Annons:
Etikettallmänt
Läst 2727 ggr
Rafflan
12/20/09, 6:04 PM

hur är dem att ha?

Frågor till er som har en igelkott;

*Hur är dem att hantera? Sticks dem, bits?
*Hur och med vad matar ni dem? Hur ofta matar ni dem?
*Hur bor dem? Vad har ni i "buren" för igelkotten?
*Hur stor "bur" har dem?
*Har ni några andra djur? Vad?

*Posetiva saker?
*Negativa saker?

*Att tänka på innan man skaffar en igelkott?

Varför skaffade du en igelkott? :)

Mycket går ju att läsa HUR dem ska vara att hantera, bo, äta osv, men vill veta hur NI göra med allt det :)

Annons:
Mikaela_B
12/21/09, 5:06 PM
#1

*Hur är dem att hantera? Sticks dem, bits?

Jag tycker dom är trevliga att hantera, självklart så sticks dom, speciellt om dom inte är vana, men många blir handtama, dock inte alla. Bits gör några av mina, men enbart i strumpor, tror att detta beror på lukten, även foppatofflor biter dom i och detta beror förmodligen på att dom påminner om gummi, för tv kontrollen smakar också bra speciellt knapparna då :P

_Men jag tror deras naffsande beror på att dom vill smaka, gillar konsestensen eller lukten…
_
*Hur och med vad matar ni dem? Hur ofta matar ni dem?

Oj, matlistan är långt, allt som dom får äta och inom en rimlig protein, fett och socker halt. Dom får sin dagliga protionering uppdelad på 2 ggr om dagen, är det ungar så får dom 3 ggr om dagen, och de äldre som hellre sover hela dagarna och bara är vakna på kvällarna får hela sin dos med mat på kvällen så för dom 1 gång per dag.

_Så här är det väldigt olika beroende på ålder osv.. Men alla utgår från en grund portion bara att den är uppdelad, ungar får oftast lite fetare mat i början, lika så dräktiga/diande honor, och äldre. Nu under vintern så får alla lite extra fet mat för att värmen sjunker lätt och deras kropp skall kunna förbränna lite extra för att hjälpa dom hålla igång kroppsvärmen.
_
***Hur bor dem? Vad har ni i "buren" för igelkotten?

**Mina bor i olika läger, dvs lägenheten är uppdelad i olika läger i dvs olika rum och är sorterade i lägrena efter kön, åldersklasser så just nu har jag 2 läger med honor, ett där mina pensionärer bor och ett där mina aktuella och yngre avelshonor bor. Sedan 3 läger med pojkar, 1:a är mina pensionärers, 2:a är för mina aktuella avelshanar och 3:e tillhör mina yngsta hanar som inte är könsmogna, eller som precis blivit det.

Honorna är lättare att hålla ihop pga att dom är inte lika aggresiva och sökande när dom är redo för parning som hanarna är som kan bli skogstokiga, därför får mina små grabbar en chans att växa till sig lite innan dom är ihop med de större just för att minska risken för bråk. Även om hanarna umgås tillsammans några timmar om dagen men dock ej heltid än.

_Sedan har jag ett reservläger för omplaceringskottar dock e de bara framme när de är aktuellt :P Och Grovköket funkar som karantän området för de djur som kommer hit…
_
*Hur stor "bur" har dem?

_Följer lagen och har 10 igelkottar på 20 kvm, dvs så tar mina igelkottar upp totalt 40 kvm av min boyta för tillfället då jag har mer än 10 st…
_
*Har ni några andra djur? Vad?

Har möss, råttor, iller, hund, häst, ormar, ödlor, mm förutom mina igelkottar.

*Posetiva saker?

_Positiva saker med att äga en igelkott? Mitt intresse och kunskapsområde och där jag går mest in för det är så brett så det är allt för min del som är positivt, vill man ha ett djur som är självgående och inte kräver mkt mer än trygghet, säkerhet, omsorg och kärlek på dess egna begär av dig så är det ett utmärkt djur, så länge man lägger ner lite tid på de där lilla extra som dom kräver, just säkerheten att man ser till deras hälsa.

Men jag har liksom hela igelkotts området som positivt, de är intressanta, interligenta och udda, personligheter har dom alla och den skiljer sig så mkt, mina skänker verkligen många skratt och glada stunder i livet =)_

_Och trotts att jag e uppfödare och säljer mina avkommor, så älskar jag varje liten som stor indivit precis lika mkt som om dom vore mina egna allihop, men tyvärr så kan jag inte behålla alla :P
_
*Negativa saker?

Jag har inget som jag kan tycka e negativt, förutom att de finns för få kunniga veterinärer, du har svårt att bli garanterad bra vård om dom blir sjuka, för kunskapen finns inte, så man måste kunna mycket själv och vara berädd på att de kan dyka upp tillfällen där du verkligen får kräva en massa av din veterinär eller lägga ut stora summor pengar för att din igelkott skall få den bästa tänkbara vården du kan komma dig att hitta.

*Att tänka på innan man skaffar en igelkott?

Haha! Allt, 9,5 av 10 som kontaktar mig för att dom vill ha igelkott blir nekade av mig, alltså är det 1 person i dom 10 som inte ens där är 100% reko för min smak, så även den personen har en chans på 50/50 att bli nekad… Folk tänker inte innan dom skaffar eller kontaktar en uppfödare, dom säger de en uppfödare vill höra och i många fall så tycker en uppfödare att de låter bra och struntar i att ställa frågor själv till sina köpare, vilket jag inte glömmer, så jag hittar felande länkar överallt :P Så ja visst är jag kräsen, men i detta fallet så rekomenderar jag och står för att man skall läsa artiklar om varför man INTE skall skaffa igelkott…

Varför skaffade du en igelkott?

Jag läste mycket om dom innan jag skaffade, reste till andra länder och hälsade på uppfödare och kollade på utställningar och skapade mig en uppfattning redan där innan jag ens skaffade mig en egen, och eftersom att mitt intresse inte bara låg i att ha en igelkott som husdjur, utan att jag ville utveckla det och min kunskap och ta med det till Sverige och dela med mig av det här, och hitta fler med samma mål och engagemang i igelkottsvärlden som jag själv, och  nu är jag där jag är idag.. :)

Jag tycker dom är intressanta varelser och individer i sig, och dom har mkt mer att visa oss än vad vi egentligen kan föreställa oss… Man lär sig mycket av en individ Så jag lär mig otroligt mkt av min flock :)

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
12/25/09, 8:03 PM
#2

Jättebra svar i #1 tycker jag :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: