Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2757 ggr
Soppkey
2009-09-01 01:38

Har han WHS?

Hej

Jag är lycklig mamma till en liten kille på ett drygt halvår - Styx. Han har varit pigg, glad och kelig så länge jag haft honom, han är glad i mat och helt galen i att springa i sitt hjul. Han accepterar när jag väcker honom, klipper klorna, pussar honom i magen och allt möjligt irriterande. Han är en underbar igelkott, helt enkelt.

Men så igår (söndag) hände något jag aldrig någonsin sett förut. Jag hade haft honom i famnen framför TVn i någon timme, och han hade varit nöjd och kelig hela tiden, precis som vanligt. Men när jag sedan sätter ner honom på golvet i rummet där han bor, och han springer till sitt hjul som vanligt, så liksom stelnar han till innan han ens börjat springa runt. Han ser ut att krampa i hela kroppen, han liksom hulkar och skakar, och sen blir benen helt styva och han ramlar omkull på sidan. Han reser sig igen, vinglar till och faller på sidan igen. Benen helt stela och raka ut från kroppen. Jag pratar med honom och rör vid honom men han reagerar inte. Så ligger han någon timme, jag släcker lampan och lämnar honom ifred. När jag kommer tillbaka springer han mellan matskålen och hjulet och verkar helt som vanligt. Jag tänkte att hans ben kanske somnat eller liknande, håller uppsikt över honom under natten men allt verkar lugnt.

Sen idag när jag tog upp honom var hans ben precis likadana. Han vill knappt röra sig, springer inte utan liksom vinglar fram, och bakbenen är helt raka och styva. När jag tar i dem verkar det inte göra ont, men att fösöka böja dem går inte. När han sover ligger han på sidan (han ligger oftast på magen annars) med bakbenen rakt ut. Jag har ALDRIG sett honom så tidigare. Jag har läst mycket om Wobbly hedgehog syndrome, sett klipp på Youtube och kollat hemsidor, och det verkar väldigt likt hur han beter sig. Är detta ett tidigt stadium av WHS? Jag ska självklart ta kontakt med min veterinär, dock har hon inte någon speciell erfarenhet av pygméigelkottar, och jag tänkte att jag droppar en tråd här också. Så, ursäkta att det blir ett extremt långt inlägg, men jag vill få med allt. Tack på förhand

/Jennifer

Annons:
Grodan
2009-09-01 18:33
#1

Åh, så ung och får sådana symtom. Hoppas verkligen inte att han är allvarligt sjuk.

Har du kollat andra möjligheter

  • att han inte är kall
  • att han inte är skadad
  • att han inte lindat in benen i hårstrån

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2009-09-01 18:42
#2

Har du läst på den här sidan: http://www.angelfire.com/wa2/comemeetmyfamily/wobblyhs1.html

Jag tycker den är mycket bra och rätt hoppingivande.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-09-01 19:23
#3

tyvärr så brukar WHS symtomen dyka upp på dom när de är unga.

Men har symtomen dykt upp på alla ben? och gör att han blir "förlamad" under perioder? Kan han gå nu igen och hur har det vart nu ?

De vanligaste och egentligen säkraste symtomen på WHS är att bakbenen påverkas nästan alltid först och sedan sprids det.

Sen så är inte WHS vanlig i Sverige, förekommit 3 fall som jag vet om på rak hand varav 2 är på igelkottar som jag haft, men som avlivades efter lång tid med sjukdomen.

Har man däremot igelkottar som är importerade så är chansen större, men är de svenska linjer, så tvekar jag på att de är det.

Pga att jag tror på att WHS till viss del ligger genetiskt, men också för att vissa symtom får mig att tro annat än WHS.

In till veterinären fort som bara den hade jag gjort, hade inte väntat utan åkt in akut om jag skall vara ärlig.

För är det WHS så kan man bromsa skedet om det upptäcks i tid vill säga.

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: