Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 2903 ggr
umbra55
2010-07-09 22:16

kotte har fått ungar!

Våran nyinflyttade vilda igelkott visade idag sina fyra ungar. Små söta snöbollsstora nåldynor.

Jag funderade på att hjälpa mamma igelkott med lite extra mat förutom våra trädgårdssniglar.
Vad ger jag henne (och ungarna) förutom vatten?

Vi byggde ett igelkottabo för ett par år sedan som hon tydligen utnyttjat. Så  himla roligt att kunna hjälpa denna vilda relik som stadigt minskat i antal här på gatan. Men jag vill ju inte göra fel, så hjälp ombedes

Annons:
Ypsilon1
2010-07-16 13:35
#1

Okryddat kött (kyckling, nöttfärs) och kokt ägg kan också vara uppskatade särskilt av kottemamman som behöver mycket mer protein nu under amningstiden

umbra55
2010-07-18 13:34
#2

det visade sig vara FEM ungar. Jag undrar lite om det är så att de föds med intervaller för de är verkligen olika stora? Nån som vet?
Jag är väldigt rädd för skatorna- de håller span på ungarna. Så skator kör jag från gården i möjligaste mån.. men hur bra funkar det?*S*

Jag ger dem kattmat varje morgon- nån laxblanding med vitaminer o mineraler i liten svindyr påse- den älskar de! De andra påsarna med kyckling eller nötkött i samma serie- njae.. helst inte.

Sen har jag mosat kokt ägg, men det var ingen höjdare. De åt gulan främst, men slickade inte tallriken så som de gör med laxen.

Har också läst nånstans - här?- att torrfoder för katt funkar och är bra då de får slipa tänderna. Så det slänger jag ut en näve av emellanåt efter deras vandringsväg.

Hur länge ammar mamma kotte? För de största ungarna äter själva av laxen- det är jag helt på det klara med. De står parkerade i maten!*S*Det är väl lillpluttarna som jag främst vill hålla ett öga på nu.

Gud så roligt det är med igelkottar

.

Ypsilon1
2010-07-18 16:27
#3

Min igelkott är också helt tokig i lax, men hon får det inte så ofta. Grunden är för mycket fosfor (i jämförelse med calcium). Vad jag vet, laxfilé har ett ok proteinnnehåll (20g/100g laxfilé), men laxblandningar till katter har ett proteinnehåll på ungefär 8% mot +30% som rekommanderas för en balanserat igelkottkost

Det är vanligt att man använder torr kattföder med högt proteinnehåll (min 30%) og lågt fettinnehåll (max. 15-20%) som föder till igelkottar, men vanligast blandar man kattmaten med lite vatten (eller även laktosfri mjölk för extra calcium) för att få den mjuk.

Med tanke på att ett av de vanligaste hälsoproblemen med igelkottar i vuxenålder är just för slitna tänder (och bölder) undrar om de skulle behöva extra-hjälp för att slipa tänderna?

djurdoktorn har en bra hemsida med rekommendationer om vild igelkott kost och säljer också igelkott produkter (mat, vitaminer, calcium osv)

umbra55
2010-07-25 23:09
#4

okej tack för tipsen.

Just nu är det inte aktuellt för mamma kotte har flyttat ungarna.

Vi undrar om vi har stört dem.. eller om det är så att hon flyttar dem för att de ska lära sig reviret?
Nån som har några idéer i frågan?

Vi får väl se om det kommer nån ny kotte som vill övervintra i lådan! Vi hoppas såklart

Upp till toppen
Annons: