Annons:
Etikettuppfödare
Läst 2261 ggr
lovebuz
2010-03-08 12:08

Veterinärbesiktning

Är veterinärbesikning en obligatorisk punkt för er uppfödare?

:)

Annons:
Mikaela_B
2010-03-08 16:13
#1

Oh ja!

Varför skulle det inte vara det enligt mig?
Köparna skall få veterinärbesiktnings papper på sin unge och kunna se att den är frisk, kunna se att de inte finns några anmärkningar, och har man blivit medelad att det finns anmärkningar på sin unge så ska de stå i papprena också, själva veterinärbesiktningen är ju en liten del av den information där man vet vad man får, speciellt inom kropp och hälsa på sin nyblivna vän.

Många uppfödare struntar i det eftersom att det kostar, men och? Är man seriös så kostar det också, är man uppfödare så finns det ingen vinning i uppfödningen, det är + - 0 i alla lägen nästan, du ger ditt bästa och får enligt mig tillbaka så mycket mer även om de kanske inte syns på ditt konto….

Så för min del är det en självklarthet….

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
2010-03-08 18:21
#2

Jag kan nog tänka mig att det finns mer vana kliniker neråt landet som gör att det är lite smidigare med dessa småttingar.

Hittade en tråd (efter jag skickat upp denna) om nersövning vid kollen. Låter lite läskigt att utsätta de för det om det verkligen inte är ett jättemåste.

När jag ändå är igång, vad kollar man på en liten taggboll vid en koll? :)

Mikaela_B
2010-03-08 22:03
#3

#2 Jo men de är helt värdelöst som många kliniker uppåt i landet speciellt gör när dom söver ner, hallå eller, vart försvann tålamodet? Har en kund bokat in en tid för besiktning så får dom la för fasiken räkna med att dom skall kunna avsätta tid för personen och djuren också.

Jag har ALDRIG sövt mina, däremot så kan ju uppfödarna tänka på att dom behöver inte besikta dom i så tidig ålder, utan gör de precis innan leverans, i den mån också då att dom är hanterade mycket, vilket mina är, och visst har jag stött på en och annan envis boll som inte alls tycker att de är kul, men de finns många andra sätt man kan lösa dom problemen på än att ta till nedsövning också.

Alla kan ju ha en dålig dag liksom :D

Till alla er där en veterinär vill söva era ungar pga veterinärbesiktning, gå därifrån, inte värt de för 5 öre, hitta någon som inte gör de utan har andra metoder, ställ krav på era veterinärer, en veterinärbesiktning är ingen dödsförklaring, det handlar om lite kläm här och lite kläm där typ :S Dom ska se till så dom små liven mår bra och har bra hull etc….

Ja gud va kollar dom :P
- Ögon
- Öron
- Mun/Tänder
- Nos

- Magen, klämer och känner, letar efter svullnader mm.
- Benen

- Vikt
osv.

Det är en massa, men deras undersökning skiljer sig inte från andra mindre djurs veterinär besiktning. det är en hälsokontroll, precis som vi gör när vi är små i skolan liksom :D

www.blueberryhedgehogs.com

[Tearix]
2010-03-09 08:26
#4

På roslagstulls djurklinik i stockholm sövde de ner min kotte för hälso undersökning. ( det var dock länge sen) -Åh andra sidan går jag hellre till en vetrinär som faktiskt har sett en igelkott tidigare, än till den lokala vetrinären och betalar fullt pris när de inte alls vet vad de gör. Känns inte bra när vetrinären är så osäker.

Upp till toppen
Annons: