Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3837 ggr
Beata Nilsson
2009-09-04 14:03

Kliar sig

Min Kotte kliar sig nattetid och det är inte lite smått kliande utan det pågår hur länge som helst. Vad ska jag göra? Det kanske kan bero på tvålrester efter att jag duschade honom (gör det väldigt sällan), så jag ska kanske ta och skölja av honom ordentligt. Eller någon form av ohyra?

Annons:
Mikaela_B
2009-09-04 22:16
#1

Kan vara ohyra och/eller att han är torr i huden pga att han inte får tillräkligt med återfuktande efter bad eller liknande.

Kolla noga ifall han har ohyra, finns olika sorters men se om du kan se något svart som rör sig, eller orange,rött liknande som rör sig, se efter i botten helt enkelt om du ser något som inte ska vara där.

Kolla öron rubb och stubb, se också ifall han "mjällar" för är han torr så kan det vara en orsak till kliandet och de brukar man se om han "flår" som vi människor gör om vi bränt oss i solen osv på sommaren typ..

www.blueberryhedgehogs.com

[Nininosen]
2009-09-05 02:30
#2

har du en egyptisk igelkott, de kliar sig tydligen oftare.

Beata Nilsson
2009-09-05 02:41
#3

Just det, torr var ju också ett alternativ. Jag ska göra det, tack för tips!

Japp, han är egyptisk. Vad konstigt, vad skulle det bero på?

[Nininosen]
2009-09-05 10:55
#4

ja de undrar jag med, man jag gissar på att de har längre ben och når bättre än de afrikanske??

Mikaela_B
2009-09-06 00:48
#5

Kan ha med de att göra, men tycker de mesta skiljer mellan afrikansk och egyptisk och att de är många saker som är olika :S

Så kan gott och väl ha med att de är en egyptisk att göra, så länge dom inte kliar sig något frenetiskt så ska de nog inte vara några problem, och inte finns sår mm…

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: