Annons:
Etikettallmänt
Läst 2949 ggr
QLBA
2010-03-11 21:23

Väckt en igelkott

Testar att skicka in en fråga här och ser om någon vet. Var så att min hund grävde fram en sovandes Igelkott i vintras. Hundarna lät han inte vara och det var på gården där hundarna springer fritt så han fick flytta in i en hästbox för att få sova i lugn och ro. Men nu när det börjar bli varmare igen undrar vi när vi ska släppa ut han och om vi ska ge honom någon mat där inne ?

Annons:
Mikaela_B
2010-03-17 21:01
#1

Jag vågar inte ens svara på när dom kommer börja vakna för de första, med tanke på hur konstigt förra året var för våran vilda igelkott, och hur mycket klimatet påverkade dom i dvalan, och överlevnadsmässigt så var det ren katastrof enligt mig, så  frågan är väl om det kommer bli mycket bättre i år?

Med tanke på att snön ligger kvar på marken än, och skillnaderna klimatsmässigt skiljer sig enormt från förra året till nu så tror jag att vi får ställa in oss på änu ett kritiskt år för våran vilda igelkott….

Är stallboxen långt ifrån där den låg och sov innan han stödes och blev flyttad? När den väl vaknar så tycker jag ju att man skall se till att den vaknar så naturligt som möjligt och får chansen till att sköta sig själv instinkts mässigt, för jag tror inte att vi människor i ett sådant tidigt stadium gör någon direkt nytta alls i att lägga oss i om så säga…

Även om jag tycker det var bra att den hamnade någon stans där den fick sova för sig själv ostört istället för att ha massa vovvar som gör allt för att störa den…

Men har en liten fundering själv, och de är att teckniskt sett borde de inte vara varmare i boxen motsvarande till vad det är ute där den låg från början, och om nu så är fallet, så finns ju risken att den vaknar upp ur dvalan på tok för tidigt mot vad resterande igelkottar kommer göra, eftersom att dom anpassar de efter klimat/värme?

www.blueberryhedgehogs.com

QLBA
2010-03-17 21:37
#2

Har också funderat på det där med hur mycket vårat klimat måste göra de vilda djuren förvirrade och skada dem.

Stall boxen är bara några meter från där jag hittade honom. Tanken om att det troligtvis är 1-2+ grader mer i boxen har skrämt mig lite och därav ställt in lite mat om det skulle få han att vakna för tidigt. Men vet inte riktigt vad jag kan göra åt det, för lägger jag ut han så väcks han av hundarna och sen har jag hört att man inte ska köra iväg en sovande igelkott till ett annat ställe långt bort ?!

Mikaela_B
2010-03-17 21:45
#3

Nej man skall inte köra iväg dom till något annat ställe, så det är bra att de bara är några meter från där hundarna hittade honom…

Förhoppningsvis så påverkas han inte av 1-2 grader varmare så mkt, utan att så fort snön försvunnit och man börjar märka lite aktivitet på han, eller tendenser till att han skall vakna upp, så rekomenderar jag att lägga tillbaka han där han hittades….

Det är en svår situation, och jag vet faktiskt inte själv vad jag hade gjort i den situationen, eller hur man löser de till bästa sätt, men bästa är ju att han får vakna upp till 110% där han själv har lagt sig för att dvala enligt mig, så att han inte vaknar upp i stallboxen som är en helt främande plats mot vad han själv valt..

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: