Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 3049 ggr
Grodan
2009-09-08 20:35

Vilka tillbehör behöver man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som kotteägare är det många saker man måste införskaffa, tänkte påta ihop en lista och en artikel, men kan behöva lite tips också från er där ute med kottar.

Vad anser ni att man behöver för tillbehör?

  • Matskål - vilken matskål är bäst? Material?

  • vattenskål eller vattenflaska? vilken sort? material?

  • toalåda - hur många? vilken sort?

  • strö till toalådan - vilket är lämpligt?

  • göm och sovställe - några tips på sådana

  • sovplädar o tyger att kura ihop sig i - flecee och vad mer? tips

  • transportbur - vilken sort? hur skyddar man kotten bäst under transporten?

  • klotång - vilken sort?

  • badtillbehör - vilket schampo osv?

  • leksaker - vilka är roliga för kottar?  några som är olämpliga och varför?

  • annat - vad?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 2022-05-24 18:48 av Niklas
Annons:
Grodan
2009-09-09 20:01
#1
  • kofot - ifall igelkotten kommer in bakom köksinredningen… Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-09-09 21:15
#2
  • Matskål - Keramik, tyngre matskålar för att dom inte skall förflyttas, minskar risken att igelkotten välter den, och är den lite högre så ställer dom sig oftast på kanten med fram tassarna iställer för hela kroppen på dom lite lägre.
    - Minskar bakterieodlingar osv i maten. Och otroligt lätta att hålla rena/diska. Lätta att få bort olja mm ifrån tillskillnad från plast.

  • "Vattenflaska" som används till fåglar i öppna burar, hårdplast. 
    - Keramik vattenskålar där man har matskål mm. undvika vältrisken, lätt att tvätta ur rester från ex extra vitaminer som hells i vatten osv.

  • Toa,- låg kant/kattungelådor. Antal beror helt på ytan, smaksak.

  • Strö till toan - Smaksak, jag testar just nu hårdpressad pellets, för att undvika att de fastnar i taggarna och undvika onödigt slit på tassar.

  • Gömmor och sovställen + pläddar - varma,mörka,trånga och gärna mjuka ställen, filtar, örngott, under soffan, bakom bokhyllor etc. Alla möjliga platser, Har sovpuffar till iller som kottarna tagit över, filtar, trasiga strumpor :P allt möjligt.
    Fleece tyger eller handduks tyger rekomenderat!

  • Transportbur - Beroende på antal, dom vill vara så trångt som möjligt för mindre stress och mer trygghet, men kunna röra sig, vända sig, stå, ligga osv. Filt ska få plats för värme och skydd.. Jag har Kattransportbur. Men då för att jag har såpass många. Eller mindre transport passande till råttor.

  • Klotång, minsta du kan hitta! Passande till smådjur och katt.

  • Badtillbehör - Tandborste, för att komma åt de svåra områdena. MJUK sådann! Shampoo, barnängen funkar bra. Babyolja, i vattnet för att återfukta huden.

  • Leksaker - Plast leksaksbilar, bollar av olika slag som ger ljud och icke ljud. Tugg ring för barn, påskägg med godis i. Toa rulle med godis i - lär sig öppna dom och få belöning. Speglar, se till att dom är säkra, inte vassa etc. Små gossedjur och massa mer.

  • Förstahjälpen väska - Som innehåller bra att ha saker, sår salva, klosax, fästingpinset, liten termometer, bakteriedödande sårmedel, blodstop mm. Sånt som behövs ifall den mildare olyckan är på plats.

Tror att du har fått med de mesta av vad som behövs egentligen, får fundera lite till ifall ja kommer på något mer.. =)

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-09-09 21:23
#3

Speglar… gillar kottar speglar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-09-09 21:32
#4

Ja mina småttingar gillar speglarna som sitter i lekhagarna iallafall :P Och sedan har jag satt ner min spegel med ram i golvhöjd nästan där några av hanarna speciellt kan sitta och stirra i timmar, klätra på den, slicka och vet ej allt.

Dom måste ju tycka att de är riktigt snygga prickar som är i spegelbilden iallafall :P

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-09-09 21:43
#5

Coolt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: