Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1622 ggr
Hattmakerskan
9/6/09, 6:40 PM

Funderar på att skaffa

I fredags gick jag och en kompis in på en djuraffär. Min kompis skulle köpa mat till sin iller och då passade jag på att fråga, om det fanns något husdjur man kunde skaffa om man var allergisk och även lat med att mata. Då kom de med tipset om en igelkott och de erbjöd att sälja en till mig. Först blev jag lite chockad men sen när jag diskuterade med min kompis blev jag mer och mer nyfiken. Så nu letar jag fakta och funderar mer och mer. Det finns dock några faktorer som gör mig lite tveksam i nuläget.

1.Jag bor på internat, det är inte säkert att man kan ha husdjur även om den inte lär fälla speciellt mycket päls.
2.Jag är studerande och bör tänka på ekonomin.
3.Jag är osäker på om jag verkligen är mogen. Jag hade en kanin som jag inte skötte om speciellt väl, dessutom var jag dåligt påläst.
4.Det känns som om jag skaffar den bara för att ha ett husdjur om jag inte låter det mogna till lite.
5.Det är aldrig bra att impulsköpa djur om man inte vet ifall man kan ta hand om det.

Jag börjar känna mig mer pepp på att faktiskt köpa en men jag skulle vilja ha lite tips. Vad tycker ni kotteägare?^^

Annons:
UlrikaD
9/6/09, 7:08 PM
#1

Jag undrar till att börja med vad det var för djuraffär som sålde igelkottar?

Hattmakerskan
9/6/09, 7:15 PM
#2

Gävleborgs zoo…Det kan hända att det var en av arbetarna som ägde igelkottar^^' jag kommer inte ihåg helt noga men jag fick det erbjudandet i varje fall.

BlackWingedAngel
9/6/09, 10:36 PM
#3

Om du bor på internat är jag tveksam till att du har utrymme så att det räcker? Lagen kräver att man har 20kvm yta till igelkottar. Då de inte blir helt rumsrena så ska man vara medveten om att man måste städa den ytan därefter.

Jag skulle tro att det egentligen inte finns några alltigenom allergivänliga djur. Man kan vara allergisk mot igelkottar också!

Sedan undrar jag vem som tyckte att det var ett bra djur för någon som är "lat med att mata". Igelkottar ska ha mat och färskt vatten varje dag. De ska dessutom ha varierande kost i form av allt från kattmat till insekter. Man ska dessutom kontrollera fettmängden i maten de får.

De har heller inget överdrivet behov av ditt sällskap eftersom de är solitärdjur i grunden och då kanske du behöver fråga dig själv hur mycket och vad du känner att du vill ha tillbaka av ett djur för att du ska engagera dig.

Spontant tänker jag nog att en orm passar din beskrivning bättre, än en igelkott.

[Nininosen]
9/7/09, 12:21 PM
#4

Jag tycker att du skall hoppa igelkotten för om du inte kan sköta en kanin kan du nog inte sköta en igelkott? Är det okey att bajsar i ditt rum överallt?

Hattmakerskan
9/18/09, 5:31 PM
#5

Kaninen ifråga skaffade jag utan större eftertanke och man begår alltid misstag, därför tänkte jag ta en stor funderare angående igelkotten. Jag hade inte speciellt mycket kunskap om kaninen och därför blev den mer vild än tam. När jag hade den så vägrade pappa ha den inomhus så den var alltid utomhus i bur.

Vad gäller utrymme till igelkotten så vet jag redan om den där lagen och jag tänkte att om jag väntar och låter det mogna till lite kanske jag kan skaffa en senare ifall intresset håller i sig. I nuläget är det inte så smart att skaffa husdjur med tanke på att jag bor på internat.

Tyvärr är jag ingen ormmänniska :/ visst de är vackra men det är ingenting jag skulle vilja ha.

Men jag ska ha det ni sagt i åtanke. Man vet aldrig, en dag kanske jag mognar tillräckligt för att ta hand om ett djur.

Upp till toppen
Annons: