Annons:
Etikettfoder
Läst 3624 ggr
lovebuz
3/23/10, 9:29 AM

Prova mat

Tjosan!

Har en liten kotte som jag försöker få att prova att äta kokt ägg men det verkar inte gå i ännu. Potatis och banan har hon också testat men icket.

Har ni något tips på hur man kan få henne att prova? Har lagt torrfoderbitar i det också men hon sållar ut dem och lämnar resten ;) Antar att det är att prova åter igen och har dessutom tagit ut torrfoderskålen för att se om hon vill testa.

Ja jag vet, larver och grejer är deras bästa mat och ska köpa sånt då jag hittar var. ;)

Annons:
FunkyShrimp
3/23/10, 11:37 AM
#1

kokt ägg gillas hos mig ;D

mosa ihop med larver kanske? :)
eller småbitar av torrfoder, som är svårare att sålla ut :P hehe

lovebuz
3/23/10, 11:46 AM
#2

Ska prova med att krossa lite torrfoder och blanda med ägg. =) Hon äter duktigt i vanliga fall så det är nog mest det där med nya saker som kanske är en spärr.

UlrikaD
3/23/10, 6:00 PM
#3

Det borde ju rent teoretisk sett vara lättare att få en bebis att prova nya saker.

Jag har ju samma problem med Kotte här hemma. Han är otroligt kinkig med grejer och varje ny sak jag testar ser han ut som om jag försöker förgifta honom eller något.

lovebuz
3/24/10, 11:09 PM
#4

Tonfisk kattmat gick i som ett slurp :) katten blev dock lite sur över att hon inte fick den så det fick hamna lite på en tallrik till henne med.

lovebuz
3/26/10, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dagens middag var tänkt en sån här liten lång en pryl men stackarn blev ju livrädd, ja kotten alltså. Funderade på att klippa av larven men jag kom mig bara inte för det. Jag tyckte för synd om den ;)

Hon gick till torrfodret istället och larven åkte ner i påsen igen. Köpt mjölmask också men har inte provat det ännu. Tips mottages hur man på bästa sätt introducerar en stycke larvig måltid.

FunkyShrimp
3/27/10, 9:43 AM
#6

jag hugger alltid huvet på dom där zoophobasen.
dom är sjukt snabba! och kan röra sig både framåt och bakåt.

tar aldrig i dom med händer, men vissa säger att dom kan bitas rejält, och andra säger att dom bara nyps. Men jag har hört hur dom biter på lufthål :P och det låter kan jag säga haha.
Så jag tar bort huvet innan jag ger, så inte nån kotte skulle kunna bli biten.
sen kan man ju dela på dom också på hälften om man vill.

Annons:
lovebuz
3/27/10, 12:11 PM
#7

Jag tog dom med händerna och de sätter sig fast ganska snabbt =) försökte med en pinsett men de skruvade sig för mycket. När den hamnade på golvet så hade de rejsing som tusan.

Skickade min bror att köpa på djurmagazinet i umeå innan han kom hem till oss och de la dem i en sån där påse man hämtar fiskar i. Kan man ha dem så eller bör jag fixa en burk? Trodde de skulle komma med burk men icket.

Får göra ett försök till dagens middag :)

lovebuz
3/27/10, 11:00 PM
#8

2 zoophobas och 8 mjölmaskar åt hon idag :D kanske var för mycket? Men hon smaskade på bra. Är glad!

lovebuz
3/29/10, 12:59 AM
#9

Stolt matte! Hon fick testa en idag med och hin verkar ha kommit underfund med att det är smaskigt.

(Undrar om jag sitter och pratar för mig själv i detta forum ;) )

lovebuz
3/29/10, 10:14 PM
#10

Höll på få en smärre panikattack nyss. Gav lillskruttan en zoophobas och hon såg ut att nästan sätta den i halsen :( urk det var jobbigt att se. Men det gick bra. Nojig matte som sagt…

kottelover
8/13/10, 12:19 AM
#11

Hm, jag ger vår ödla zophobas jämt och ständigt och jag tar dem alltid i händerna, har aldrig blivit biten eller att de sätter sig fast. Jag brukar lägga några i handen så får han ta dem i den takt han vill. Men jag visste inte ens att de KUNDE bitas??

LouAspen
8/13/10, 1:34 AM
#12

Den här tråden var bra! Följde tipsen ikväll och mosade ner lite saker min kotte vägrat att äta i hennes leverpastej! Hon smaskade i sig alltihop Glad

Upp till toppen
Annons: