Annons:
Etikettallmänt
Läst 2449 ggr
[Nininosen]
4/26/10, 12:00 PM

Köpare från Norge?

I Norge är det inte tillåtet att ha tamigelkottar som husdjur. Jag får ändå frågan lite här och där och just nu är det en tjej här som vill ha igelkottar endå. Jag har förklarat att det inte är lagligt och hon vet det säger hon?

Varför skaffar men då en kotte, de kommer ju avlivas isf?

Annons:
Mikaela_B
4/27/10, 4:17 PM
#1

Suck….

Tyvärr så har jag också haft många som är medvetna om saken som kontaktat mig också vid intresse, men eftersom att jag inte säljer till norge och då nekar så vänder dom sig direkt till andra uppfödare och försöker där…och tyvärr finns det uppfödare speciellt i Sverige som säljer till Norge trotts att de är olagligt att hålla dom där =/

www.blueberryhedgehogs.com

[isdrakee]
4/30/10, 7:27 PM
#2

Vad mycket skumma regler angående djur dom verkar ha i Norge. Alla reptiler är förbjudna.

Är ni säkra att det är total förbjudet med igelkott i Norge? Enligt en norrman jag pratat lite med så kan man söka tillstånd för att få hålla reptil, kanske samma sak med kottarna?

Mikaela_B
5/1/10, 8:43 PM
#3

Igelkottar är inte godkända som sällskapsdjur ens en gång i Norge, så därför får dom inte hållas heller…

Här i Sverige är dom ju godkända bara det att dom går under djurparksreglerna….

Den information som jag fick när jag pratade senast förra året med ansvaranden i Norge ( Deras motsvarande jordbruksverk etc ) så fick jag informationen om att det är total förbud mot igelkottar…

Dock ej gått in mer på det, så ifall ev ansökan om tillstånd finns vet jag inte till 110% men tvekar starkt, när dom inte ens är godkända som sällskapsdjur alls och inte ens egentligen existerar i norge…

men men, vad jag till 100 % som sagt =)

www.blueberryhedgehogs.com

[Nininosen]
5/3/10, 12:57 PM
#4

Vi har en dam som söker igelkott från norge just nu som jag avvisat hon har lämmnat sin mail i en tidigare tråd( fyra kottar söker nytt hem). Ger tydligen inte upp..?

Mikaela_B
5/4/10, 5:26 PM
#5

Det tråkiga dock är ju att inte många vet om förbudet i norge, så förre eller senare så kommer ju någon att sälja ditt =/

www.blueberryhedgehogs.com

Tussie2210
6/2/10, 10:16 PM
#6

Jeg har lenge hatt lyst på en slik liten søt skapning, men har aldri sett vitsen i å ta kontakt med noen oppdrettere! Dette fordi jeg forhørte meg med vårt mattilsyn før jeg forhørte meg rundt hos oppdrettere…

Som det blir skrevet her, så virker det dessverre som om disse søte skapningene er total forbudt i Norge, og hva er vitsen i å importere dem hit da? 

Stakar skapningene får jo ikke veterinærhjelp engang, uten at de blir anmeld, og avlivet! Skjønner ikke at folk ønsker det med sine dyr!

Dere gjør det helt rett i å IKKE selge til Norge, men dere kan gjerne oppfordre de som er interessert, i å sende en mail til mattilsynet.

Jo fler som viser interesser for dem, jo bedre! Kanskje de tillater "igelkott" som kjæledyr med tid og stunder Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: