Annons:
Etikettförening-stamtavla-och-register
Läst 2889 ggr
Grodan
2009-12-26 02:47

Kotteägare i 08

En i sista sekunden ingivelse (som är min specialitet) är att vi skulle kunna försöka göra reklam för kottar och igelkott.ifokus på husdjursmässan 2010.

Husdjursmässan 2010

Det är en stor mässhall och det behöver inte vara speciellt tillordnat. Bara en stor laglig bur med alla bekvämligheter och lite info om kottar. Det viktiga är ju att visa upp intressanta husdjur på en mässa och göra reklam för igelkott.ifokus… någon flashig o ball monter behöver man inte ha…

Arrangörerna brukar vara behjälpliga, så om du är intresserad av att delta, gärna alla fyra dagarna (fast kanske inte med samma kotte) kan vi ev slå ihop en mus o igelkottmonter. Jag ska nämligen ensam visa upp SVEMUS och möss…

Hör av dig per mail: gerodean(a)bostream.nu


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Mikaela_B
2009-12-26 23:39
#1

Enda problemet med att ha med sig igelkottar är att vi inte får någon dispans när de gäller burar som lämpas så det är väldigt svårt att ha med sig igelkottar på mässan pga lagar och regler i hållningen av dom.

Jag hade tyckt de va super kul att åka upp och vara med, men dock så får jag inte igenom någon typ av dispans för att ha med mig igelkottar så jag la ner idén om monter på mässan.

www.blueberryhedgehogs.com

[Nininosen]
2009-12-26 23:51
#2

Ingen ide…

Grodan
2009-12-27 00:11
#3

men… folk har ju visat upp kottar på andra mässor o expon… hur gjorde de då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-12-27 00:26
#4

Jo, men jag tror de är antingen från i år som dom har gjort reglerna så mycket strängare mot just mässor och expon när de kommer till att man skall få ha med sig just exotiska djur. 

Varför kan jag tyvärr inte svara på, tror inte ens att jordbruksverket eller dom heller kan ge någon vettig anledning till att dom valt att strama åt det så mkt, men jag har vart på ett flertal expon mm i år men inte sätt några exotiska djur förekomma på dom i år, förra året var det enstaka iallafall…

Och detta pga att folk inte får dispans. Jag skickade iväg ytterliggare ett mail till jordbruksverket nu för 30 min sedan ang denna frågan, så förhoppningsvis får man något vettigt svar av dom på denna frågan, och om eller ifall de finns någon möjlighet eller möjligt tillväga gångs sätt för oss och igelkottar inför denna mässa.

Jag tar gärna med mig ett gäng och åker upp i så fall utan problem, och deltar alla 4 dagar, så länge man hittar sovplats osv som klarar av kottar så e jag med på det mesta :D

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-12-27 00:52
#5

men FÅR man visa upp dem eller inte?

på en stor mässa kan man säkert ordna en 20 kvm stor bur t kottarna - det är ju en attraktion och sådant som drar folk brukar mässarrangörer sponsra och vara mkt behjälpliga med… de brukar även få dit press (radio, tv, tidningar) … så jag ser faktiskt inga andra problem än att hitta kottar som klarar mässa samt ägare o folk som kan lite om kottar som kan vara där i 4 dagar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-12-27 01:01
#6

Har man 20 kvm springyta till dom på en mässa så kan dom inte säga nej?!

Eftersom att expon inte direkt har utrymmet för att bidra med 20 kvm så vet jag inte om den möjligheten har funnits innan, eller hur djurskyddet etc ställer sig till den frågan, men eftersom att allt tjafs legat i just ytan så kan man ha dom på 20 kvm som lagen säger så ser ju inte jag vad probelemt skulle vara, inte om man i så fall som "utställare" ägare etc av djuren hjälps åt och ser till att de finns den värme som behövs, vatten och mat etc, allt som dom kräver som är lite mer specifikt som just värme då, att de finns på plats så borde allt vara grönt?!

Man har ju haft igelkottar tidigare på utställningar, expon och mässor så vitt jag vet.

Eftersom att jag har ett sådant stort antal igelkottar så skulle många av mina kunna klara av alla 4 dagarna genom att dom tar en dag vadera och har med ett antal igelkottar per dag.

Enda i så fall som jag behöver hjälp med är att man är några fler personer som kan hjälpa till med igelkottarna på en sådan stor mässa, då de som Grodan säger är en attraktion, och själv klarar jag inte av ett antal på 10 igelkottar och massa mässfolk hehe..

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Grodan
2009-12-27 01:22
#7

Mikaela_B: du som uppfödare och värd av sajten borde faktiskt delta på en sådan här stor mässa, eller flera! Prata med arrangörer av stora husdjursmässor! För saker som drar folk betalar de faktiskt!

Nu är allt så jäkla i sista sekunden så jag antar att arrangörerna inte hinner fixa så mkt till denna mässa, men jag ska göra ett helhjärtat försök. Dock har jag fortfarande inga kottar o ägare…

Min spontana första bild av uppvisningen är att göra i ordning en yta, inhängnad, på 20 kvm med allt som kottarna behöver i värme, krypin, leksaker, mat osv.. det är bra om det finns möjlighet att dra sig undan, men gärna på ett sätt så att folk fortfarande kan se dem (genomskinligt hus med genomskinlig filt??? *s*)

Folk får titta på djuren.  De djur som klarar av hantering och folk (och inte uppvisar stress och ohälsa av det) kan folk få hälsa lite närmare på. Inte klappa direkt, men i a f ha framför näsan…

Kanske kan inhängnaden/buren vara i bordshöjd? Golvytan kan vara dragig samt att det är jobbigt att som mässbesökare böja sig ner. Inramningen av inhängnad bör vara i genomskinligt plexi…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-12-27 01:39
#8

Absolut håller jag med om, dock så e jag bara på expon som tyvärr inte kan bistå med att ha igelkottar pga reglerna och att vi inte lyckats få dispans till dom, och alla stora husdjursmässor ligger inte i min närhet och skulle kosta mig en ganska saftigsumma om man är själv, så ekomomin vill ju sig inte direkt heller.

Men får man chanserna så ställer jag ju upp, dock blir det lite tajt inför nästa år eftersom att jag blir mamma i April 2010 så nästa år kommer de inte vara speciellt mkt från min sida med mässor som jag deltar i på de sättet pga mammledighet, men om folk vill deltaga och behöver djur så kommer vi ju finnas till befogande så gott vi kan, och ev så hoppas jag att sambon kan deltaga med andra igelkotts folk nästa år och jag finnas där som besökare om inte annat och ev deltaga i den mån jag kan och den lilla tillökningen tillåter :)

Jo visst är de i sista minuten, men pga att ja hade kontakt med arrangörer som sedan vi fick tillstånd av att deltaga men pga jordbruksverket inte fick dispans så la vi ner den idén helt.

Gällande att fixa med ytan så att den blir anpassad för mässbesökare etc och igelkottarna välmående så har vi tillgång till den mesta utrustningen för det, plexi etc kan ordnas också från vår sida också om de så krävs, annars så har vi lekhagar som vi kan bidra med och ordna på inhängnat med i så fall.

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-12-27 01:48
#9

Jag nämnde att mässarrangörer betalar för attraktioner, för att du INTE skulle nämna något om ekonomi. Tungan ute

_ajdå… att du ska bli mamma… eller hm… grattis… men ajdå för kotte-mäss-planerna mina… hehe
_


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2009-12-27 01:50
#10

Låter prima att du har grunkor till att fixa kottemonter med! Då blickar jag framåt några år så ses vi på mässorna då (då hinner jag även få mig en mässpaus, eller mässor går bra, men FAN inte på vintern… bläh)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FunkyShrimp
2009-12-27 18:15
#11

jag skulle jättegärna vilja vara med och ta med kottisarna till nån mässa. Att man hade en monter för igelkott.ifokus, det hade vart jättekul :D Dock måste det ju fixas med plats för dom, det är väl det som är det större problemet.

Grodan
2009-12-27 18:41
#12

#11 4 hela dagar 8 timmar den 3-6 januari nu i år i kista?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2009-12-27 18:43
#13

fasiken, jag vet inte vart eksjö ligger… men byar finns inte i 08 så det lär inte vara nära mässan…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
FunkyShrimp
2009-12-27 19:09
#14

ah oj :D har inte ändrat. eksjö ligger i småland, men jag flyttade tillbaka till sthlm förra julen (H)

det skulle vara roligare om man var fler isf, och inte bara jag som står där.

zickan
2009-12-27 22:59
#15

jag har som vanligt en sjukt dålig ekonomi. annars hade jag kunnat ställa upp under en dag med några av mina kottar

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2009-12-27 23:22
#16

om det kommer kosta en del kommer jag inte kunna betala :/ dålig ekonomi här med fram tills nångång på januari

zickan
2009-12-27 23:25
#17

jag bor en bra bit ifrån sthlm så resan i sig kommer ju kosta

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2009-12-28 07:43
#18

det kostar inget…

men zickan du som säljer råttor som smör i solsken har väl lite pengar undanstoppat i madrassen?

ska ta kontakt m mässarr senare idag o höra om det finns möjlighet men behöver veta säkert då att det finns nån kotte å ägare


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2009-12-28 14:19
#19

Saken är klar! Vi får en inhägnad på 20 kvm med el för värmemattor!

Så hur många kottar och hur många ställer upp?

Gratis inträde för utställare samt att man får vara på mässan! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2009-12-28 17:30
#20

haha jag tar sällan betalt för mina råttor när de går till folk jag umgås med. sålde 4 st ur kullen som var nyss på 11 :-P. jag är inte ute efter pengarna och väldigt dum på den fronten.

jag brukar leva på pasta själv för att klara mig. just nu går jag i trasiga gympadojor och håller på att frysa ihjäl då de blir blöta på några sekunder. har 900 kvar av lönen denna månad och ett åkkort på 1100 måste inhadlas för att komma till jobbet. så just nu vet jag inte hur jag kommer hem från gotland ens och håller på att flörta med mamma om hon kan stoppa till en slant så jag kommer hem iaf.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
UlrikaD
2009-12-28 22:23
#21

Varför är alla roliga mässor så långt från Göteborg?Obestämd

Grodan
2009-12-28 22:45
#22

för att gbg suger? Förvånad Skrikandes Tungan ute Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
2009-12-28 22:52
#23

I just det här fallet gör det nog fakiskt det. Vill också gå på mässa ju.

Grodan
2009-12-28 22:59
#24

själv tycker jag att det är apkorkat att ha mässa i januari… tycker stor husdjursmässa ska vara på påsken

djurmässor är inte så skoj… för det är ju lixom inte så mkt djur utan mest annat kravs… glass, godis, lotteri, zooaffärer, smyckesbutiker mm så det är ju bra om det finns NÅGRA husdjur för uppvisning, tex intressanta tamigelkottar!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FunkyShrimp
2009-12-29 00:30
#25

ett problem bara. om vi nu har 20kvm så gäller ju det för 1-10 kottisar.
Men om det är flera av oss som ska dit med kottar så kommer de ju inte kunna gå ihop, så man man måste dela av inhängnaden och då blir det ju inte 20kvm för ens egna kottar.

Jag kan tänka mig va där 1-2 dar med kottarna, men 4 tror jag blir lite mycket för dom. Det kommer ju vara folk ska kolla på dom heela tiden också och det kommer vara det som är mest jobbigt för dom.
Så om en-två till nånting, vill vara med nån/några av dagarna vore det jättebra.

sen om vi ska göra reklam för sajten borde vi ha nån plansch eller så samt flyers för igelkott.ifokus. Har nån sånt?

zickan
2009-12-29 00:41
#26

mmh.. borde vara på en annan tidsperiod. just runt nyår är det ingen som är ledig ändå och sällan någon hemma. ingen vill heller direkt ta med djur i kylan och ekonomin suger

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2009-12-29 00:43
#27

jag har ju ekorre, igelkott och ev kan jag ha med gp. det hänger ju på hennes humör. men sedan har jag inte så mycket mer. i0f kan man alltid låna. men det är verkligen inge bra tid på året.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
FunkyShrimp
2009-12-29 00:45
#28

nä kylan är ingen vidare att släpa runt djur i, riktigt kallt är det ju. Men är det ingen som ska dit som har bil kanske?

zickan
2009-12-29 00:49
#29

ja är det någon med bil från västerås som jag kan haka på gratis så har jag möjlighet att komma om jag inte har några utgifter. men ekorre är lite svårt att få med en bur på 2kvm. reglerna är ju sinnessjuka

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2009-12-29 06:56
#30

Funky, hur många kottar har du? vart bor du? det är bara du som anmält att du kan… Rynkar på näsan om du inte kan hela mässtiden o ingen annan kan samt om du enbart har 2 kottar är det väl inte lönt… snyft** jag vill ju själv glo på kottar i 4 dagar

finns det ingen uppfödare i 08 som kan låna mig ett gäng kottar? Kyssde behöver bara bo i inhängnaden 10-18 i 4 dagar… de behöver inte ens tas upp och plockas med (visserligen tråkigt, men bättre det än inga kottar alls)

ang reklam å dela ut… tja, vi kan ju spara på skogen vet jag! bara hänvisa hit o så tar vi infon här… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FunkyShrimp
2009-12-29 11:30
#31

jag bor i farsta, och jag har två kottar.
Varför skulle det inte vara lönt ifall man har två kottar? :P de flesta har ju bara en ;P

det är nog en del av kottefolket som bor i sthlm, så det är trist att ingen vill hänga med. Kanske också för att det är så kort varsel iof.
Jag kan alla dagar, men jag känner att jag inte vill utsätta mina kottisar för 8hx4 dagar när jag just farit omkring med dom över julen också. Blir lite mycket för dom tycker jag.

Grodan
2009-12-30 05:57
#32

jösses! jag bor ett stenkast från farsta! blir perfa!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Nininosen]
2009-12-30 12:28
#33

jag har pratat med mässan och kommer vara där på söndag! ni med kottar som vill vara med pm till mig.

FunkyShrimp
2009-12-30 13:46
#34

#32 har du bil? :D
#33 pm:ar dig

Annons:
LoveNi
2010-01-09 13:53
#35

Fy Tusans Kottar !!!

att jag missade detta. fy bövelen.

Ni som var där, har ni någon möjlighet att visa bilder? mitt kotte hjärta växer för varje jag ser.

mvh

Upp till toppen
Annons: