Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 5231 ggr
UlrikaD
11/3/09, 10:04 PM

Välkommen hem:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag ett litet taggigt besök. Och, nej det var inte Mikaela som var taggig, hon var lika trevlig som vanligt.Flört

Liten, liten pojke som bara knatade rakt in i mitt kök med huvudet högt och humöret på topp.

Annons:
UlrikaD
11/3/09, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vitalin var jättegott!

UlrikaD
11/3/09, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fick träffa illern Oliver.

UlrikaD
11/3/09, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fick även träffa Snuffe och Nolita men bara Snuffe kom med på bild.Skrattande

Mikaela_B
11/3/09, 11:53 PM
#4

Haha det var väl bra att det inte var en besvikelse att jag inte va taggig då :P Med tanke på att de första ja fick höra va något i stil med..

- men va… Jag trodde jag skulle få se dig FET!
Fin och välkommnande replik från ulrika :D haha!

Ledsen att jag gjorde dig besviken :P
Hoppas jag kunde gottgöra dig lite iallafall med en bedorande liten giraff?! Så som han sträcker på nacken och håller huvudet högt så lutar de ju mer åt Giraff än igelkott iallafall hihi

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
11/4/09, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har sina nackdelar att alltid säga vad man tycker.Flört

Ja, jisses, giraffen borde komma med tuta eller nåt så som han svischar förbi. Upp på benen, fram med hakan och tut-tut full fart framåt.

Sovit ett bra tag och sen var han törstig.

UlrikaD
11/4/09, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Men, hallå du stirrar! Har du aldrig sett en kotte förut?

Annons:
UlrikaD
11/4/09, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kotte gick på lådan och jag bara dör.

UlrikaD
11/4/09, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vem har gjort vad på den här fläcken tro?

UlrikaD
11/4/09, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Yoga, kanske?Flört

UlrikaD
11/4/09, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tre MYCKET nyfikna katter och en kotte som inte bryr sig ett dugg.

UlrikaD
11/4/09, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jisses vad han springer, man blir ju helt trött bara av att titta på.

UlrikaD
11/4/09, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Snuffe och kotte umgås.

UlrikaD
11/4/09, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Men Snuffe, nu blev det väl fel.

Annons:
UlrikaD
11/4/09, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej då!Skrattande

Mikaela_B
11/4/09, 12:22 AM
#15

HAHA fy fan va han e charmig…..
Fast vänta du bara tills han börjar med ljud :P de ska bli spännande :P

Varför dör du för hans toa besök? :P borde du inte vara glad att han gick på lådan?? HAHA

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
11/4/09, 12:26 AM
#16

För att jag har världens mest orumrsrenaste illrar för tillfället. Att se en igelkott gå på lådan får mig att bryta ihop.Flört

Mikaela_B
11/4/09, 12:42 AM
#17

HAHA..
Okaaaaaaaaaj :P ska försöka förstå din glädje asg…:)

www.blueberryhedgehogs.com

[veralera]
11/4/09, 2:26 AM
#18

Har han flyttat hem till dig nu alltså?:O Eller var hon bara på besök med honom? :)

Söt var han iaf! Mycket charmig!

UlrikaD
11/4/09, 2:29 AM
#19

Han har flyttat hit. Ville bara testa först ifall han kunde gå ihop med illrarna och har testat tre hittills utan problem. Bara sex kvar.Flört

[veralera]
11/4/09, 2:35 AM
#20

Oh grattis till att bli kottemamma! :D En riktig liten goding.

Vad underbart att han är rumsren, skatta dig lycklig haha… Trodde att piggelin bajsade under soffan, men en dag märker jag att det börjar lukta kattmat i sovrummet… Förstår inte varför men tänker att jag har säkert någon kattmat liggande någonstans (var väldigt stökigt…) som jag glömt bort…

Sen en vecka senare övergår lukten till STANK, och ett tag senare upptäcker jag att kotten gjort sina "behov" under sängen, så nu är golvet sönderfrätt och believe me! Inte trevligt att städa en månads kottebajs…

Annons:
UlrikaD
11/4/09, 2:40 AM
#21

Kan ha varit en ren lyckoträff också, man vet aldrig.

Jag har nio bajsande iller-maskiner så det finns nog ingenting som kan komma ut ur en kotte som kan slå den bajs-maffian. Parkettgolv vad är det liksom….Obestämd

[veralera]
11/4/09, 2:47 AM
#22

Haha iofs det har du rätt i;D Men man får väl hoppas på det bästa! Ja piggelins förra ägare hade ju inte ens gjort något försök till att göra henne rumsren…

Pratade med den unga killen som ägde henne, sen frågade jag hur dom hade haft henne så sticker mamman i huset ut huvudet från köket och säger surt "DEN HAR SPRUNGIT RUNT HÄR OCH BAJSAT EXAKT ÖVERALLT".

Haha vad inbjudande det låter att köpa henne då… Och killen kunde knappt lyfta upp henne… Men tänkte det är bättre hon kommer till mig än hamnar hos någon som vill sätta henne i ett miniterrarium som en prydnad… (ägarna hade ju inga som helst krav på var hon kom… frågade mig inte ens om jag visste något om igelkottar…)

Mikaela_B
11/4/09, 2:55 AM
#23

Jag funderade, nu Ulrika när jag lyckats invadera ditt hem med en kotte, så är de väl snart dags att ordna kotte träff hos mig va haha…

Ja menar de kan bli ett stort gäng, jag har 24 av mina avkommor i Gbg som är sålda, 10 st i angränsade till Gbg, mina kottar, och sedan får vi inte glöma de kottar ja omplacerat :D ett stort gäng haha… Tror ja kan klassa iller träffarna i antal Guld i mun

nu när man plussar ihop alla så får de nog bli när jag har en gård eller nått haha, kommer ju bli som att gå på spikmatta för fasiken maha :D

www.blueberryhedgehogs.com

[veralera]
11/4/09, 2:58 AM
#24

Haha kotteträff låter trevligt! Synd bara att min kotte är världens största bitch mot alla utom mig (helt seriöst. emilio är någorlunda accepterad när han ger henne pinkisar, annars totalt nej)

Inte för jag har någon av dina kottar (tror jag? Den har stamtavla egentligen men förra ägarna "tappade bort den") men ändå!

UlrikaD
11/4/09, 3:01 AM
#25

#23 Holy crap! Jag som är nervös nog på att jag ska trampa på den här ju.Flört

Tur att man har iller sen innan egentligen. Har ju inte lyft på fötterna inomhus ordentligt de senaste fem åren.

Men på något sätt så är det galet här. Jag har en iller i kotte-buren som leker med hjulet och en kotte som sover i en iller-puff. Dessutom har han släpat med sig en del Vitalin också.

Äta i sängen är ju gott!Skrattande

Mikaela_B
11/4/09, 3:12 AM
#26

#24 haha mina bebisar är änglar när dom lämnar mig :D ( Enbart för att ja slipper t onårsperioder och annat med dom Flört )

Om du tycker att du har en bitch hemma, så ska du få träffa mina pantertanter dom är lika tajta som B1 & B2 + en B3 och där är de inte många som charmar sig emellan.. Men de är mina surkärringar  de :D Dom har rätten att va sånna när dom gått i pension =)

Kan vara min beror väl på ålder, färg och vart hon kom ifrån från början… Men chansen e nog 1 på 100 ;)

#25 Haha! Ja men då blir de nästan som gympa träff..

- Komigen nu, höga knän och så…. Höger, vänster, höger…. och så sitter vi, och upp med vänster fot och såå…..

Dom har väl bytt personlighet, iller är igelkott och igelott blev iller, man måste ju testa sig fram för att se om det är kul :D

Ja men här hemma så är alla bortskämda oavsett ålder, kön eller storlek och hur många taggar man har eller vart man nu har dom.. hum detta börjar låta som något helt annat än igelkott prat :S ääh du fattar va ja menar:D
Så äta i sängen e ju en självklarhet! Dom lär sig av mig, jag är gravid och lat och får frukost och middag serverad vid soffan i mitt fall då men ändå :D

Man lär som man lever heter det! eller är de man lever som man lär? Sak samma samma princip.. humpf!

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
11/4/09, 3:39 AM
#27

Undrar om man kan klickerträna kotte till att ge mig frukost och middag serverad vid soffan också?Skrattande

Annons:
Mikaela_B
11/4/09, 3:42 AM
#28

hum bra fråga,,, tycker jag låter som en ide! Och med den där duraselkaninen du har där hemma så lär de ju inte bli några problem att få maten varm iallafall :P

www.blueberryhedgehogs.com

[veralera]
11/4/09, 12:40 PM
#29

#26 Hahah nä ja tror ju inte direkt de skulle vara din:P Låter lite otroligt:P Som sagt en på hundra, men man vet ju aldrig;) Hon är lite mer än 2 sa ägarna men jag har märkt att ägare som bara vill bli av med sina djur brukar alltid ljuga om hur gamla dem är och säga att de är yngre (av någon anledning…) Så kanske 3-4? Ingen aning.

Vet du någon i närheten av skåne som födde upp för 2-4 år sen? Tror knappast de åkt långa sträckor för att få henne…

Cottonball
1/3/10, 5:00 PM
#30

Inte visste jag att kottar blev rumsrena! :D

Verkar hur underbara som helsr! :) Måste läsa på massvis om dem! Intressanta djur minsann.

Kanske vore något att skaffa som vän till min katt :P

Mikaela_B
1/3/10, 8:47 PM
#31

ULRIKA

Uppdatering :D Hur går det för denna speciella lilla kille =) ??

#30 Ja vi kan ju konstatera iallafall att detta med rumsrenhet inte gäller alla igelkottar, så man skall skatta sig lycklig om man får en igelkott att bli rumsren :)

www.blueberryhedgehogs.com

Cottonball
1/3/10, 8:53 PM
#32

#31 Jahaa :o då hade man ju självklart velat ha en rumsren liten kotte :D vore skoj att få träffa en tamkotte, men tror inte det finns uppfödare eller liknande i Södra Sverige?

UlrikaD
1/4/10, 12:57 AM
#33

Uppdatering, jomen visst.Skrattande

Denna Kotte är inte rumsren på något sätt, det var nog en klar miss där i början tror jag. Han kissar gärna där han går/springer, så det är bara att torka.

Han har fortfarande samma taskiga dygnsrytm, men det har ju jag med så det gör inte så mycket.

Han vaknar vid 2-tiden på natten, eller om jag skulle råka öppna kylskåpet någon timma tidigare. Då kommer han sladdandes i 190 knyck och ska ha käk. Ger jag honom inte fort nog så låter han som en kanariefågel och försöker bli så lång som möjligt när han ska nå.

Sätter man sig på knä med maten i famnen så inser man att även kottar nog skulle kunna klättra i träd för jäklar vad han ska upp då.

Mat är vad som driver denna Kotte till stordåd iallafall. Det och kuta runt med Nolita. Han äter och sover fortfarande med katterna och trivs med illern Nolita.

När han har fått sin mat och är nöjd och belåten kommer han gärna upp i famnen och "gosar" en stund. Sen ska han ner och springa igen. Ibland när man går upp på morgonkvisten för att ta sig nåt att dricka kan det hända att man håller på att snubbla på honom. Då har han tagit sig en liten tupplur bakom köksdörren och studsar fram när han (återigen) hör kylskåpsdörren. Då blir det dricka till mig och en liten snacks till kotte som han får medans han sitter i knät. Sen får han tuta vidare och jag går tillbaka till sängen. Där somnar man tryggt till ljudet av Kottes tassande fötter.Flört

Full fart framåt är mottot för den här killen!Skrattande

Mikaela_B
1/4/10, 6:07 PM
#34

#32 gud jag är så värdelös på vilka städer osv som tillhör södra sverige och västra etc :P så ge mig en mer exakt stad eller nått så kan jag ju se om jag vet någon :)'

#33 Oooh helt underbart kul att läsa :D
Vad har han fått för namn för den delen!!??! :P

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
UlrikaD
1/4/10, 6:12 PM
#35

Han måste ju heta Kotte. För han kommer springandes när jag ropar det iallafall.Flört

Cottonball
1/4/10, 6:37 PM
#36

#34 Blekinge :D

Mikaela_B
1/4/10, 6:46 PM
#37

#35 haha ja men då får han heta Kotte då :P Kommer han när du roppar de så tycker han ju om det ;) Lätt att komma ihåg med, och dessutom så säger man väl "kärt barn har flera namn" eller något sådant :P

#36 aaah! Ja geografi ( SO ) va inte de starkaste ämnet i skolan direkt :P haha, dock kommer jag inte på någon uppfödare på rak arm… Skall fundera lite kring detta och se om ja kan komma på någon :)

www.blueberryhedgehogs.com

Cottonball
1/4/10, 6:50 PM
#38

#37 Okej, tack :)

UlrikaD
1/4/10, 7:00 PM
#39

Kotte funkar bra för oss och har väl gjort från start. Fast han kommer i och för sig kutandes när jag ropar käk också.

Men som namn tycker jag inte Käk gjorde sig lika bra.Flört

Mikaela_B
1/4/10, 7:05 PM
#40

Kan du inte döpa han efter favoritmaten då? haha döp han till frikadell asg! Det blev han ju helt manisk på här hemma när det serverades … :D

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
1/4/10, 7:13 PM
#41

Han har faktiskt fortfarande inte fått några frikadeller av mig.Skäms

Var hittar jag sånt?

Nä, vi trivs med Kotte faktiskt!Skrattande

Annons:
Mikaela_B
1/4/10, 7:34 PM
#42

Frikadeller är de som säljs på små barnmatsburkar, ligger i en genomskinlig gele typ och ser ut som några läskiga ljusa köttbullar typ :P Så de får du tag i dom flesta matbutikerna som har lite urval av barnmat :)

Klingandet från barnmatsburkar här hemma är ju super uppskattat och kan verkligen väcka en hel hjord av taggiga vänner :P

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
1/4/10, 7:37 PM
#43

Barnmat får han redan, dock har vi nog inte haft något med frikadeller i då. Ska definitivt köpa det nästa gång då.

Spaghetti med köttfärssås och kalops med potatis har varit favoriterna hittills. Lax med potatis var inte så dumt det heller förstås.

BlackWingedAngel
1/6/10, 8:26 PM
#44

#42 Det ser inte bara ut som ljusa köttbullar, det ÄR köttbullar, fast kokta istället för stekta och då byter det namn. :)

Mikaela_B
1/9/10, 10:50 PM
#45

#44 haha ja, jag tänkte beskriva dom med helt andra ord, men nee, vill ju inte äckla Ulrika innan hon givit dom en chans ;) För inte sjutton ser det fräscht ut haha :P

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: