Annons:
Etikettallmänt
Läst 1979 ggr
soldyrkaren
6/17/10, 7:25 PM

Hallon yoghurt?

Hej.

Har en kotte på 9 månader.

Tappade lite laktosfri hallon yoghurt på golvet häromkvällen som min kotte var snabb och slickade upp, undrar, var det farligt för henne?

Eftersom hon gillar det undrar jag om man kan ge henne lite mer sånt nån gång ibland eller är det för farligt? 

Sen detta med vitaminer…ska man ge igelkottar några vitaminer eller kalkpulver? i så fall vilka?   och hur ska man ge dem det? 

Skulle vara jätte tacksam för riktiga svar på mina frågor :)

Annons:
FunkyShrimp
6/17/10, 8:52 PM
#1

igelkottar är allätare, dvs dom gillar mycket mat men det betyder verkligen inte att man ska ge dom allt vad dom tycker om. (!)

laktosfri hallonyoghurt är en av de saker jag aldrig skulle ge till mina igelkottar eller rekommendera för någon att ge. Dom ska ha så naturlig föda som möjligt. Yoghurt är väldigt sockrigt och mjölkprodukter. även om detta var laktosfritt så tycker jag inte man ska ge det ändå.

Varför mata djur med sånt som de inte ens ska ha? även om det är laktosfritt? bara helt onödigt och dumt, samt finns även risk att djuret mår dåligt av det. Vad får dom för näringsämnen i yoghurt? inga som dom ska ha, det finns det i insekter/pinkies etc däremot.
Vet en person som hade en kotte som dog av att den fick laktosfri mjölk.

Resonera vettigt, ge inte djur mat som de inte ska ha och inte är "ämnade" för. Köp insekter istället, det är betydligt mycket mycket bättre och naturligt för dom att äta.

Jag använder Reptimineral C av märket Sera till mina igelkottar. Som det låter, vitaminer och mineraler till reptiler (då igelkottar har samma matvanor som reptiler)

du ska strö över på maten som du ger. kan även doppa tex mjölmask i det o ge.

Upp till toppen
Annons: