Annons:
Etikettallmänt
Läst 2790 ggr
[veralera]
2009-10-06 19:06

USA+kottar= whatthe..?

Helloj.

Tvingade min gamla arbetsplats malmö stadbibliotek att köpa in några böcker om afrikanske pygmeigelkottar och efter att sen läst igenom dem (fick hem de för några dagar sen) så är jag sooooo totally confused.

Så mycket det är som skiljer sig på deras uppfattningar och regler mot våra!

Här i sverige har vi 20 kvm som regel, och när jag frågade på en annan sida om jag kunde spärra in min igelkott i en enmeters bur under dagen (när den bara sover) bara för min son inte ska peta på den när han blir större, blev jag överröst med att det är djurplågeri.
I denna boken sitter de i mindre marsvinsburar, en mamma med fem ungar, och detta kallar boken för "bra avelsburar". Eller nej vänta, hade inte ens satt ett marsvin i en sån bur!

Och sen en till sak, i de böckerna står det att igelkottar börjar gå i dvala vid ~10 grader (tror ja det stog), här i Sverige läser man överallt att det aldrig få bli under 23 grader (tror ja de brukar sägas). Är det något som blivit för att de avlat längre på sina djur, är de dom som SKITER i sina djur, eller är det helt enkelt att alla kotteägare i sverige är överbeskyddande?

Det var också en hel massa annat men det var klockan 2 på natten igår kväll jag låg och läste detta så minns inte. Men å andra sidan, i Texas är det lagligt att ha tigrar som husdjur så man ska nog inte lita allt för mycket på USAs djurhandel…

Annons:
enbartmalin
2009-10-06 20:27
#1

Jag tror det är 50/50, vi svenskar kan vara ganska extrema med våra djur, men USA tar för lätt på allt.

Hälsningar Malin

Tina-A
2009-10-07 00:24
#2

Usa har i regel ganska dålig djurhållning medan vi här i Sverige har, vad jag tror, bland de bästa djurlagarna i världen. Har inte hört om något annat som har bättre lagar när det gäller hundar, katter och andra djur så som kaniner och liknande. Lagarna är väl inte superbra, men bättre än de andra jag hört. Därför säger jag att vi har bland de bästa i världen.. Kanske inte bäst, men lååångt ifrån sämst.

Men USA har som sagt ganska dåliga regler när det gäller alla djur i stort sett, dom har ju till och med hundvalpar i fönstrerna på djuraffärer. Så lita inte på något och ta inte till dig någonting som står i en amerikansk bok vad gäller djurhållning. Vi har bättre regler här!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

FunkyShrimp
2009-10-07 16:04
#3

Håller med #2! Cool

Mikaela_B
2009-10-07 17:28
#4

Som #2 säger så är USA djurhållning och dess regler ganska luddiga enligt mig iallafall och håller helt med i det som Tina skrev.

Sedan vet jag inte vilka böker det är du har läst, men ja känner bara till 2 böker på engelska som handlar om avel/ reko avelsburar och skulle inte jubla över allt som står i dom.

 Sedan så har USA hållt på mer och längre med igelkottar så igelkotar är accepterade som husdjur där, vilket dom inte är till 100% i Sverige då vi fortfarande har våran djurhållning enligt lagen om djurparksregler, vilket skiljer sig enormt emot L80 och andra lagar. Så att vi i Sverige är mer överbeskyddande om djuren är väl fel att säga, men att vi sätter djurens hälsa etc i första hand är mer korrekt enligt mig och att vi är mer noga på den punkten än vad dom är på många platser i USA.

 Ex dvalning, där 99% av alla bevis och studier som förekommer och visats eller som ex olyckor där igelkottar har hamnat i dvala och inte lyckats bli väkta har slutat med döden för dom, och med tanke på hur kasst deras imunförsvar blir för varje gång dom ens försöker dvala och blir så kalla så talar det klart för sig själv att det är en fara för dom, och att man inte ens ska leka med döden för dom och ta allt som skrivs med en nypa salt men ta fakta för de den är och skita i att utmana riskerna som kan leda till döden.

MEN något som jag vill understryka i det hela:

Att inte lyssna på något som sägs eller skrivs och kommer ifrån USA är helt fel, vare sig de gäller djurhållning eller något annat i igelkotts världen.

Det är tack vare kunskapen i USA som vi är där vi är idag, och jag tackar många underbara och kunniga uppfödare och ägare mm i USA för allt jag har lärt mig under åren, av vem har jag lärt mig mest? Sveige eller USA? Knappast Sverige kan jag ju säga med en gång. Allt som jag skriver om, och alla mer ingående och utvecklande ämnen som jag gått in på och pratat om kommer ifrån kunskapen från USA och min vilja och brinnande intresse för igelkottar och för att jag vill kunna allt, även om ja aldrig kommer kunna allt så kämpar ja för de. Alltså vänder jag mig till USA i största del.

Så visst ta mkt med en nypa salt, eller fråga om ni tvivlar på något! men man skall absolut inte strunta i allt som skrivs som är ifrån USA…..

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
2009-10-07 17:39
#5

#4: Men i och med att våra djurhållningslagar och regler är helt annorlunda här än i USA så "spelar det ingen roll" vad dom skriver, eftersom vi har helt andra regler och lagar här när det gäller djurhållning. Att andra länder kanske vet mycket om igelkottar och andra djur, just om djuret i sig, håller jag med om. Det gör de säkert! Säkert mer än Sverige.
Men just djurhållning, burar och ytor osv, ska man inte lyssna på anser jag. De har ju inte ens samma regler som här, och de regler de har tycker jag (iaf de jag känner till) är helt åt skogen. Så glad att jag bor i Sverige och att vi sätter djuren så högt här och tar i jämförelse bra hand om våra djur! Så det tycker jag verkligen inte man ska ta till sig från amerikanska böcker..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[veralera]
2009-10-07 22:30
#6

Nejnej! Klart jag inte litar mer på en amerikansk bok än våra svenska…

Lånade mer boken därför att jag var intresserad av att veta mer om igelkottens ursprung osv. Trodde det var skillnad men inte SÅHÄR skillnad… Rätt dåligt av mig att inte kolla upp det först, tänk om någon som lånar boken lyssnar på vad det står där…

Ska snacka med de jag känner på avdelningen natur&teknik om jag får lov att sätta in en lapp där det står först i boken typ "obs! sveriges lagar skiljer sig enormt mot usa:s och här måste igelkottar bo på 20kvm" eller något i den stilen…

Det löser sig nog:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: