Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 2763 ggr
JohannaMax
10/28/09, 8:02 PM

Fundering ang värme...

Funderar på att skaffa en kotte.

Vi bor på landet i ett gammalt hus och rumstemperaturen är ju lagom men golven kan vara kalla i bland. Hur gör man då? Räcker det att den har en värmeplatta/matta eller vad det nu hette i sin "bolåda"? Ena rummet är ganska varmt golv men tanken är att den ska få springa runt fritt i hela huset.

Vill ju inte att den ska bli sjuk eller gå i ide och dö ju…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
FunkyShrimp
10/29/09, 12:27 AM
#1

hemma på landet hade jag mina kottar under förra vintern. Gammalt hus med golv som drar.
Fick dra på väldigt mycket på värmen för att de inte skulle frysa. När jag sänkte (även om det inte var mycket, höll själv på att dö av värme i rummet) så blev min ena jättekall. Skaffade värmematta men hon lade sig inte alltid där. Jättejobbig vinter var det på den fronten.

Den bör bosätta sig i det varma rummet, sen kan ni dra på värme i resten av huset så golven blir uppvärmda om den ska vistas i de övriga rummen. Man kan också lägga handdukar och sånt på golvet så det inte blir lika kallt.

Hur stort är det uppvärmda rummet?

[veralera]
10/29/09, 2:23 PM
#2

I värsta fall får du ju ha den i det varma rummet när det är som kallast! Det är ju bättre det än att den går i ide.

Den blir nog inte ledsen av att vara "instängd" någon dag bara den har tillräckligt med leksaker, kanske ett motionshjul där:)

Kan säga av egen erfarenhet - att jag tror igelkottar "vänjer" sig.
De förra ägarna till Piggelin hade inget speciellt rum eller något till henne, ingen värmematta eller någonting.
Så hon är ingen "värmeberoende". Tvärt om, hon äter under det enda elementet som är på i huset, men hon vill inte sova där trots hennes hus är det och hon dissar värmedynan stenhårt.

FunkyShrimp
10/29/09, 3:00 PM
#3

#2 det är en annan sak om resten av rummen är i normal temperatur. men nu var dom kallare hela tiden. jag har själv bott i många år på landet i gamla hus och det är inte varm om golven kan jag säga.

man bör inte chansa, och att dom "vänjer sig" tror jag inte på när det gäller gamla husgolv. Det behövs inte så jättemycket kyla för att de ska bli kalla.

Dom ska ju ha det varmare än vad vi är vana vid egentligen. Vad brukar man säga, inte under 20grader var det väl?
Du kan gott isf ha kotten i det rummet endast under vintern. Eller så är det nog smartast faktiskt att vänta till våren med att skaffa en kotte. Det är också då som kullarna tas.

[veralera]
10/29/09, 3:45 PM
#4

Har en sommarstuga i bjärred, utan isolerade väggar så vet vad du menar med kalla golv (vintertid är det kallare där inne än ute…)

Jag menar inte att hon ska köpa en igelkott nu och "chansa" men, väntar hon som du säger till våren och sen har den då, så blir det ju kallare och kallare med tiden för den, självklart ska de ju inte vara ÖVERDRIVET kallt men har den fått vänja sig lite så klarar den nog utan problem under 20 grader… Och dagarna när det är som kallast är den helt enkelt bara i det varma rummet:)

"Under 23 grader går de i ide" har jag fått höra av massa människor här i sverige, men i utländska böcker brukar det stå " ej under 10 grader" i en bok jag köpte in till biblioteket från USA stog det tillochmed 7grader…

FunkyShrimp
10/29/09, 4:28 PM
#5

#4 du ska aldrig lita och göra nåt som står det i amerikanska böckerna!
usa har helt vrickade regler och fakta om igelkottar.

Det behöver inte bli kallare om de tar sommarmånaderna på sig att isolera huset/golvet ordentligt till vintern nästa år. Tycker inte man ska låta djuren vänja sig vid kyla så bara för att man själv inte har det tillräckligt varmt. Då är det snällare mot djuret att avstå från att köpa dom.

nej om man har det kallare än 20 grader tycker jag man får fixa det på nåt vis så man ligger på minst 20 grader, eller så köper man ett annat djur. Dessa djur lever på golvet och därför är det så viktigt med varmt på golvet. Skulle ju inte tycka själv det var så kul att springa dygnet runt på ett kallt golv, eller hur?

Om personen verkligen ska ha en igelkott nu så tycker jag den enbart ska vara i det varma rummet. Sen kan igelkottar hitta gömställen vart tusan som helst i ett hem och om det då också är kallt ökar chanserna att dom lägger sig nånstans och sen inte kommer fram för att de blivit kalla. När dom blir såpass kalla bollar dom ihop sig för att försöka hålla värmen, men de blir kallare och kallare och kommer inte fram.

JohannaMax
10/29/09, 4:53 PM
#6

Alla rum är uppvärmda och håller ungefär samma temperatur, det är nått skumt värmesystem så elementen är på fullt i alla rum o man reglerar i källaren på nått sätt. Själva rumsvärmen är det inget fel på det är att golven är så kalla. I det ena golvet, tv rummet ca: 30 kvadrat, är golvet något varmare, jag vet inte om det beror på att det är parkett där och kanske isolerat på nått annat sätt än de andra golven.

Sen är det ju på landet o allt strular, det kan bli strömavbrott eller så.

Tänkte om den sökte sig till sin värmeplatta o la sig där om det börjar bli kyligt.

Känns lite otäckt att skaffa en kotte faktiskt…Gråter

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Mikaela_B
10/29/09, 7:23 PM
#7

Asså har man en normal rumstemp och de är golvet som oroar, så kan man kompensera det med ex filtar är tyg material som fleece eller liknande, jag kommer ha problem med just detta nu i våran nya lägenhet, kallt och jävligt golv, så jag kommer kompensera det nu i vintern för jag har varken orken eller tiden att börja med golvvärme i denna lägenheten just nu med bebis på G hehe.

Så de får bli:
- Filtar och hemma byggda sovplatser med massa filtar i självklart.
- Värmeslingor ( Finns väldigt långa sådanna )
- Värmemattor till de öppna burarna

Egentligen inte mkt mer som behövs :)
Självklart ett litet vakande öga, men så kan man ju alltid kompromisa hela tiden om något inte funkar.

Är man kreativ och har fantasi så kan man lösa mycket själv och oroa sig mindre :) Gillar ni att sy?! Då så, hitta ett bra material som inte drar åt sig kylan lika mkt, alltså ett tätt och lite tjockare material, använd stopning om ni vill öka bekvämlighet eller liknande, och gör sovposar, pläddar gud vet vad :D

Att dom är ute och springer på ett kallt golv lite är inte problemet, så länge dom rör sig så är de inget problem, och i detta fall så kan jag tycka att våra lagar ang 20 kvm är sinnesjuka, för de är inte av hälsoskäl som man kom fram till att dom ska ha 20 kvm, snarare riskskäl enligt mig… Finns inte en chans att du kan ha uppsikt på vintern för din igelkotts hälsa över 20 kvm.

Men de är en annan lååång diskussion… :P

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
11/7/09, 7:59 PM
#8

Satt och funderade på väg hem från jobbet igår. Liggunderlag (såna man rullar ni vet) borde det inte funka att använda dessa med fleezefiltar och grejer, de värmer ju en hel del de med?

Mikaela_B
11/7/09, 8:02 PM
#9

#8 såna man har när man kampar i tält etc menar du??
Nja, dom värmer ju på så sätt om vi sover på dom osv, men annars är dom så gott som kalla om dom bara ligger frame, så då kan man ju lika bra lägga fleece filtar på golvet liksom…

För ligger man på en och samma plats tillräkligt länge så blir det ju varmt tillslut lika så på golvet….

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
11/7/09, 8:08 PM
#10

Det var bara en tanke :)

Mikaela_B
11/7/09, 8:11 PM
#11

#10 jo det förstod jag ;) bra med fantasi som sagt de krävs om man funderar på kotte kan jag lova :D

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: