Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 2908 ggr
Mikaela_B
2009-09-06 01:05

Besök i hemmet idag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag så var jag och sambon ute och handlade tillsammans med min bror borta vid affären hos oss, när vi är påväg tillbaka så ser jag massa sket ungar som står i en ring runt något på marken och sparkar och petar med pinnar mot det än så länge okända objektet på marken.

Vi beslutar att gå fram och jag hinner knappt reagera eller kolla innan jag ser att det är en igelkott, så puttar bara ifrån ungarna tar igelkotten och börjar gå därifrån, och alla ungar springer efter och säger.

- Åh kan du hålla den.
- Den har nog ont.
- Man får inte röra djur utomhus.
- Vi hittade den först!

Vilket slutar med att jag skriker till att
- JA jag kan hålla den av den anledning att ni inte skall röra den, att den har ont är erat fel, och om man nu inte får röra djur utomhus hur dumma är inte ni egentligen som petar och sparkar den? Dessutom skiter jag i vem som hitta den först jag vill den väl så ni kan sluta gå efter och gå hem.

Om inte annat så kan vi bunta ihop er till en rund boll och ta varsin pinne och peta på er och sedan sparka på er, skulle det vara kul?

Ungarna slutade följa efter oss till slut efter att min sambo och bror också tjafsa emot, för attityden på ungarna här gör alltså så att man blir mörkrädd!

Jag tog med igelkotten hem pga de anledningar att jag såg att något inte stämde, och att svagheten hos den var katastrof, han kunde knappt stå på benen.

Väl hemma, en låda, handduk i den och sedan in med vatten. Efter ca 1 timme i lugn och ro så kollade jag till han och skulle ta mig en tit på ifall jag kunde se synliga skador på han, eftersom att jag inte kunde upptäcka blödningar eller tecken på innre blödningar så lätt jag han vara för sig själv i 1 timme.

Efter en väl grundlig undersökning på han så var alla ben oskadade på han, temp och allt var som de skulle, han var chockad och uttorkad som största skada och hade skrapsår i ansiktet som var färska vilket gör att jag tror de beror på pinnarna som ungarna använde.

Efter ca 1 ½ timme började han dricka och samtidigt stälde vi fram lite matmöjligheter till han. Nu efter ca 4 timmars vila och återhämtning utan mer kontakt med oss så är han kaxigare och äntligen visar sitt riktiga jag genom sitt vild beteende och precis de beteende han skall visa mot oss människor.

Vi har även haft en nära vän här som jobbar som viltvårdare som kollat på han och nu så är det dags för den lilla killen att få gå hem =)

Han är ur chockstadiet, druckigt bra med vatten och är som en normal kotte igen. Så alldelesstrax ska vi tillbaka ditt vi hittade honom fast upp mer i skogen och bort ifrån vägen och släppa han där han hör hemma.

För övrigt så är han ifrån årets tidiga kullar och redan så gigantisk :P Satan så stora vildigelkottarna är alltså!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Mikaela_B
2009-09-06 01:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

bilden i inlägget e nu när vi skall ut med han.

En till när han kollades sista gången att allt är ok med han.

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2009-09-06 01:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu är någon otålig efter hemgång :D

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2009-09-06 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ne nu är det dags att gå ut på promenaden och låta sötnosen komma hem.

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2009-09-06 01:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Aw så äckligt söt! Hur kan ungar göra så mot denna lilla varelse?!

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
2009-09-06 01:58
#5

Otroligt söt varelse!!

Och det borde vara skottpengar på barn och deras föräldrar som inte lär dem respekt för djur!Skrikandes

Mikaela_B
2009-09-06 02:03
#6

#5 Ja han e verkligen så sööööööt
åt som en häst gjorde han med.

Mjo tack jag kan inget annat än att hålla med dig på den punkten, asså visst jag trodde aldrig jag skulle få känslan av att vilja slå till en unge men seriöst, idag vill jag inte slå pga känslan utan bara göra de jag sa till dom vilket var att göra samma sak som dom gjorde mot denna bedorande lilla kille…… morr…..

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Tina-A
2009-09-07 23:28
#7

Ungar kan verkligen vara hemska.. Och just igelkottar verkar vara otroligt kul att vara elaka emot, antagligen delvis för att de inte kan springa iväg (på samma sätt som ekorrar, katter, vuxna kaniner/harar osv), så de hackar på dessa söta små saker istället. Usch.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Nininosen]
2009-09-08 15:12
#8

hur tar du temp på honom?

Grodan
2009-09-08 20:25
#9

gah, sparka på ett bebisdjur sådär… oj oj… vet föräldrar om vad deras jäkla ungar gör?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
2009-09-08 20:53
#10

Kanske är föräldrarna som sparkat på barnen först?

Grodan
2009-09-08 22:26
#11

#10 haha… ja den tänkte jag inte på förstås


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Nininosen]
2009-09-09 04:06
#12

Hallu? Hur tar du temp på en igelkott?

Salladshataren
2009-09-09 14:52
#13

Dem där ungarna skulle bankas gul och blå Skrikandes En ännu anledning till att inte ha barn!

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Upp till toppen
Annons: