Annons:
Etikettfoder
Läst 1167 ggr
BlackWingedAngel
2010-02-04 20:47

Byte från ett RC-foder till ett annat?

Har försökt reda ut lite av kattmatsdjungeln men jag går nog bet måste jag erkänna. I dagsläget använder vi Royal Canin Fit till djuren. Vi har däremot funderat på att byta till Royal Canin Sterilised för katten och då är frågan; Kan igelkotten också äta det i så fall?

Annons:
Mikaela_B
2010-02-05 19:04
#1

Finns det någon lista på vad fodret innehåller som du kan dela med dig av här och klistra in?
Så kan man lättare se vilken skilnad de är mellan de 2 fodrena, och gärna en på vad de du har nu..

Är inte speciellt insatt i RC fodrena då jag aldrig själv använt dom, inte till något djur va ja kan komma på faktiskt hehe :)

www.blueberryhedgehogs.com

BlackWingedAngel
2010-02-05 19:26
#2

Här är innehållsförteckningen för RC Sterilised:

"Torkad fågel, majs, vegetabiliskt proteinisolat*, majsgluten, vegetabilisk fiber, animaliskt fett, hydrolysat animaliskt protein, sockerbetsfiber, mineral, jäst, frukto-oligosackarider, fiskolja, natriumfosfat, äggpulver, sojaolja, DL-methionin, L-lysin, taurin, L-karnitin. * L.I.P.: protein utvalt för dess mycket höga upptagningsförmånga."

Och detta är för RC Fit:

"Torkad fågel, ris, majs, torkad fläskköttsprotein*, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, vete, vetemjöl, vegetabilisk fiber, jäst, mineral, sojaolja, natriumfosfat, fiskolja, äggpulver, DL-methionin, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), taurin, ringblommeextrakt (innehåller lutein), L-lisyn. * L.I.P.: protein utvalt för dess mycket höga upptagningsförmånga."

BlackWingedAngel
2010-02-07 10:39
#3

RC Fit:

Omsättbar energi (kcal/kg)

3 630,00

Råprotein (%)

32,00

Råfett (%)

15,00

Växttråd (%)

4,20

Aska (%)

6,80

Kalcium (%)

1,10

Fosfor (%)

1,00

Vitamin A (IE/kg)

16 000,00

Vitamin D (IE/kg)

1 000,00

Vitamin E (mg/kg)

500,00

Koppar (mg/kg)

20,00

Selen (mg/kg)

0,30

Järn (mg/kg)

170,00

BlackWingedAngel
2010-02-07 10:42
#4

RC Sterilised:

Omsättbar energi (kcal/kg)

3 362,00

Råprotein (%)

37,00

Råfett (%)

12,00

Växttråd (%)

6,20

Aska (%)

7,90

Kalcium (%)

1,10

Fosfor (%)

1,00

Vitamin A (IE/kg)

21 000,00

Vitamin D (IE/kg)

912,00

Vitamin E (mg/kg)

500,00

Koppar (mg/kg)

23,00

Selen (mg/kg)

0,14

Järn (mg/kg)

218,00

BlackWingedAngel
2010-02-07 10:43
#5

Vad tror du Mikaela? Är de utbytbara eller innebär det några problem för kotten?

BlackWingedAngel
2010-02-08 10:29
#6

Någon som har några reflektioner kring detta? Ska nämligen köpa ny mat väldigt snart och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Annons:
Mikaela_B
2010-02-20 04:10
#7

Jag kan inte se något som skulle ge tendenser till att du inte skulle kunna byta till detta  foder, Fosfor nivårena är lika på båda så de är ju bra att dom inte är högre, sedan så kan jag ju inte se att de skulle vara några högre socker tillsatser eller andra ingredienser som skulle kunna vara skadliga, skillnaden i största allmänhet är väl att fit innehåller torkad fläskkötts protein vilket inte de andra gör, men sedan så saknar de andra vete vilket jag inte ser som något negativt.

Enligt vad jag kan se så innehåller det fodret du vill byta till från fit mindre tillsatser vilket på sin höjd oftast är bättre enligt mig.

Så jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna byta till det fodret…

Någon annan som kanske ser något jag inte ser?
Tycker inte skillnaden var speciellt stor på fodrena i sig på det stora hela, så varför inte är min synpunkt… Testa och se hur han reagerar, spara lite av de fodret du har nu så att du kan blanda ut dom 2 fodrena i minst 1 vecka iallafall och se hur hans mage reagerar. Men jag kan inte se att de skulle göra han illa på något sätt…

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: