Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1332 ggr
mandariiin
1/9/10, 3:59 AM

Iller & kotte

Har letat runt lite på sajten men hittar inga direkta svar på mina funderingar….

Jag har illrar här hemma nu, men funderra på att skaffa en Afrikansk kotte tjej. Kan jag ha illrarna och kotten ihop utan att behöva stänga isär dom? Självklart så beror det ju på djurens personligheter förstår jag… Men jag funderade mer om det fanns några direkta saker som man verkligen måste tänka på om man ska ha dessa djur tillsammans?

Det står överallt att man kan ge kottar pinkisar, men ej rått kött. Hur är det då med råa hela kyckligar? Jag matar mina illrar med dessa, så kan det då vara farligt om kotten får tag på en kycklingfot eller liknande?

Är det någon som vet om Mälarens Smådjursklinik är duktiga med kottar? Bor nämligen i Stockholm, men jag vägrar åka till Roslagstull, oavsett om dom är bra eller inte….

Om det nu skulle funka att ha kotten och illrarna ihop så borde ju kotten ha ett "eget" gömställe som illrarna inte kommer åt, och tvärtom. Någon som har något tips på hur man löser det? Har nämligen väldigt små illertjejer som kommer in på de flesta ställena…

Fastnar kottens taggar överallt hemma (mattor, kläder m.m.)?

Jag har även en drös med ormar och ödlor här hemma. Är det stressande eller liknande för kotten att se "mat" hela tiden?

Det var dom frågorna jag kom på just nu. Hoppas att ni kan hjälpa mej med svaren Glad

Lia@mandariiin.com

Annons:
[Nininosen]
1/9/10, 10:50 AM
#1

hahahah.. ska du ta dalma ifrån mig?

UlrikaD
1/9/10, 6:06 PM
#2

Jag har skrivit här inne om kotte och illrar ihop.

Jag har nio illrar och en Kotte. Han är bästis med min Nolita. De sover ihop och busar ihop. Kotte leker även med katterna. Han kan tassa runt bland tre till av illrarna, Snuffe, Oliver och Nalle. Sen blir det värre.

Några av de andra försöker knuffa omkull honom och Erik och Lurvas försöker göra honom illa ifall de får träffa honom. De ställer sig och bankar på honom med framtassarna så de har helt klart kotteförbud. De blir ju även arga för att de sticker sig och då försöker de slå honom ännu mer. Jag har bara låtit just Erik och Lurvas träffa honom två gånger i början men det räckte för att inse att det där inte skulle fungera.

Ska du skaffa kotte när du har illrar så får du se till att du har 20kvm yta till enbart kotten ifall det skulle behövas. Vilket då betyder att du berövar illrarna på 20kvm. Har man ett stort hus så kanske det inte spelar så stor roll, men har man en mindre lägenhet så är 20kvm väldigt mycket att ta bort från illrarna.

Här hemma hade jag ju redan avdelat i två läger i och med att Nolita inte funkar med resten av gänget så det spelade ingen roll. Men skulle jag få ihop hela gänget så skulle jag få problem för Kotte får definitivt inte träffa Erik och Lurvas någon mer gång. De skulle kunna göra honom riktigt illa.

Angående rå kyckling har jag hört att de inte ska äta det. Nolita som får sitt kött där Kotte bor, har sin tallrik ovanpå en transportbur som hon äter på. Kotte klättrar ju inte.

Däremot har Kotte fått tag på rått kött vid något tillfälle och han vill ju väldigt gärna äta det, men det fastnar väldigt lätt i munnen på honom, så jag fick lirka ut köttbiten innan den hade hamnat på tvären.

mandariiin
1/11/10, 12:56 AM
#3

#1 japp, som foster familj åt henne Skrattande

#2 tack för svaret! angående ytan så är det absolut inga problem. men då vet jag att det inte är omöjligt att ha iller och kotte ihop. Glad

Lia@mandariiin.com

Upp till toppen
Annons: