Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 3530 ggr
lovebuz
2010-03-23 10:24

20kvm - hur tänker du?

Det är alltid spännande att läsa trådar och oftast hittar man bra svar men just denna fråga finns inget konkret svar.

Jag undrar hur ni gör med denna 20kvm lagen då det på ena stället påpekas att det skulle vara åt pepparn om kotten är i buren då den sover på dagen och någon säger att det är okej bara man låter den får tillgång till utrymmet varje dag.

Jag blir snurrig på vad som är rätt och fel? Ena uppfödaren säger att för säkerhetens skull så ska de vara i buren på dagen men få springa i utrymmet på kvällen och någon säger att de måste vara frigående hela tiden.

Vad är rätt? Både och tycker jag men vill veta hur ni tänker. För min tolkning är att de måste få tillgång till utrymmet varje dag på kvällen exempelvis. Hjälp mig att få ordning på detta :)

1. Springer löst dygnet runt?

2. Öppnar buren/Plockar ut kotten på kvällen?

Annons:
FunkyShrimp
2010-03-23 11:35
#1

nr 1!

har ingen bur till mina kottar

lovebuz
2010-03-23 11:47
#2

Okej. Jag har en för att mat och toalåda ska få vara ifred från katt och hund. Katten och hunden snor annars mat, och hundar vet väl de flesta att de äter lite vad som helst. Våran gillar renskit t.ex. *hurves* Hundar…

Ceciliaolucifer
2010-03-23 17:40
#3

Är det inte enligt lag (JBV) 20kv som gäller för igelkott?  
Då är det inte mkt att diskutera Skrattande. Då är det inte okej att ha dom i burar som är mindre.

Som jag har förstått det så är det många igelkottsägare som anser att det är för stort och jag kan inte förstå hur dom tänker då?

Det finns ofta ursäkter som att kotten ska få vara ifred från andra djur och att det är anledningen till att man inte låter den gå helt lös. Men kan man inte ge djuren det dom behöver så kanske man inte ska ha vissa djurarter tillsammans med andra?

Bara mina tankar, Skrattande

UlrikaD
2010-03-23 17:57
#4

Jag har ingen bur till Kotte alls. Han kom med en bur men det var bara illrarna som kröp in där så jag ställde den i källaren istället.

Han sover i en stor hög med fleecefiltar, gärna med en katt eller iller som huvudkudde. När han vaknar så vill han springa, vare sig jag sover eller inte. Och då har han lägenheten att tuta runt på. Och i och med att han aldrig använde sitt hjul heller så tar han vara på sin yta kan jag säga. Han springer precis överallt, och fort går det.

Så nog har de behov av sin yta alltid.

lovebuz
2010-03-23 18:23
#5

Den uppfödare jag har tagit olivia ifrån tycker att på dagtid under jobb så ska de vara i buren för säkerhetens skull då de enbart sover men ändå få springa sitt race till kvällen på den angivna ytan.

Just nu har jag ett rum, hall och köket avspärrat så att hon ska få rejsa på. Hon blir nio veckor imorn så nog känns ytan läskigt stor för en så liten en men självklart så får hon tillgång till ytan varje dag och det går snabbt även för denna lilla skrutt.

För det jag har läst här är allt från att man öppnar till kotten på kvällen till att de har hela lägenheten helt fritt.

Jag hör till de som måste ha ett exakt svar, lite som när datorn var lite glapp i systemet. Ena gången funkade den andra gången inte: det hade varit bättre om den var trasig helt ;) Hajar ni vad jag vill komma fram till?

UlrikaD
2010-03-23 18:29
#6

Jag läser ju lagen som det står, ordagrant. Kotte ska ha tillgång till 20kvm helt enkelt. Alltid.

Börjar man läsa lagen lite som man vill det är då det blir ok att stänga in illrar i bur också…när de sover. För då gör de ju ändå ingenting. Och en iller är absolut inget bur djur.

Om det är säkerheten det gäller så är det ju upp till djurägaren att se till att lägenheten är säker för djuret att vistas i helt enkelt. Vilket djurslag det än är man har.

Annons:
Ceciliaolucifer
2010-03-23 18:36
#7

Jag är helt inne på Ulrikas spår.
Kan man inte ge djuret det dom behöver så ska man inte ha dom.

Vad är det för motivation att stänga in djuret för dens egna säkerhet? Då behöver man se över sitt boende och om man helt enkelt är lämplig att ha det djuret.

Vad finns det för mening att stänga in djuret på dagtid när det är ett nattaktivt djur. Då kan den inte göra någon skada på någoting när man inte är hemma eftersom det sover.

Sen så spelar det väl ingen roll hur uppfödaren håller sina djur? Är det olagligt så är det olagligt.

lovebuz
2010-03-23 18:44
#8

Jag bara undrade hur det tolkades av andra då jag läst två olika saker och blev lite snurrig :)

Min skrutt ligger just nu under ett sängbord och snusar.

BlackWingedAngel
2010-03-23 19:15
#9

Egentligen finns det ingen möjlighet till tolkning. Om det finns ytkrav från jordbruksverket så är det vad som gäller. Punkt slut. Och kraven har inga undantag för sömntid.

Sedan kan man tycka att det är mycket eller lite, onödigt eller inte, men som sagts tidigare, så är detta regleringen kring dessa djur och kan man inte uppfylla de kraven så får man skaffa ett annat husdjur.

lovebuz
2010-03-23 21:15
#10

Min skrutt testar just nu att springa i hela lägenheten med avspärrning till badrummet (katten har lådorna där och jag vill inte ha en kotte i badrummet under badkaret).

Dörrarna till tvättstuga och klädkammare är låsta så att inte katten ska hoppa och öppna dem så kotten kommer in.

Hålen i köket är igenspikade och jag ska försöka sätta någon tejp eller så för att det inte ska vara för vasst.

Dock får jag ha ett par extra ögon på katten som gärna vill känna lite på nykomligen så det är nog mest den biten som man får tänka på.  

Så ser det ut för stunden här och jag sover halvt som halvt för att ha koll på katten. Hunden vill mest snusa bara och har börjat gå undan då kotten sätter fart på kvällarna. Går för snabbt ;)

Då kan vi ta frågan så här då: har eran kotte ett rum eller hela lägenheten/huset? När vi ändå är på områdespratet.

Ceciliaolucifer
2010-03-23 21:54
#11

Jag har ingen kotte eftersom jag inte kan erbjuda den 20kv om den inte går ihop med mina tidigare djur. Därför får jag snällt vänta Skrattande Det är väldigt fascinerande djur som tilltalar mig mkt, men som sagt, inget för mig just nu!

lovebuz
2010-03-23 22:03
#12

#11 Ser att du har iller, de måste väl vara spännande de också =)

Min kotteskrutt får rejsa som hon vill här, håller som sagt ett vakande öga på katten bara. Det är mest då kotten är i fartilet som katten blir intresserad. Sover kotten så skulle katten kunna ligga just intill utan att bry sig.

Ceciliaolucifer
2010-03-23 22:33
#13

#12 Yes, 5 st ;) en för varje finger! hehe

Annons:
lovebuz
2010-03-23 22:37
#14

Nice! Måste ta och läsa lite om dem :) verkar ju vara rätt vanliga eller har jag fel.

Ceciliaolucifer
2010-03-23 22:38
#15

Mjae, inte så vanliga :) men med tiden så! Fler upptäcker att dom är underbara djur!

BlackWingedAngel
2010-03-24 13:18
#16

#10 Min kotte har hallen och köket till sitt förfogande. :)

lovebuz
2010-03-24 13:44
#17

#16 Jag hade i början spärrat så tv rummet var fritt men sån där gnagarhagesak. Sen från ett rum hall och kök. Men jag glömde som bort den ibland och fastnade med fötterna hela tiden och gallret for sin väg så nu är det badrummet och lillhallen (skor och ytterdörr) som är spärrat. Hunden missade ibland också. Så det blir nog bättre att låta henne springa i de flesta rum.

BlackWingedAngel
2010-03-24 18:46
#18

Vi har trägrindar. Katten kan hoppa över men igelkotten stannar på insidan. Vi tycker det är praktiskt men nya gäster brukar snubbla någon gång innan del lär sig. ;)

UlrikaD
2010-03-24 18:57
#19

Vad snubblar gästerna på, grinden eller kotten?Flört

Här hemma finns det bara en regel för gäster: Lyft INTE fötterna! Så länge de hasar runt i strumplästen så brukar inga olyckor ske.Skrattande

lovebuz
2010-03-24 21:52
#20

Här snubblar ju tom ägaren själv över grindarna ;) Hur ska det sluta tro?

Har dock inga mattor vilket är en fördel så att det inte ligger en boll där rätt som det är.

Annons:
Upp till toppen
Annons: