Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 3141 ggr
Heidi
2010-03-11 01:21

Lite frågor

Behöver en Afrikansk PygméIgelkott ha en värmematta om man alltid har minst 20 grader hemma även på vintern? Sommaren är det självklart varmare. Har laminatgolv så det är ju inte så kallt heller.

Kan man ge Orijens kattfoder till Kottar?

Vad jag förstått så ger många Royal canin eller Eukanuba men mina katter mår bäst av Orijen som också anses av många vara ett utav dom bästa kattfodrena så jag skulle tycka det vore smidigt att kunna ge samma kattmat till Katter och till eventuell kotte Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
mandariiin
2010-03-11 10:09
#1

en kotte ska ha light foder, så orijen är inte passande. jag ger mina illrar orijen just pga att det är så fett.

så som jag har förstått det så ska kottar ha någon plats som är varmare än 20grader. men jag låter någon annan mer kunnig svara på det.

Lia@mandariiin.com

lovebuz
2010-03-11 10:30
#2

Har man bara element och inga golvslingor så har jag förstått att det är ett måste då inte värmen kommer från golvet. Med golvslingor vet jag inte, det kan ju vara bra att hitta.

Heidi
2010-03-11 14:38
#3

#1

Fast Orijen innehåller ju inte spannmål som lightfoder gör. Mina katter gick inte ner av lightfoder däremot av Orijen just för det är mest kött i det som är det naturligaste. Nu är dom i jättebra hull Glad

Min erfarenhet är att köttätande djur får hälsoproblem och lättare blir tjocka av spannmål. Dock är väll kotten lite mer allätare än tex katten även om kosten består mest av insekter i det vilda i alla fall.

Jag säger absolut inte att det måste vara så för igelkottar, har än så länge för lite erfarenhet för att kunna påstå det men det skulle kännas logiskt att dom också skulle må bra av ett foder med mer kött i stället för en massa Spannmål =Light. Sen finns det ju en del andra ingredienser i det tex lite olika örter m.m som jag inte vet om kotten tål?

# 1,2

Ang värmen så brukar vi nog ha varmare än 20 på vintern men när det är riktigt kallt så är det ungefär minimum vi får inomhus. Men jag kan absolut köpa en värmematta om det behövs Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

FunkyShrimp
2010-03-11 16:41
#4

jag har också laminatgolv hemma. dock har min ena blivit kall förut (nyinflyttad och dålig värme i rummet). så golven kan bli ganska kalla ändå, dock vet jag inte hur många grader det var i mitt rum då.
Men värmematta har jag och den kan tyckas vara skönt att sova på.

Dock kan min ena tycka att det blir för varmt och då lägger sig någonannanstans. Vilket inte heller är bra om det är kallt på resten av golvet. Nu har jag bra med värme hemma, men innan jultiden funkade inte värmen som sagt inte som den skulle.

Det man bör ge sin kotte som torrfoder är tex light, sensible eller fit.
Royal Canin använder många, jag kör på det.

Orijen har jag nog inte hört om så jag vet inte vad det är för foder riktigt.

Heidi
2010-03-11 16:50
#5

#4 Tack för ditt svar Glad jag tror jag skall mäta hur kallt det blir på golvet, lite roligt att veta faktiskt.

Orijen är ett utav dom allra bästa torrfoder för katt enligt mig och många andra (självklart finns det det dom som tycker annurlunda) eftersom det inte innhåller onödigt spannmål som många andra kattfoder tenderar att göra. Men om det funkar för en kotte vet jag ej heller.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

mandariiin
2010-03-16 17:08
#6

frågade kompisen lite snabbt om orijen, och nej, det ska inte ges till kottar.

Lia@mandariiin.com

Annons:
Mikaela_B
2010-03-17 20:53
#7

Orijen passar bra till många djur, ex hund och katt som är ex spanmåls allergiker, min hund är detta och Orijen passar och lever upp till de krav som hon har i matstandard..

Till iller passar de också bra eftersom att de är så hög kött % halt i fodret och det innehåller inte heller som nämnt spanmål och annan skit som en iller inte skall ha, eftersom att dom är karnivorer..

Katter är precis samma sak där, de innehåller bra grunder för dessa typer av djur, men igelkottar är insektsätare och skall inte ha den höga kött & halten, men sedan så är också Orijen på tal för fett för en igelkott. Tro de eller ej men dom har väldigt lätt för att lägga på sig några extra gram här och där… :)

Så håll ett sådannt foder till dina katter, de mår dom bra av, men undvik de åt en igelkott, kör på Hill´s sensetive stomage, eller andra foder som nämnts i tidigare svar =)

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: