Annons:
Etikettavel
Läst 2428 ggr
becccy
2009-10-01 19:11

Får alla avla kottar?

Hur är det med aveln för tamigelkottar? får vem som helst ta en kull?  om inte, vad krävs för att få ta en kull?

Annons:
Salladshataren
2009-10-01 22:39
#1

Tror vem som helst får avla på igelkottar. Om man inte innehar djurförbud, dvs…

Finns en artikel om etiska uppfödare som Mikaela har skrivit. Så du kan läsa den med Glad

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[veralera]
2009-10-05 16:39
#2

Haha lustigt tänkte precis fråga samma fråga. För läste i en amerikansk (tror jag) bok igår och där gäller tydligen att vem som helst får lov att ha igelkottar, de får lov att säljas i djuraffärer, de får lov att hållas i små kaninburar MEN man måste ha tillstånd för att avla på dem.

Bara jag som tycker det låter lite "dubbelmoraligt"? ;s

Tina-A
2009-10-07 16:08
#3

#2: USA har helt andra regler än oss i Sverige. I Sverige har vi mycket bättre lagar, så lyssna inte på något du hör där ifrån!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mikaela_B
2009-10-07 17:07
#4

Gällande igelkotts aveln om vem som helst får avla eller inte och skillnaderna mellan Sveriges lagar där och USA lagar så tycker jag inte att Sveriges är bättre på den punkten.

USA har exempelvis registrerings central etc för igelkotts uppfödare och om jag inte missminner mig så kan inte vem som helst avla ( Självklart kan vem som helst göra det men har du inte tillstånd eller är godkännd som uppfödare så är de typ samma skillnad som en kennel och en privat uppfödare )

Som uppfödare så skall man iallafall registreras i USA så mycket är jag säker på! Och då finns det krav som ex är inom en etisk uppfödare att man skall leva upp till en standard.

Här i Sverige kan vem som helst ta kullar på igelkottar, och hur som helst. Jag hade gärna sätt att det var lite mer strikt inom aveln på de flesta mindre djur men framförallt på exotiska djur då dom hamnar som en status grej och mer tjäna penga avel än ett intresse och kunskaps relaterad avel med mål och seriöst intresse….

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
2009-10-07 17:21
#5

#4: Med bättre lagar menar jag främst djurhållning, så som att de som avlar i USA och sådär, precis som #2 säger håller sina djur i väldigt små burar som man inte ens vill sätta ett marsvin i. Sen att man måste ha tillstånd för att avla, det borde det finnas på alla djur tycker jag. Katter, hundar, igelkottar, kaniner, marsvin, hamstrar, hästar osv osv. Så slipper vi alla dessa överflödiga djur som blivit till av misstag, kanske bär på massa defekter för att de som tog kullen inte har någon aning, och kanske hamnar i väldigt dåliga hem. Det vet man ju inte!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Salladshataren
2009-10-07 20:34
#6

Fast det är många djuraffärer som inte följer lagarna ang om hur djuren ska hållas, här i Sverige.

Det ska vara lika för alla, men tyvärr så finns det rötägg…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Mikaela_B
2009-10-14 15:07
#7

#6 Håller med dig där, tycker de är synd att man höjer upp Sverige på någon "pedistal" där vi ska framstå som bättre inom ett område som vi egentligen i många fall inte sköter speciellt snyggt heller, men sedan visst så kan jag hålla med om att skillnaden mellan djurhållningen och dess lagar är stor.

Men dock tror jag vi är lika värdelösa i Sverige på många ställen att missköta lagarna för som sagt de finns allt från samlare, zoobutiker, grossister,uppfödare, kennlar etc etc som majoriteten inte följer lagarna som finns till för bra djurhållning.

Sedan så har vi i Sverige redan en förutfattad mening av USA och liknande gällande deras djurhållning när vi kan sitta och kolla på Djurpoliserna, Animal rescue och va alla program nu heter, hade vi gjort något liknande om Sverige så tror jag faktiskt att vi hade blivit förvånade, just nu ser vi det inte bara….

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: