Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 1481 ggr
lovebuz
11/8/09, 10:50 PM

Filmreportage

Ett litet filmreportage från en uppfördare i bullmark som jag själv har tingat en kottis ifrån.

http://vk.se/Article.jsp?article=310830&sc=2

Annons:
Mikaela_B
11/8/09, 11:27 PM
#1

Okej visst, här kommer klagmaja Mikaela med åsikter som vanligt haha!

Men vadå albinoart från den afrikanska öknen? Afrikansk pymeigelkott är en art jo visst men albino är ju ingen art för sig. Petiteser men ja va bara tvungen att komentera det..

Och om man vill komentera att dom inte tål kylan så gäller de ju faktiskt inte bara just i Norrland utan osvsett vart i världen man nu än bor så är det en viktig sak att veta också petites från artikeln men måste bara komentera…

Sedan själva intervjun, hur kan man som uppfödare rekomendera starkt igelkottar som husdjur baserat på:
* Folk som tycker vilda igelkottar är vackra
Eller den komentaren från uppfödaren som stör mig så djupt att ja bara vrider och vänder på mig

- Till folk som  vill ha ett djur som inte är så vanligt för hund och katt får man ju tag på vart som helst MEN igelkottar är ju inte lika lätta att få tag på.. :S

HALLÅ?!?!?!?!?! Så bara för att jag vill ha ett husdjur som inte är vanligt så skall jag ta och ringa denna uppfödare och med största sanolikhet blir garanterad en också pga man går efter orsaken till rätten att skaffa igelkott är för att dom är ovanliga…

Ja de är dom, och med den åsikten och inställningen så har vi snart också en majoritet av igelkottar inlåsta i terrarium, burar och säljes på blocket till folk som också inom ett par månader säljer dom igen och sedan tyvärr så hamnar dom garanterat hos MIIIIIG när dom är gamla, icke hanterbara och i hemskt skick…

Kanske bara ja som överreagerar men allvarligt, som uppfödare oavsett så är inte plikten att annonsera ut djuret på marknaden på ett sådannt sätt, ska folk ställa upp i tv intervjuer se då till att påpeka starka argument till VARFÖR INTE vem som helst skall ha dom, att dom inte är bur djur. betona lagen och va den säger, rekomendera dom INTE till allergiker för dom är enbart möjliga kandidater till allergivänliga inga garantier, gå ut med att dom stix, inga keldjur, dom kissar och ´bajar i hela lägenheten allvarligt de är väl bara att säga sanningen och lägga betoning på det som är viktigt att veta….

Jag vill inte se massa igelkottar på blocket, de räcker med de antal som redan är men en ökning neeeeej tack…

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
11/9/09, 11:14 AM
#2

Ja jo men hon säljer inte till vem som helst ändå, bara till de som är säkra på att de ska ha och inga velande. Själv har jag bestämt mig för en kotte, då jag tycker de är intressanta.

Hade en gång i min värld tamråttor men de är som känd för att skapa allergi vilket jag fick av dem

(tror jag fått klart för mig att det är något mjälliknande med råttor som gör det?)

men andra djur har jag inga problem med har både hund och katt utan problem. Självklart är inte en kotte helt allergivänlig, det vet jag men vanligt att allergifamiljer har.

Håller med om att det säljs för lätt på blocket, läskigt nog. Har också sett några den senaste tiden. Själv skulle jag ha svårt att göra så om man inte vet att det är en person som kan ge vad djuret behöver.

Lite som älgjägare som vill ta bort hundar bara för att de inte fått en bra jakt det året. Kan inte med det heller riktigt.

Upp till toppen
Annons: