Annons:
Etikettavel
Läst 1468 ggr
elvissspringsteen1
11/14/09, 5:18 PM

Lite frågor om afrikansk pygme avel

1. Är det möjligt för en hane på 5år att göra bebisar? :)

det ska j u inte vara farligt har jag hört av uppfödare, men att spermierna kan vara slöare.

2. Om man har 2st parade honor, kan dom gå tillsammans eller ska man ha dom isär  när dom ska få ungarna?

3. Vad ska man ge ungarna för foder? Samma som dom vuxna?

4. När får man börja ta i och hålla på med ungarna?

5. Är det så att honan ska gå med hanen i 7dagar sen tas bort från honom? Kan två honor gå med samma hane samtidigt dom 7dagarna?

Annons:
elvissspringsteen1
11/19/09, 6:01 PM
#1

putt

Mikaela_B
11/23/09, 10:45 AM
#2

**1. Är det möjligt för en hane på 5år att göra bebisar? :)
**Ja visst är det möjligt, finns ju folk som använder såpass gamla kottar i aveln så omöjligt är det ju inte…

det ska j u inte vara farligt har jag hört av uppfödare, men att spermierna kan vara slöare.

**2. Om man har 2st parade honor, kan dom gå tillsammans eller ska man ha dom isär  när dom ska få ungarna?
**Har man platsen för att ha 2 honor parade samtidigt så okej, men rekomenderar ju inte att ha dom ihop, stressigt, dom blir sura mot varandra, och nästan en garanti på att du inte har några ungar utan att honorna äter dom. Rekomenderar att bara ta en kull åt gången, ni som haft fler förstår också varför…

**3. Vad ska man ge ungarna för foder? Samma som dom vuxna?
**Mina äter samma foder hela livet ut, från bebis till pensionärer…

**4. När får man börja ta i och hålla på med ungarna?
**Många gör det redan efter dom e födda, andra efter några dagar, här börjar man icke förens dom är ca 3 veckor gamla, då har honan slutat vakta dom med deras liv, och dom börjar kräla ut ur boningen osv. Mer hälsosamt enligt mig än att stressa ungar och mamma när dom e för små…

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
11/23/09, 10:53 AM
#3

oj glömde en fråga

5. Är det så att honan ska gå med hanen i 7dagar sen tas bort från honom? Kan två honor gå med samma hane samtidigt dom 7dagarna?

Ja det är honan du skall placera hos hanen ( läs parning och förberedelser ) och i 7 dagar för en mer garanterad parning låt henne vila 7 dagar och gör sedan om prosiduren.

Nej du skall inte sätta ihop 2 honor med hanen, igelkottar är ensamdjur söker bara upp varandra inför parning, och i denna situation så blir honornas humör anorlunda och det kan skapa stora intriger parter imellan, undvik stress av alla dess slag och former! 

Glöm inte att även om du skall para en igelkott så skall du fortfarande följa 20 kvm, som sagt ytan är avsed för 10 kottar….. :)

www.blueberryhedgehogs.com

elvissspringsteen1
11/23/09, 5:32 PM
#4

tack så jätte mycket!! Bra svar!! japp jag vet att de e 20kvm. har inga burar

Upp till toppen
Annons: