Annons:
Etikettallmänt
Läst 3279 ggr
[veralera]
2009-11-09 20:52

Kan detta vara en tamkotte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satt och kollade igenom bilder från 2007 på min gamla bilddagbok (…) och så hittade jag denna bilden.

Den är tagen i min sommarstuga, och texten under säger "En bild på världens minsta igelkott". Ja som den texten beskriver så var jag alltså väldigt förvånad över att den var väldigt liten, (det var inte tid för igelkottsungar) men också över att den inte alls var rädd! Jag satt bredvid den jättelänge och den sprang runt mig hur länge som helst utan att verka bry sig om mig. Den verkade alltså "tam" helt enkelt.

Försökte inte ta upp den eller något ju. (Min mamma har sen jag var liten FÖRBJUDIT mig att peta på igelkottar för att de "bär på massa parasiter och sjukdomar") och jag visste på den tiden inte ens om att det fanns igelkottar som husdjur.

För den har väl inte vildfärger? Den ser ungefär ut som min egen igelkott… Kan vilda igelkottar ha denna färgen?

Annons:
[veralera]
2009-11-09 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan lägga in en bild jag också hittade på en vild igelkott. OBS jag petar inte på den utan håller mitt finger precis framför kameran alltså…

[veralera]
2009-11-09 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vild kotte som känner sig "välkommen" :P

[veralera]
2009-11-09 21:05
#3

OBSS!!!!! Det är alltså igelkotten i första inlägget jag syftar på! (ni ser så nära jag har handen utan att den kurar ihop sig)

De andra två förstår jag alltså att de är vilda!

[Nininosen]
2009-11-10 21:24
#4

Om du ser på tassen så är den nästan svart och ganska kraftig vilket tamigelkottens inte är. Tror inte att det är en tamigelkott. Däremot är det en unge! =)

Mikaela_B
2009-11-11 20:17
#5

Det är en vildigelkotts unge… :)

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2009-11-11 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En lite äldre igelkotts unge, som börjar mörkna i färgen men fortfarande är ganska ljus….

Dock har inte svarta tassar något med skillnaden på vild och tam igelkott att göra utan de är färgen och ansiktet på dom som skiljer, och nosen framförallt….

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
[veralera]
2009-11-12 03:12
#7

Okej jag bara undrade!

För de ungar som har varit i vår trädgård innan har varit jättemörka, nästan svarta. Som den på den andra bilden.

Tyvärr är min dators bild super dålig så kan inte se tassen…

Minns bara att både jag och mamma reagerade på att den var så mycket ljusare än de andra igelkottarna som var där precis då, så mycket oräddare och så mycket mindre…

Är alla igelkottar verkligen så ljusa när de e små? De jag har haft i trädgården har allihopa varit lika mörka, hur små de än varit!

Mikaela_B
2009-11-12 20:34
#8

Nej dom behöver inte vara så ljusa, men va folk hakar upp sig på gällande svenska igelkotten enligt mig är deras färg, att dom bara kan se ut på ett sätt, men även naturen har sin gång och de kan bli missar även där, så alla har inte samma färg hur gärna en svenskarna vill tro de :P

Har sätt och haft med så mkt vilda igelkottar att  göra i år och den ena är inte den andra lik, liten som stor liksom…

Men lättast är enligt min åsikt att kolla på deras ansikten, skillnaden där mellan tam igelkott och vild är stor tycker jag..

www.blueberryhedgehogs.com

[veralera]
2009-11-13 01:36
#9

Okej. Nä nu är det ju två år sen, minns inte riktigt ansiktet men har fler bilder ska kolla efter lite=D

Men som sagt, både jag och mamma reagerade på hur snäll den var, hur liten den var och hur ljus den var. Eftersom alla andra där varit myyyycket mörkare…

har aldrig sett en sån ljus utomhus innan:o

Mikaela_B
2009-11-15 20:44
#10

Kolla på nosformen osv i ansiktet på den bilden som jag postade ovan, och så gämför du de med din kotte =)

www.blueberryhedgehogs.com

[veralera]
2009-11-15 21:55
#11

Men det var liksom just det som var grejen… Den hade inte alls samma "kroppsform" som våra andra igelkottar i trädgården…

Har inte tänkt på den förrän nu, såg den en gång i trädgården sen aldrig mer… De andra igelkottarna bodde i en grupp som kom tillbaka varje kväll.

Anledningen till att jag lagt den på minnet är just att den såg så annorlunda ut, betedde sig annorlunda, var mycket mindre och inte alls lika rädd…

Ser ju givetvis skillnad på ansiktet på den ovan och på min:) Stor skillnad!

Upp till toppen
Annons: