Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 3564 ggr
carroochjimmy
7/6/10, 6:13 PM

ny kotteärage vill ha tips!

hej! jag och min man får hem vår bebis siv om två veckor som är en afrikansk pygme kotte! :)

vi har bestämt att siv ska få tillgång till hela lägenheten. vår fråga är om igelkottarna biter på kablar och sånt? vad bör vi göra för att kottesäkra hemma innan hon kommer?

tacksamma för svar.

mvh/ blivande föräldrarna

Annons:
FunkyShrimp
7/6/10, 11:11 PM
#1

Hej!

Igelkottar är inga gnagare, så svaret är då nej, dom biter inte på kablar.

Igelkottar är experter på att gömma sig och klättra in bland små utrymmen. Även på att klättra över huvud taget!

Min ena kotte "försvann" förra sommaren i 3 dagar utan att jag hittade henne och jag letade flera gånger i hela lägenheten. Men jag hörde henne krafsa så jag visste ju att hon var nånstans!
Fick smyga mig på henne mitt i natten när hon var och åt mat för att sen se vart hon sprang iväg, och det var… i väggen!
Haha.
Det var en öppning under garderoben som var inbyggt i väggen, vilket man inte såg, utan kunde känna sig fram till. Där hittade hon ett jättemysigt ställe att sova på^^

En annan gång hade jag också letat igenom hela rummet 3 ggr och hittade henne verkligen ingenstans heller. Då låg hon bakom böckerna i bokhyllan. :P

Så kolla noga och känn överallt ifall det finns hål eller öppningar, och isf täpp för eller i bästa fall spika igen! Ordentligt!
Om kotten är på ett ställe man inte kan ta sig in till och om någonting händer så blir det ju panik!

Igelkottar är ganska listiga och smarta, även starka. Så att täppa för är inte säkert att det hjälper. Jag täppte för med en mjuk "korg" med bönburkar och grejer så det vart tungt + tryckte för ett linne för hålet. Nästa morgon var linnet borta… i hålet. haha :P
+ att hon kunde rubba på "korgen" och ta sig in på det viset också.
Den vägde faktiskt en del, så dom kan va jäkligt starka alltså!

Dom gillar också som sagt att klättra, så ni kan ju ha vissa klättergrejer till kottisen. Men av egna erfarenheter när jag haft plastpåsar/papperkassar med kläder eller annat i i rummet så har dom klättrat på dom galant! Det låter nåt väldigt irriterande, men sånt bör man inte ha så mycket av framme med tanke också på att plastpåsar inte är det bästa av sova i kanske.
Igelkottar kan klättra väldigt bra uppför då deras framtassar kan "gripa tag" i saker, dock kan inte baktassarna det, så nedför kan dom inte stoppa sig ifall det går för fort. Dom kan även klättra helt lodrätt uppåt, har sett det själv många gånger. Imponerande faktiskt! :D haha. Så ni bör nog ha iallafall 3 dm plan yta i plast eller trä ifall ni någon gång ska ha nån liten "stoppvägg" eller så mellan rummen.
Andra saker med lodräta kanter som är av tex tyg eller så klarar dom hur bra som helst. Jag har en resväska till dom i tyg och kanten ligger väl på 1,5-2dm och dom bara häver sig upp i den hur lätt som helst.

Iallafall mina kottar är väldigt nyfikna när man flyttat till ett annat ställe eller möblerar om, så allt på och nära golvet kommer med stor sannolikhet att granskas av den taggiga korven :D

Sen är ju igelkottar väldigt envisa också, så dom kommer inte bry sig ifall dom får eller inte får gå dit eller dit. Om dom vill nånting så gör dom det :P Med tanke också på att dom är nattdjur så är det lätt för dom att smyga med det på natten när ingen ser :P haha.

Sen är det viktigt också att städa regelbundet. Det är livsfarligt att hårstrån som ligger på golvet då det kan snöra sig runt tassarna.
Även damm kan fastna.

Så städa, täpp för och ha inte för mycket saker som kan klättras på (som är av hög höjd då, inte bra ifall dom ramlar) ordentligt så ska det nog gå bra! :)

UlrikaD
7/7/10, 1:11 AM
#2

Om du köper utav uppfödare så bör ju hon/han till att börja med kunna svara på alla dina frågor. Det är ju det som är så bra med att köpa av uppfödare, support i alla lägen.

Mikaela_B
7/7/10, 8:25 PM
#3

Som #2 säger så köper du av uppfödare så svarar dom gärna på dina frågor, och i bästa fall så tror jag till och med att dom flesta har med informations blad av något slag med den viktigaste informationen som man behöver som ny kotteägare…

Men påpekar lite extra på detta med små hål etc, täpp igen! Minsta lilla, jag vet inte hur ni bor men i min förra lägenhet så hade jag en ytte pytte smal glipa mellan spisen och skafferiet, och plötsligt bakom spisen så hade jag inte en, inte två utan 4 kotte ungar, och detta misstaget borde jag ha lärt mig av innan då det hänt en gång tidigare i min första lägenhet men min lilla kille Spike när han var unge, och där rasade hela kaklet ner från väggen när jag skulle ta ut spisen!

Så var väldigt noga med sådant, det krävs inte mycket för dom att prässa sig in, för vill dom in så tar dom sig in om de så skall vara på tvären…

www.blueberryhedgehogs.com

[Tearix]
7/9/10, 2:55 PM
#4

Tänk på att de kan smutsa ner riktigt ordentligt, jag skulle därför inte rekommendera att låta dem springa fritt i hela lägenheten utan i rum som är lätta att städa och som inte har några fina parkett golv ;)

BlackWingedAngel
7/12/10, 8:46 AM
#5

#2 Gnagare är inte de enda djur som äter på sladdar. Nu har jag inte varit med om någon igelkott som tuggar på sladdar för det, men det finns ju katter som gör det, så risken finns ju även om igelkotten inte är en gnagare.

UlrikaD
7/12/10, 3:28 PM
#6

#5 Och varför riktade du det inlägget till mig?

Annons:
BlackWingedAngel
8/8/10, 11:23 PM
#7

#6 Misstag, bara. Var riktat till Funkyshrimp.

Upp till toppen
Annons: