Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 4022 ggr
Ceciliaolucifer
2009-10-18 02:11

vilda igelkottar och ide?

Tjoho,

Tänkte bara höra med er kottekunnare ;) även om det är tamisar ni kan, men ngn har säkert koll på dom vilda också.

Häromdagen så jag en liten liten igelkotte ute på kvällen, ska inte dom ha gått ide redan? eller är jag fel ute?

Eftersom den var så "liten" så undrar jag hur långsamt dom växer och när det är vanligast att honorna får sina kullar? Den här var väl i strl med en liten honungsmelon. Mkt pigg och rask :)

Annons:
[veralera]
2009-10-20 15:42
#1

Jag är inte en expert på vilda igelkottar, men min mamma har alltid sagt på höstarna i sommarstugan (som är totalinvaderad av igelkottar) "åh kolla en unge, den kommer dö i vinter" och menar alltså att ungar som är födda sent på året dör, men å andra sidan kan min mamma iiingenting om något djur på hela vår planet, så henne ska man nog inte lita på.

Vad det gäller deras ide så har det nog ändrats rejält, med tanke på hur varma höstar vi har fått. Jag menar, för 15 år sen var det snart dags för snö, nu är det nästan sommar fortfarande (hos mig iaf) så ja, det har nog ändrats:)

FunkyShrimp
2009-10-20 16:42
#2

#1 här snöade det förra veckan en morgon :D hehe.

[veralera]
2009-10-20 16:47
#3

Oh nej vad fusk! Vart bor du? Ja här i skåne har vi inte ens haft minus grader… Vi brukar få typ snö en dag under hela vintehalvåret… Då lägger det sig i en halvtimme, sen smälter allting och så har vi slask istället. Som något j'vla storbrittanien nmr 2.

FunkyShrimp
2009-10-20 17:09
#4

#3 åh det är så trist!
på vintern vill man ju ha snö!

jag bor i sthlm^^

[veralera]
2009-10-20 17:13
#5

Haha ja när jag flyttade till stockholm för ett år sen (bodde där inge vidare länge:P) så på tåget tillbaka till malmö så började det snöa, och det var typ oktober! Jag blev helt… :|||||||:O:O:O:O:O:O:O "omfg det snöar, shit så sjukt" alla runt mig på tåget kollade på mig som om jag var från yttre rymden eller nåt xD

fast detta blev jävligt OT. xD

FunkyShrimp
2009-10-20 17:31
#6

hahaha. :D jag blir lite så med när första snön kommer ;D "snön har kommit!" jätteglad :D
det är härligt med snö!

Annons:
Ceciliaolucifer
2009-10-20 20:40
#7

Rynkar på näsan lät ju inget trevligt..

FunkyShrimp
2009-10-20 20:45
#8

haha :)

Ceciliaolucifer
2009-10-20 20:46
#9

Nej skratta inte, :( det är väl inte kul om igelkottsungen dör?

FunkyShrimp
2009-10-20 21:12
#10

nej verkligen inte. men eftersom nästan hela tråden är om snö så trodde jag du menade det :P

[veralera]
2009-10-20 23:09
#11

Nej det är ju inte så skoj… Tyvärr så är det ju så, att många kottar som sökt sig mot staden under sommaren, dör under vintern, pga folk är oftast väldigt nogranna med att kratta bort lövhögar, täta under uteplatser mm, så igelkottarna hittar inget bra ide…

Det du kan göra ifall det var i din trädgård (om du har en) du såg den är att lämna någon lövhög framme över vintern:)

Ceciliaolucifer
2009-10-21 00:27
#12

Tyvärr, bor i höghus med välkrattade områden :(

Upp till toppen
Annons: