Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3605 ggr
UlrikaD
11/11/09, 5:51 PM

Vakentid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar när era kottar vaknar och hur länge de är vakna?

Hade inte jag varit vaken mitt i natten så hade jag lätt kunnat missa att jag ens hade en kotte hemma.

Annons:
Mikaela_B
11/11/09, 8:13 PM
#1

med dom ljuden han förde när han sov här hemma så blev jag mer orolig än någonsin att min sambo gömde marsvin i lägenheten :S

Här hemma så märks allt också på kvällen, ibland hör man "kling" ifrån matskålar och vattenskålar och kanske någon gång lite gnissel ifrån ett hjul men på kvällen bryter ljuden och festen ut!

Nu börjar dom runt 17-18 tiden, så nätterna är oändliga :S

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
11/11/09, 8:27 PM
#2

Han har inte gjort några ljud ifrån sig alls här hemma. Men däremot så sover han heeeela dagen. Vaken en kort sväng vid 23-tiden kanske, sen sover han igen. Den riktiga vakentiden har han från 04 och framåt. Jag hänger dock inte med längre än till 7 då somnar jag. Men då ser jag honom i ögonvrån springa runt.

Kan man få honom att vakna lite tidigare eller kan det vara skadligt för dem?

Mikaela_B
11/11/09, 8:33 PM
#3

Det är så mkt diskussioner om humanfrågor etc kring de där med att vrida på deras dygn eller få dom att vakna tidigare etc etc… Så de är egentligen en fråga och något man själv som ägare  får ta ställning till va som är rätt och fel för de är så delade meningar med de hela…

Jag försöker ju faktiskt få mina att SOVA några timmar extra nu under vintern, för dom vaknar allt för tidigt och somnar allt för sent om så säga, dom vaknar liksom vid 17-18 tiden och sover kanske 1 timme max under kvällen sedan full fart fram till nästan 8 på morgonen…

Skadligt i sig nej jag tror inte att de är det och de finns inget som visar att de skall vara skadligt heller, förutom att man kan få en igelkott med PMS humör om man väcker dom liksom, men alla har vi någon gång väkt våra igelkottar, antningen för att visa folk som hälsar på eller av ren olycka för att dom gömmer sig på alla möjliga ställen liksom, och de skadar dom inte..

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
11/11/09, 8:40 PM
#4

Han får ju i och för sig vara vaken när han vill. Han kanske vaknar så sent för han vill springa ifred utan någon som sitter i vägen.

lovebuz
11/11/09, 9:07 PM
#5

Förresten vaknar de övriga djuren då kotten springer? Tänkte på katterna och de andra busarna?

UlrikaD
11/11/09, 9:10 PM
#6

De vaknar om de vill vakna och hänga med. Annars bryr de sig inte och fortsätter sova.

Annons:
Tina-A
11/11/09, 10:16 PM
#7

Martin brukade vakna mellan 22-23, och hur han var vaken efter klockan 00 är jag inte säker på ;)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

UlrikaD
11/12/09, 5:19 AM
#8

För nån timma sedan vaknade kotte. Innan dess har han verkligen legat i koma, men nu är det full tut framåt.

Men det betyder ju att om man hade varit en "vanlig" människa med vanliga rutiner så hade man kunnat ha en kotte inneboende och aldrig sett honom.Flört

lovebuz
11/12/09, 1:38 PM
#9

#8 Hehe vill man träffa sin kotte får man allt anpassa sig :D Tyckte jag läste något om att småkottarna har varierande tider i början innan de har kommit i rutin eller har jag drömt bara?

Mikaela_B
11/12/09, 8:13 PM
#10

#9 Mycket möjligt att det kan stäma, ungarna brukar hålla sig till boen/hemmet där dom är  födda undangömda tills en viss ålder, sedan så blir dom extremt nyfikna på tillvaron och omvärlden och detta kan göra att dom inte anpassar sig riktigt med rutiner som sovning utan vaknar och vill gärna vara vakna för att undersöka och lära känna sin omgivning.

Men dom är ganska snabba ändå, mina är anpassade efter dygnen när dom är 10 veckor gamla, så de är bara en kort period som dom kan vara lite "ur balans" gällande dygnen om så säga =)

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
11/12/09, 9:04 PM
#11

#10 Spännande! :D Klart man måste kika in området lite. Du som har några stycken har väl en och ett annat tassande om nätterna :)

Mikaela_B
11/12/09, 9:40 PM
#12

#11 ett och annat tassande, gnabbande ibland, speciellt när honorna är redo för karlarna, suuuck va män kan gnabba då….

Lite gnisslande och tasslande jo de tillhör vardagen, så skulle inte vilja påstå att man stör sig av ljud när man sover :P

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
11/12/09, 9:51 PM
#13

#12 hur stort bor du? Slänger in frågan på en gång: spärrar du av på något smart vis då du har kottarna?

Annons:
UlrikaD
11/16/09, 12:56 PM
#14

Nu har jag varit vaken hela natten för att kolla hur länge kotte egentligen är vaken. Han vaknar vid 3-4 tiden på natten och sen är det fullt tut. Men jag går och lägger mig vid 7 så sen har jag ingen aning o hur länge han är vaken. Men nu vet jag.

Inatt vaknade han vid 4, jag gav honom käk och umgicks en stund som vanligt. Sen har han sprungit på, lekt, ätit, rumstrerat om osv tills kl.11 på förmiddagen. Nu sover han som en sten.

Tycker detta är en otroligt märklig dygnsrytm.

Mikaela_B
11/23/09, 11:04 AM
#15

mjo här är dom igång, men några börjar dra sig till sängs…
brukar vara knäpptyst vid 12 tiden här…

www.blueberryhedgehogs.com

PeterSt
12/1/09, 9:45 PM
#16

Vet inte om det ska vara så att ni ska anpassa er efter kotten eller om kotten skall anpassa sig efter er.

Ge kotten mat på bestämda tider och plocka ut honom/henne på kvällen vid matdax så tar det inte lång tid för än den kommer upp själv och leter mat vid den tiden. Springer runt gör den ändå på natten.

Den blir ju oxå bajsnödig direkt efter att den ätit och kommit igång så då är det ju lättare att lära den gå på lådan när ni har koll på dem och det blir inte så mycket bajs på golvet.

Våra kottar är med ibland när vi tittar på TV och då gosar dom insig och verkar gilla när det blir varmt. Ibland somnar dom och ibland är dom nyfikna och kan inte sitta still. men se till att dom gått på lådan innan annars så händr det en olycka :-)

Mvh Peter

lovebuz
3/22/10, 10:28 PM
#17

Tänkte på en sak ang. sov och vakentid. Hos mig "hänna opp i norr" på sommaren så är det ju ljust mer eller mindre dygnet runt. Hur kommer det funka tro…

Upp till toppen
Annons: