Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 2821 ggr
Grodan
9/14/09, 10:52 PM

Är igelkottar allergivänliga?

erikaviklund frågar i tråden Omplaceras om igelkottar är allergivänliga.

Jag har för mig att vi har tidigare trådar om detta, men en till kan ju aldrig skada! Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 5/24/22, 6:49 PM av Niklas
Annons:
Mikaela_B
9/14/09, 11:07 PM
#1

Både ja och nej!

Det finns inga garantier på att dom är allergi vänliga, MEN det förekommer att fler allergi familjer etc kan ha dom som husdjur utan att reagera på dom.

Jag har allergi och äter mediciner för det, min mamma är ännu värre, men vi klarar båda av igelkottar, möjligen tack vare allergitabletterna, men jag reagerar fortfarande på deras taggar om dom sticker osv, och får röda kliande utslag och kan inte ha djuren uppe i ansiktet längre stunder utan att det kliar.

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
9/14/09, 11:51 PM
#2

Jag är allergisk och reagerar knappt alls på min kotte, blir lite röd och kliig om jag sticker mig men annars inte alls.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
9/15/09, 1:08 AM
#3

vanligaste är att man reagerar på ostädade lådor, dammet ifrån kattsanden, stick och putt ifrån taggarna. det tog en kille 14 dagar innan han kände av igelkotten han lånade ifrån mig. då kom det iform av rinnande ögon och klåda.

Är man allergisk så kan man gå till lasarettet och be att få ta prov på det hela. Då vet man helt klart om man tål dom eller ej. Då de kan vara allergi fria beroende på vad hos ett djur man inte tål.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
9/15/09, 9:13 PM
#4

Instämmer med Zickan, dessutom så kan det påverka väldigt mycket om en allergiker vill låna en igelkott av mig och vet med sig att dom är allergisk mot hund eller iller, iller är ett djur som många allergiker reagerar på och lika så hundar.

I detta fall är det ganska så meningslöst att låna en igelkott av mig då jag äger hund och iller och det finns i mitt hushåll då dessa djur kan hjälpa till gott och väl och dra fram allergireaktionerna och symtomen.

Lånar jag ut igelkottar så är ett av mina krav att dom inte lånas ut mindre än 2 veckor, utan minimum persioden är 2 veckor, sedan kan man självklart testa längre men inte kortare period, om nu inte allergiproblem dyker upp tidigare vill säga, självklart finns undantag.

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: