Annons:
Etikettallmänt
Läst 2371 ggr
UlrikaD
2010-01-16 19:56

Angående bad

Varför badar man kottar egentligen? Många andra djurslag ska ju badas så sparsamt som möjligt. Så jag undrar vad badet fyller för funktion för igelkotten.

Och hur ofta bör man bada en kotte?

Annons:
Bulle
2010-01-17 16:23
#1

Jag badade mina kottar för de fick bajs på tassana när de sprang i hjulet och kunde bli skitiga på magen. Hur ofta beror på hur ofta de blev skitiga. För ofta är inte bra de torkar ut huden.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

[Nininosen]
2010-01-17 22:54
#2

olja!

Bulle
2010-01-18 00:02
#3

just det, det hade jag glömt att man hade i vattnet, tack.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

lovebuz
2010-01-19 10:31
#4

fast i naturen de kom ifrån finns ingen olja ;) när kom man på att använda det förresten

Bulle
2010-01-19 19:37
#5

#4 i naturen badar dom i sand, jag hade en liten glassburk typ bigpack, med fin sand jag köpt i zoo affären och det badades hej vilt. Jag tror att bada är något vi hr hittat på för att det är husdjur.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

FunkyShrimp
2010-01-19 21:28
#6

#5 i naturen har dom också mycket större ytor att röra sig på.
som tamdjur har de inte lika mkt yta + inte naturligt bottenmaterial (golv) så de blir lättare skitiga då. dvs, badas^^

Annons:
Bulle
2010-01-19 23:16
#7

#6 det med

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

StillaSinnet
2010-01-20 09:19
#8

#4: De flesta djur vi badar torkar ut och behöver lite hjälp att återfukta och då används ofta någon droppe barnolja i badvattnet, men det ska vara ynka lite. Speciellt skinnysar kräver mer av den vården som tex spynxar, nakenråttor, skinny marsin, chinese crested osv. Huden på igelkottarnas tassarna borde vara mer lättspruckna än tex på magen. Badas tassarna ofta från bajs (pga motionshjulet är skitigt) så är nog lite olja bra. Men man ska verkligen inte tvätta i onödan. Det mår ingen bra av…

vi människor duschar också långt mer nu än vi gjorde när vi bodde ute i naturen, och därav kommer alla body lotions. Vi blir också torra av idogt tvättande.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

UlrikaD
2010-01-20 19:48
#9

Anledningen till att jag frågar är att på många hemsidor står det att man ska bada kottar 1-2 ggr i månaden. Men jag kan inte säga att min kotte blir skitig direkt. Han använder inte sitt hjul utan kutar runt i lägenheten istället. Ibland lyckas han ju gå i sitt eget bajs men då sköljer jag ju bara av fötterna.

Smutsig tycker jag ju inte han blir. Dammig emellanåt, när han går dit han inte borde gå.Flört

Därför undrade jag mer om jag var dum mot honom som inte badade honom varje månad, om det var någonting han behövde vare sig han var smutsig eller inte. För då gör jag ju det såklart.

lovebuz
2010-03-08 11:16
#10

Ulrika: damm ja, måste finnas mycket spännande på en kottes nivå som man själv inte kommer sig för att titta efter.

Mikaela_B
2010-03-08 16:16
#11

Man skall bada igelkottar sparsamt också, men många tycker att dom inte är så renliga och det fastnar avföring etc på deras tassar, men varför slänga dom i ett bad? Sätt på kranen och skölj av tassarna bara… Svårare än så är det inte.

Badar man dom för mycket så torkar man ut huden på dom, så då kan man sitta med hur mycket olja man än vill tro mig man får inte tillbaka huden i bra skick igen….

Så Ulrika, nej du är inte dum som inte badar han så ofta :P

Shit asså, blir dom dammiga köp en sådan där ultra mjuk borste som är till bebisar och borsta bort dammet då :P Släng dom inte i badkaret med olja i, dom drar ju åt sig lika mkt skit igen ändå när dom släpps på golvet :P

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
2010-03-08 18:51
#12

Vad bra. Då vet jag att Kotte inte lider av att inte få plaska omkring särskilt mycket här hemma då.

Fötter tvättar vi ganska ofta, men han har ju ovanan att gå precis där han har bajsat så…vad gör man.

Jag brukar sitta och dra av lite fleece-ludd från taggarna på honom på nätterna när han sitter i knät och tar det lite lugnt. Alla hans fleece-filtar ser märkvärdigt "noppriga" ut efter ett tag.Flört

Bulle
2010-03-08 18:56
#13

helt rätt bara för att det är bajs på tassarna behöver inte hela kotten bada.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Annons:
Mikaela_B
2010-03-08 21:54
#14

#12 Ja jag nopprar också, och sitter de åt ja men synd, fram med pinsetten och platsa fint i knät så löser man det ;)

#13 Ne håller helt med, det är ju som att vi skulle bada så fort vi fick lite smutts under naglarna, i detta hushållet så hade jag nog fått räkna med att bada MINST 25 ggr om dagen om man skulle leva så, nja skulle inte funka i min vardag…

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2010-03-09 10:16
#15

#12 haha! Så blir det hemma hos oss också :D
Lillemor sover i en filt och blir sådär nopprig haha. Får plocka bort luddet från henne :P

[Nininosen]
2010-03-09 11:24
#16

Jag har laxolja i maten för luften i min bostad är så torr att alla djur här hemma torkar ut. Dock finns det några kottar som inte vill ha laxolja och då blir det oljebad när de börjar "mjälla "

[Nininosen]
2010-03-09 11:25
#17

Ps alla mina kottar badar i kattlådan =/ trotts att de har sandlådor själva man de luktar tydligen bättre där =S

Men då man det bli så att en kotte bär iväg med en bajs…

a ni fattar…

StillaSinnet
2010-03-09 17:54
#18

#17 MOAHAHAHA!!! snygg prydnad!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

lovebuz
2010-03-13 19:05
#19

Vad jag har hört av en uppfödare så badas det för att ta bort eventuell ohyra. Sedan grejen med att inte få deras huvud under vatten är något med att det skulle rinna rakt in i dem på nåt vänster. Exakt hur vet jag inte, kan inte anatomin på en kotte :)

Mikaela_B
2010-03-17 20:42
#20

#19 hur mycket du än badar din igelkott om den har ohyra så försvinner den inte, om du inte badar den med behandlande schampo mot just ohyra, sedan beror de helt på vad för ohyra också, oftast behandlas de med läkemedel som inte har något med bad att göra alls…

Och det här med att hålla huvudet borta ifrån vattnet är för att man skall hålla lite extra koll på så att dom inte får vatten i öronen, nosen…. Vatten i örat kan bidra till en massa problem, en av mina äldre töser fick in vatten i örat en gång vid bad, vilket va ett par år sedan nu, men hennes problem av de var att de torkade inte ordenkligt när de väl hade runnit ner, och hon lyckades inte skaka ut allt heller, utan de låg i örat, blev varmt och skapade en hemskt smärtsam öroninflammation på henne och när vi var hos vetten med henne så hade hon massa vidriga bakterier och svamp i öronen…

Sedan är de en massa andra saker som gör att man undviker att få vatten i öron mm på små djuren… :)

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Grodan
2010-03-17 21:01
#21

Vad är naturligt för kottar? Hur ofta badar de i naturen? Om de har en liten plaskdamm, går de i den självmant? (nu inte sagt att det är så bra, de kyler ju ner sig, men bara hypotetisk fråga sådär)

Hur ofta regnar det i Afrika? Hur skitiga är vilda kottar?

Bara lite funderingar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2010-03-18 11:09
#22

#21 Vi har kottar vid vår sommarstuga vid Vänern och där ser vi spår nere vid sjön i strandsanden, men det är säkert inte för att tvätta fötterna de vandrar där utan mer för att leta grodor och mask, eller uppspolade godsaker. ute i regnet är de gärna, säkert av samma anledning:maskar, snäckor och grodor kommer fram gå.

Vårt sätt att hålla dem gör dem ju skitiga. Om de kunde göra sin dagliga (läs nattliga) motionsrunda i ett långt träningsspår i stället för i ett hjul, så skulle de inte trampa in sin egen skit i tassarna när magen kommer igång. Det gör förmodligen att vi behöver vårda dem lite mer i fångenskap…tror du inte det?

-skitiga kottar…är det skitkottar Tyst?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

UlrikaD
2010-03-18 17:29
#23

Min kotte har aldrig använt sitt hjul. Han tar sin nattliga motionsrunda i lägenheten istället. Där lämnar han sina spår så man kan följa hans motionsslinga när man vaknar.Flört

Då är det fullt ös på honom och katter och illrar som kommer i vägen får raskt skutta undan annars blir det bowling för hela slanten.Skrattande

lovebuz
2010-03-19 16:35
#24

#23 Racing! På tal om katter, hur var dina katter i början? Tänkte om de ville känna med tassen och grejer som katter har fömågan att göra?

UlrikaD
2010-03-19 21:06
#25

#24 Ingen av mina fyra katter var någonsin det minsta problem. Alla respekterade Kotte från första början. Kotte sover under fleece-filten och katterna ovanpå. Käkar tillsammans på kvällarna också hela tiden.

Alla illrarna har dock ännu inte fått umgås med honom. De flesta funkar bra men det är fortfarande några som tycker att man ska spela fotboll med honom.

Grodan
2010-03-19 23:17
#26

#22 men… alltså vi kan väl inte jämföra de vilda svenska igelkottarnas naturliga liv med vilda afrikanska pygmeigelkottars naturliga liv (eller de egyptiska)… det är helt olika miljöer, eller?

visst vi har dem för trångt så de blir skitiga, men är de inte skitkottar då som inte kan hålla sig lite rena själva?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: