det klarar sig och inte är för skadad, jag menar den ramlade ju bara ihop sist jag såg den…

FunkyShrimp
2009-08-12 18:33
#2

Synd att den inte var kvar =/ Ringa viltvårdaren är det man ska göra. Tänk på det till nästa gång du ser ett skadat djur.

Tycker du ska ta en kik under boden om du kan. Jag skulle nog ringt viltvårdaren ändå och bett dom komma och försöka få tag på kotten så den kan få hjälp. Kostar ju knappt någonting att ringa, så gör det tycker jag!

[FrejaGna]
2009-08-13 01:38
#3

Okej, nu har det blivit värre igen. Igelkotten var ju borta tidigare idag, så vi trodde den hade gömt sig. Så min mamma gick ut med hundarna på tomten och såklart lyckades Kazan spåra upp den igen, och den var inte alls vid boden utan i en buske på ett helt annat ställe på tomten, och det är ju märkt men vi hörde Kazan pipa som bara den, och sen lyckdes vi få tag på honom.

Han hade blod i munnen igen, men denna gången hade han fåt 8-10 taggar i sig, lillen. Så vi tog ut dom och rengjorde och sen ringde vi direkt till jourveterinärtelefon. 

Igelkotten låg på samma ställe ihoprullad. Veterinären sa att det farliga för hunden kan vara att taggarna kan vara väldigt smutsiga så vi ska hålla koll, och igelkotten kan vi ju inet veta hur den mår, så nu har vi lagt den i en hundbur, lagt in lite kvistar och grenar med blad, vatten och kattmat och så ska vi avvakta enligt veterinären..

Imorgon får vi ringa naturvårdverket (som veterinären inte hänvisade till suck..) och försöka få hit någon så dom kan rädda den (om den fortfarande mår bra då).. Usch, har aldrig varit med om något sånt här, har ingen erfarenhet med kottar :( Och man kan ju inte direkt vara sur på hunden heller, vårat fel att vi trodde kotten hade hunnit försvinna..

Grodan
2009-08-13 01:41
#4

Jag vet inte vad jag ska skriva utan att det låter elakt. Förlåt, men hunden Kazan måste vara kopplad.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[FrejaGna]
2009-08-13 02:06
#5

Ska jag ha honom kopplat på vår tomt? Det är väl inte direkt ovanligt med jaktinstinkter hos hundar? Det är ju liksom "hans" tomt.. Inte direkt som om han är en elak hund, har har aldrig gjort något mot mina råttor.. Han är inte elak, kan ha varit jakt/vaktinstinkter, lek/intresse.. Vad är det som är elakt? Vi har gjort allt vi kan för igelkotten och det var ren otur att det som hände hände, inget planerat, och vi tycker lika synd om igelkotten som du säkert gör nu, annars skulle vi inte gjort allt vi gjort nu :P. Förstår inte ens hur man kan kalla en hund elak pga någon sånt här som instinkter eller att han kände att det var ett byte.. Obestämd

Då är det ju snarare oss ägare som du borde kalla elaka, eller oansvariga? Det kan jag ta visst, det var oansvarigt att tro att den skulle ha hunnit springa bort, men nu har det hänt och då får vi ta konsekvenserna vilket vi gör. Kazan bör inte ta konsvenserna för något han själv inte fattar, ingen hade sagt till honom att vilda okända djur på tomten i buskarna där han springer varje dag är lika med tama råttor som matte håller i inne i huset..

Fireant
2009-08-13 03:30
#6

#5 skriv gärna vart den finns, det finns tyvärr viltpersonal som ej åker ut för en "liten" igelkott. Däremot så finns det privatpersoner som har lite kunskap för att vägleda er till "rätt" ställe för er igelkott..

ni har absolut inte gjort något fel med er hund, det är hans tomt! Men samtidigt så åligger det ett ansvar över er ifall djur blir skadade på er mark..

så snabbt som sjutton till veterinären med igelkotten, varje timme är en plågsam timme för honom..

Lycka till..

Annons:
[FrejaGna]
2009-08-13 15:53
#7

Nu vi har äntligen fått tag på en viltvårdare, så nu ska vi senare idag in med kotten till Roslagstull som samarbetar med dom, dom är dom enda som undersöker kottarna istället för att bara avliva dom sa hon, dom kan ju röntga och så, och se hur den mår. Sen ska den få flytta någon annanstans så den inte råkar komma in på vår tomt igen. Men den verkar må bra, den har ätit flera gånger och bajsat (och fräser på oss när vi öppnar för o byta vatten, hehe..) så jag tror den kommer klara sig :) Vi har ju inte kunnat/vågat undersöka den, men vi vet ju att den har blött.

Fireant
2009-08-13 16:15
#8

skönt att det är på väg att ordna sig..

du får skriva hur det gick..

Sofilen
2009-08-15 00:59
#9

Ett tips. Gå in på www.KFV-RIKS.se om ni hittar skadade vilda djur, där kan ni få tag på rehabiliterare som finns inärheten där ni bor (om man har tur).
Viltrehabiliterare gör det ideellt och ofta har man ingen ekonomsik möjlighet att åka ut och hämta djuren men tar hand om dom bara de kommer in till anläggningen, (eller om man kan få bensinpengar till att hämta dom)

/Sofie
Viltrehabiliterare, Kottecentralen

[FrejaGna]
2009-08-18 23:44
#10

En liten uppdatering bara: Vi har ringt och kotten var fortfarande kvar på roslagstull för behandling, men verkade livsglad och skulle antagligen samma dag få komma till viltvårdaren för rehabilitering, sen ska släppas ut i samma område ungefär, alltså runt området där vi bor, men inte för nära, av viltvårdaren. :) Så jättebra nyheter för kotten som verkar komma att repa sig helt. :)

zickan
2009-08-19 02:23
#11

Kul att läsa att folk engagerar sig så bra i att hjälpa de vilda kottarna :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: