Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 2576 ggr
Ebba-A
7/15/10, 12:21 PM

Kottefamiljen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För två veckor sen flyttade en igelkottsfamilj in i en sopsäck med lite löv i botten i vår carport. Först trodde vi det bara var en, men det är tio! En hona, en hane och åtta små ungar (som i dagsläget är 12-15 cm långa).

Matar dom varje dag och ger dom vatten, och igår när jag gjorde det kom både honan, hanen och en bebis ut medans jag var kvar. Satte mig ner och tittade, och tog några bilder. Helt fantastiskt att dom inte störs ett dugg av mitt sällskap.

Lägger upp några av bilderna. Först ut är mamma Kotte och pappa Kotte.

Värd på Choklad iFokus

Annons:
Ebba-A
7/15/10, 12:30 PM
#1

Nej nu ville iFokus inte riktigt sammarbeta med mig och ladda upp resten av bilderna, kan fixa det någon annan gång.

Men måste berätta vad som hände nyss. Gick på toa när jag hörde någon som skrek, sprang ner och då satt en kotte i hallen! Tror det var honan som hade lyckats smita in. Min syster som är jätterädd för kottarna var vettskrämd ;) Och honan var sur när jag bar ut henne igen.

Kan ju passa på att fråga fråga som är orsaken till att jag är här. Hur vanligt är det att igelkottar lever i par med sina ungar egentligen?

Värd på Choklad iFokus

Ypsilon1
7/15/10, 1:47 PM
#2

Det är underbart att få se och följa hela familjen! Jag har aldrig hört eller sett förut en pappa kotte som fick stanna med familjen. Kan det vara kanske en annan hona istället? Annars blir det ett väldigt intressant upptäckt

Jag ser fram emot flera bilder på familjen och hoppas de stannar med dig i lång tid, då för vi höra lite mer om dynamiken i en kottefamilj Glad

Man kan ladda upp bara en bild varje gång; det betyder att man måste skapa ett nytt meddelande för varje bild.

Heidi
7/15/10, 6:52 PM
#3

Åh va underbart att ha vilda kottar så nära Glad

Sveriges sötaste vilda djur tycker jag. Ser också fram emot fler bilder

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Ebba-A
7/15/10, 8:55 PM
#4

#2 Jo det kan mycket väl vara en annan hona, är inte säker på att det är en hane. Dock är det bara den mindr av dom (den som jag är säker på är hona) som diar ungarna, iallafall vad jag sett de gånger jag tittat i säcken.

Det är verkligen kul att dom flyttat till oss, så länge dom håller sig utanför huset ;) Tror nog dom stannar ett tag till, eftersom ungarna verkar ganska små. Tippar på att dom är runt två veckor, eftersom de flesta håller på att öppna ögonen vad jag sett.

Vet att man bara kan ladda upp en bild per inlägg, men mitt internet är för segt för att överhuvudtaget ladda upp bilder just nu :)

#3 Jättekul, verkligen! Ska försöka fixa bilderna nu :)

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
7/15/10, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mamman och en av bebisarna som också kom ut när det var dags för lunch.

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
7/15/10, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mamman igen.

Värd på Choklad iFokus

Annons:
Ebba-A
7/15/10, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och sist en av ungarna igen. Ska försöka se om jag kan ta nya bilder någon dag.

Värd på Choklad iFokus

Ypsilon1
7/16/10, 11:25 AM
#8

Tack så mycket för de fina bilderna!

Jag undrade om de var en annan hona för att jag har läst att starka band kan utvecklas mellan egyptiska långörade igelkottar av samma kön. Jag vet faktiskt inte om det samma gäller för vilda igelkottar, men det som händer i din carport verkar väldigt intressant :) Hoppas vi får höra mer om dem :)

Upp till toppen
Annons: