Annons:
Etikettallmänt
Läst 3519 ggr
Soppkey
4/16/10, 2:25 PM

Kotte + hund = sant?

Hej!

Jag har en liten kotte på drygt 1 år, och till hösten kommer jag med största sannorlikhet att skaffa hund (en vuxen, ingen valp).

Nu skulle jag vilja höra med er som har både igelkott och hund hemma - vilka är era erfarenheter av denna kombination? Funkar det bra, finns det saker som funkar mindre bra? Var det några problem under "lära-känna-fasen"?

Tack på förhand!
/Jennifer (och Styx)

Annons:
Mikaela_B
4/17/10, 11:48 PM
#1

Jag har en Rottweiler tik här hemma, och det funkar jätte bra mellan mina och henne, det beror helt på vad de är för hund du tänkt dig, dess tidigare erfarenhet av andra djur mm. Ganska mycket som spelar in.

Min tik var ju van vid iller och lös springande Gp-råttor, råttor och annat innan jag ens skaffade igelkottar, dessutom så har hon vart med sedan hon va valp så jag har aldrig haft problem med henne och att presentera henne för något nytt djur som bor mer eller mindre på hennes ytor…

Däremot så har jag mött på olika problem med dessa djur i kombination, dels kan det vara så att igelkottarna i fråga inte har någon som helst vana av andra djur som kommer in på deras territorium och skall behöva dela med sig av sin yta och ha någon som luktar eller försöker leka med dom, detta kan stressa dom och i värsta fall stressa dom så mycket att dom dör av det.

Jag mötte en igelkott som gick och dvalade för att komma bort ifrån stress miljön och det slutade med att den gjorde detta upprepade ggr och med det medföljer ett stort nedsänkt immunförsvar pga dvalan så resultatet blev döden för igelkotten, vi fick inte väkt den tillslut, och detta gällde kombinationen av igelkott + tax…

Igelkottar i sig kan också vara väldigt jobbiga mot hundar, dom kan bita i tassar, attackera på de mest elaka sätt och ger sig inte, vilket kan göra en hund förbannad och de kan sluta illa för både igelkott och hund….

Så uppsikt konstant säger jag bara, lämna aldrig en hund och en igelkott ensama hemma i samma rum helt enkelt, speciellt inte om du inte känner hunden! Oavsett hur bra dom kommer överens när du är i närheten, tro inte att de behöver vara så när du sedan går eller vänder ryggen till, vill dom något så går de på 2 röda, här hemma sover djuren inte i samma rum, jag har inte iller och hund i samma rum när jag ej är hemma, lika så inte iller och igelkott, hund eller igelkott, alla är separat och detta är ett val man helt enkelt får ta och stå ut med om man vill ha fler djur enligt mig…

Önskar dig all lycka till och hoppas att fler kan dela med sig av erfarenheter med igelkott och hund!

www.blueberryhedgehogs.com

Soppkey
4/19/10, 10:57 AM
#2

#1 Tack för bra och utförligt svar! Jag förstår att det beror mycket på både igelkott och hund.

Hunden jag ska skaffa är en sheltietös med smådjursvana, och min igelkott var hos sin uppfödare tillsammans med både illrar, råttor och hundar. Hurvida det spelar någon roll efter ett år vet jag inte, men han har träffat hundar två gånger tidigare och totalignorerat dem.

För övrigt är han väldigt passiv på dagarna och är mest ute och leker och springer under småtimmarna på natten. Jag är väldigt positiv till att det kommer att gå bra, men det är förstås viktigare för mig att djuren mår bra än att jag får lite mer sällskap.

Så, tack för svar, så hoppas jag att fler berättar sina historier också :)

[veralera]
5/19/10, 10:21 PM
#3

Jag har precis tagit hand om två fd vanvårdade whippets. Dessa fungerar utmärkt med min kotte. Jag körde ingen speciell "lära-känna-taktik" utan hon kom fram lite på kvällarna och hälsade på dem.

De skällde lite åt henne första gångerna hon gick fram från soffan, men det gick snabbt över.

Nu äter de från samma matskål och dricker vatten ur vattenskålen samtidigt^^

Hittade inte kameran jobbigt nog, hade världens fototillfälle. Ena hunden stog och åt, kotten stog mellan frambenen på henne och åt ur matskålen. Sött!

Mer utförligt svar gav Michaela så något sånt orkar jag inte ge:P

Upp till toppen
Annons: