Annons:
Etikettfoder
Läst 6260 ggr
UlrikaD
2010-02-20 05:55

Vilket stämmer egentligen?

I artikeln giftigt för din igelkott står bl. a de här sakerna listade:

* Vindruvor - Är giftiga för dom flesta smådjur inkl igelkottar.
De orsakar njursvikt, lever och organsvikt.

 * Nötter & frön - kan fastna i övergommen i munnen och det finns en risk för dem att gräva ut ett öga när dom kommer att försöka riva bort skalet. Nötter och frön är gödning och ger minimala näringsmässiga fördelar.

Men i artikeln Fetma hos igelkottar står den här listan på vad igelkottar kan äta:

  • Mjöllarver
  • Syrsor
  • Zofobas
  • Pinkies
  • Fisk ( Ej rå)
  • Kyckling ( Ej rå)
  • Leverpastej
  • Frikadeller ( Barnmatsburk)
  • Kokt ägg
  • Kattmat ( Torrfoder )
  • Potatis
  • Paprika
  • Vindruvor
  • Majs
  • Gröt
  • Ärtor
  • Solrosfrön
  • Laktosfri mjölk

Vindruvor och Solrosfrön står då på båda listorna.

Vilket stämmer?

Har seriösa matproblem här hemma och måste göra någonting drastiskt men det här förvirrade mig en del.

Annons:
FunkyShrimp
2010-02-20 11:36
#1

Tex laktosfri mjölk skulle jag plocka bort från "att ge"-listan. Totalt onödigt att ens ge det, eftersom dom inte ska ha ens vanlig mjölk, så varför ge fejkmjölk? brukar vara ganska mycket kemikalier och socker i såna fejkproducerade produkter också.

frön och nötter verkar egentligen inte logiskt att det inte kan ges, vilda igelkottar i naturen hittar mycket säkerligen nötter och frön ute och äter. Man får väl bara se till att det inte finns nåt skal eller likn. som kan fastna i munnen på dom.
Det står ingenstans om att själva nötterna och fröna inte är farliga, bara att det kan fastna. Hade vart bättre med en mer utförlig lista på exakt vad det är som är farligt.

sen vindruvor vet jag inte riktigt. jag harför mig att vi har gett det till våra smådjur och ingen har dött av det.
men kan ju vara värt att kolla upp exakt vad de innehåller. Här står det ju bara "är giftiga för de flesta smådjur inkl. igelkottar". Jaha, men VAD är det som är giftigt? :P det är ju det man vill veta.

Sen rå äggula kan man ge, det är supergott :) Som du även kan blanda med grönsaker eller insekter eller kött.

Rå nötfärs kan du ge också. Det ger man också till hundar och katter tex, det är nyttigt och gott! :) Det kan du tex blanda med äggula.
Viktigt att det är nötfärs bara, och inte fläsk. Fläskkött bör alltid stekas ordentligt innan det äts. Så nötfärs it is! det kan ätas rått. :)

Ceciliaolucifer
2010-02-20 21:56
#2

Varför måste köttet vara rått? det är det knappast i naturen. Och kan man ge pinkisar så borde man kunna ge rent kött?

UlrikaD
2010-02-20 22:00
#3

Det står ju att man absolut inte får ge rå kyckling och annat rått kött utan att det måste vara kokt. Varför ska då köttfärsen vara rå?

FunkyShrimp
2010-02-21 11:56
#4

#2 "Varför måste köttet vara rått? det är det knappast i naturen. Och kan man ge pinkisar så borde man kunna ge rent kött?"

du frågar först varför man ska ge rått, och sen att man borde ge det, hmm?

Så du menar att köttet i naturen är tillagat? :D
Klart kött i naturen är rått.

FunkyShrimp
2010-02-21 11:59
#5

#3 ja det vet jag. Men jag har för mig att iallafall kycklig är ett sånt kött som fläsk tex, som skall tillagas ordentligt innan man äter det, annars kan man bli dålig.
Man brukar ju inte vilja äta kyckling som inte är tillagad ordentligt för att man inte vill riskera att må dåligt. Samma sak med fläskkött.

Nötfärs vad jag vet har aldrig vart nåt problem för djur att äta rått.

Ceciliaolucifer
2010-02-21 12:26
#6

#4 jag menade givetvis kokt och inte rått.

Alltså

#2

Ceciliaolucifer

10-02-20

20:56

Hantera inlägg

Varför måste köttet vara kokt? det är det knappast i naturen. Och kan man ge pinkisar så borde man kunna ge rent kött?

#4 men ur vems synvinkel tänker du på när du säger att man inte vill äta råttkött? För djuren i naturen är det en självklarhet så jag förstår inte alls varför man måste koka köttet. Argumentet att dom kan bli dåliga av råttkött ställer jag mig frågande till. Så länge man utfodrar med fräscht kött så borde det inte vara ngn risk. Dessutom försvinner en massa näringsämnen ur köttet när man kokar det.

Annons:
Ceciliaolucifer
2010-02-21 12:34
#7

Leverpastej innehåller väldigt mkt salt och socker och är det verkligen nyttigt för dom? Sen även kokta ägg? Varför ska det vara kokt och inte rått?

Vindruvor kanske bör undvikas då det är den frukt som besprutas allra mest.

Upp till toppen
Annons: