Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2283 ggr
malinlindman
2010-01-24 19:12

"Toa-funderingar"

Hej.

Jag får min lilla igelkott om ett litet tag och har några funderingar.

Tänkte ha en bur med en "toalett" i där det är tänkt att kotten ska gå. Om man då får den rumsren och sedan flyttar buren, kommer den gå tillbaka till samma ställe där buren stod innan eller kommer den att  gå i buren?

Det finns ju också vissa som inte har en bur till sin kotte, jag har fundrat på det också men tänkte då att det kanske är ännu svårare att få den att gå på rätt ställe om man bara har en liten låda?

Undrar också vilket sätt som är bäst för att få kotten rumsren?

Hur gjorde ni?

Tacksam för svar :)

/Malin

Annons:
BlackWingedAngel
2010-01-28 11:24
#1

En låda kommer garanterat inte att räcka och 100% rumsren vet jag inte om någon har lyckats få sin kotte.

Sedan kan jag bara tala för mig själv men här var det inte jag som valde toaplatser, utan det var kotten själv. Jag hade ställt ut toaletter på lite olika ställen som jag tyckte var bra, men fick flytta dem till de ställen där jag märkte att han la sina små högar istället. Jag tycker en bur eller något liknande är bra, eftersom åtminstone min kotte har en tendens att göra sina behov precis när han ätit och druckit färdigt. Så jag har ställt matskålarna i hans "bur" (en förvaringsmöbel med ingångshål) och lagt spån i botten och då hamnar ganska mkt av det han gör därinne vilket är lätt att städa.

Annars är mörka, skyddade utrymmen de platser där han gör sina behov.

BlackWingedAngel
2010-01-28 11:26
#2

Å, just det ja; Ang om man byter plats. Jag har båda bytt plats och bytt "bur". Men så länge jag har maten inne i hans låda så gör han det där inne. Däremot kan skulle jag inte kunna flytta hans toalett under skohyllan för det är en plats som han valt själv och dit skulle han fortsätta gå även utan att toaletten stod där.

lovebuz
2010-03-27 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min skrutt har hittat sitt favvoställe - bakom soffan. Min, vad jag trodde smarta låda, är inte smart ännu. Detta var under en natt så här blir det tidningspapper bakom soffan och en större låda att göra till toa :)

Upp till toppen
Annons: