Annons:
Etikettminneslunden
Läst 6063 ggr
UlrikaD
6/22/10, 12:24 AM

Älskade Kotte sover:(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kotte finns inte mera. Är så hemskt så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Kotte blev sjuk igår och efter att försökt få tag på en veterinär som inte sa åt mig att sätta ut honom i skogen igen så beslöt jag mig för att vänta tills i morse med att få tag på exotiska avdelningen på Blå Stjärnan.

Han varnade mig i telefonen för att det skulle bli dyrt att ta reda på vad som var fel, men strunt samma, Kotte behövde hjälp, han mådde jättedåligt.

Så fort jag kom in till veterinären så slappnade jag av, tänkte att nu hittar de felet och sen fixar de honom helt enkelt. Men det var inte så lätt…

Visade sig att de flesta av Kottes organ slutat fungera, lever och njurar hade stängt ner, tarmarna fallit ihop och han hade inre blödningar. Hjärtat var svårt påverkat.

Kan varit en följd av dålig uppväxt, Kotte var ändå bara 4 år gammal. Men en mycket liten kotte på 235g.

Försökte febrilt få veterinären att komma med någon plan som skulle hjälpa honom, men det fanns ingenting att göra.

Kotte hade redan rullat ihop sig och somnat igen så han fick andas in narkos och vaknade inte mer.

Inte ens 8 månader fick vi tillsammans. Aldrig någonsin trodde jag att ett sådant taggigt litet knyte skulle trava så långt in i hjärtat på mig. Jag saknar redan hans racer-fart i köket när han leker tafatt med illrarna. Hans upprörda ljud när han inte får mat snabbt nog. Och hans snusningarn när han rullar ihop sig i favoritfilten tillsammans med någon katt och stensomnar.

Älskade Kotte, matte saknar dig!

Annons:
Odette
6/22/10, 8:20 AM
#1

finns inga ord. jag lider med dig ska du veta :'(

he was a part of the family…!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Ypsilon1
6/22/10, 1:08 PM
#2

Mycket sorgligt … Det känns hemskt när man inser, så oväntat, att det inte finns någonting mer att göra :(

som #1 sa, jag lider med dig :(

Mikaela_B
6/23/10, 5:19 PM
#3

Noo! Lillplutten =(

Otroligt liten kille var han, och väldigt speciell liten krabbat som har lämnat många tassavtryck i våra hjärtan, under den tiden som han var hos mig efter att jag fick in honom som omplacering och försökte hitta bästa hem för kotte så föll alla som träffade honom för hans underbara charm, och livlighet, att en sådan liten krabbat kan koppla mat till att kylskåpsluckan öppnade sig och på 2 röda befann sig nedanför ens fötter mm…

Bästa hem fick han självfallet! Jag kunde verkligen inte hitta någon bättre än dig Ulrika! Jag är glad att du öppnade dina armar för han och tog in han som en i familjen…

Synd att jag inte kunde hjälpa till mer =/ men med tanke på diagnosen så hade det inte funnits något att göra för de lilla hjärtat..

Vi tänker på er!

R.I.P Kotte

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
6/25/10, 1:46 AM
#4

Tack så mycket.

Det känns riktigt överjävligt rent ut sagt. Jag hör Kottes tassar hela tiden och när jag vänder mig om är han inte där. Valparna sover i Kottes filt som de brukar och jag har inte hjärta att ta bort den än.

Nolita går och kikar bakom saker och speciellt bakom dörren där Kotte ibland gick och lade sig. Som om hon undrar vart han tog vägen egentligen….och varför.

Nolita var mäkta stolt över att ha en egen Kotte. Lika stolt som Kotte var att ha en alldeles egen iller.

Så sjukt jobbigt just nu….

lovebuz
6/27/10, 2:16 PM
#5

Urk jobbigt. Var tvungen att plocka upp min skrutt och gosa lite extra.

Odette
6/27/10, 4:48 PM
#6

det blir alltid så jäkla tomt… att den inte finns längre. helt plötsligt är det bara tyst. och tomt :(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
lovebuz
6/27/10, 8:28 PM
#7

Hur började du märka när det var något som inte stod rätt till? De sa aldrig vad orsaken var?

UlrikaD
6/27/10, 9:06 PM
#8

#7 Han hade blod i avföringen och sen slutade han äta. Och för första gången någonsin kom han inte fram och sprang på natten. Jag märkte det sent på lördag natt/söndag morgon, men kunde inte få träffa någon veterinär förrän på måndagen. Så han var dålig ett dygn här hemma.

De trodde att hans bakgrund gjort att hans livslängd inte kunde bli längre. Hans system hade tagit för mycket stryk och insidan stängde ner.

sanna82
6/27/10, 10:43 PM
#9

Beklagar din sorg, fick tårar i ögonen av att läsa detta. Har själv förlorat ett husdjur i veckan så jag kan förstå hur tungt det känns./ Kram

Be a rainbow in someones cloud

Odette
6/29/10, 1:37 AM
#10

#8 Hans system hade tagit för mycket stryk och insidan stängde ner….

Gud, så hemskt. Det bara la av inifrån Gråter

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Mikaela_B
6/29/10, 2:34 PM
#11

Om jag förstod de hela rätt när jag pratade med Ulrika om vad veterinären sa så stängde organen ner en efter en, inreblödningar blev egentligen start klockan för hans sista timmar, för då hade nästan allt lagt av i han =(

Hade hon inte lyckats komma in till veterinären så var det bara en tidsfråga innan hjärtat också hade lagt av på han.

Det är fruktansvärt det som hänt och har aldrig i hela mitt liv med igelkottar vart med om något liknande, eller hört om det. Det är verkligen fruktansvärt…

Vi skickar iallafall en massa tröst kramar härifrån oss!
Och jag kan inte tacka Ulrika nog för allt hon gjort för kotte och att han fick komma till henne och illergänget mm…

Min sambo brukar inte reagera något speciellt i sådanna här sammanhang, men han har inte heller direkt förlorat ett kärt djur, men när han fick höra detta så blev han faktiskt ledsen. Kotte satte sina spår i många hjärtan…

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
6/29/10, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Som Mikaela skriver. Han hade dött av sig själv om han inte hade fått hjälp. Men att blöda ihjäl inifrån kan inte vara särskilt trevligt så jag är glad att vi fick hjälp.

Vem skulle kunna undgå att charmas av det här ansiktet?

Även de som ska komma och hämta illervalpar i helgen blev väldigt ledsna att höra att de inte skulle få träffa Kotte igen. Han var ju med på första mötet och var med och godkände valparnas nya "föräldrar".

Mikaela_B
7/2/10, 1:29 AM
#13

AW!
Är ju när jag kom och lämnade han till dig Ulrika! <3
Lilla charmknutten! All love too heaven too you <3

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
lovebuz
7/2/10, 10:51 PM
#14

Har under min lilla korta tid på denna sajt diggat denna kotte :) Han med charmen!

UlrikaD
7/29/10, 7:06 PM
#15

Tragedin har ännu en gång drabbat oss här hemma och nu har Nolita återförenats med sin älskade Kotte.

Nolita är död!!!

Ypsilon1
7/31/10, 1:11 PM
#16

Det är så fruktansvärt, Ulrika! Jag fick tårar i ögat när jag läste om allt och alla. Orkar inte säga det på svenska, men I wish I could send you all the strength in the world !

Mikaela_B
8/1/10, 5:30 PM
#17

Finner inga ord Ulrika =(

Det är så fruktansvärt allt du har fått gå igenom och gör just nu…

Jag hoppas verkligen du får reda på vad som gick så fel med Nolita! =/

Vi tänker på er här hemma och skickar lite tröst tassar härifrån
både pälsbollen Zingo och taggbollarna!

Bara att höra av dig om vi kan hjälpa dig eller göra något!

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
8/9/10, 11:42 PM
#18

Nej! :(

Det där kändes långt in…

Upp till toppen
Annons: