Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 6571 ggr
[Lacus]
8/7/10, 12:40 PM

Under altanen

Vi har en igelkott under vår altan. Vi är ganska så nyinflyttade, men han har bott där i ca 10 år säger vår granne.

Finns det något man kan ställa ut som mat någon gång då och då?
Vet någon vad det är för vätska de kan dricka, vad man blandar?

Annons:
kottelover
8/12/10, 1:11 PM
#1

Jag kan inte så mycket om det egentligen men jag skulle tro att lite kattmat, frukt o grönt och även lite matrester kan falla kotten i smaken. De ska INTE dricka mjölk!!! Isåfall ska det vara laktosfri mjölk. Vatten är nog det bästa att dricka helt enkelt.

Men det finns säkert andra som vet mer än jag :-) Hoppas du får fler svar.

[Lacus]
8/12/10, 11:56 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! Ja, mjölken känne rjag till, men inte det laktosfria. Tror du man kan ställa ut lite laktosfri lättmjölk? Glad

kottelover
8/12/10, 11:59 PM
#3

Ja det kan du göra. Men jag vet inte om det tillför så mycket egentligen, det är väl ingen naturlig föda för en kotte, men någon fara ska det inte vara :-) Han lär nog tycka det är smaskens!

[Lacus]
8/13/10, 12:14 AM
#4

#3 Ska det vara torrfoder eller blötfoder förresten? Då får han lite mjölk imorogn kväll :)

FunkyShrimp
8/13/10, 12:52 AM
#5

du ska ge vatten och inget annat!
även om det är laktosfri mjölk så är det ändå dumt. varför ge nåt som "är som mjölk" när dom inte ens ska ha vanlig mjölk?

det var även en härinne som gav det till sin kotte som sedan dog pga den laktosfria mjölken. så ge endast vatten.

Kottar är allätare och tycker allt är gott, men ska man ge dom allt dom vill ha för det? :) nej!

Om du ska ge mat så ska det vara torrfoder. Geggmat kan man ju ge ibland, men inte direkt nåt som man ska ge så ofta då det är fett och kottarna kan lätt gå upp i vikt. Torrfodret ska vara av bra kvalitét, även om det är vilda kottar. Vanligt ica-torrfoder tex är ju inte det bästa. Också där ska det inte vara för fett.

Fet mat och socker ska undvikas. och absolut ingen laktos!

Detta kan du ge då och då:
- Kokt fisk
- Kokt ägg/rå äggula
- torrfoder
- geggmat (men inte så mycket, som jag nämnt innan)
- pasta
- falukorv (som den är)
- kokt potatis
- knäckebröd
- rå nötfärs (ska ju inte så ute så länge isf så den hinner bli dålig)
- grönsaker, tex gurka, sallad, majs, ärtor. kan ju kokas också, som morot tex.
- frukt, tex persika, banan, plommon, päron, äpple (nu vet jag inte om alla gillar det :P har bara testat med persika och banan. men igelkottar äter ju frukter och annat som ligger på marken)
- sniglar (får dom ju tag på själva iof, men om man vill ge ändå. tänk dock på att dom absolut inte får ha fått i sig nåt besprutade medel, tex om grannen har mycket mördarsniglar och du tar några sniglar därifrån, men det visar sig att dom har kört medel över trädgården, viktigt! isf fråga först hur det ligger till. Igelkottarna kan dö av det)

avocado bör inte ges, då kärnan är giftig och "köttet" intill kärnan kan leda till döden. skulle inte chansa.

och återigen VATTEN, VATTEN, VATTEN!

[Lacus]
8/13/10, 7:01 PM
#6

#5 Haha, vad du är go! Lovar att endast ge vatten! Skrattande

Ja, här har vi sniglar så det rääcker och bli över. Känns som att alla sniglar i Göteborg har samlats på min tomt. Men vi har faktiskt lagdt ut lite medel mot mördarsniglar, tror ni Kotten har fått i sig det? Förvånad

Tack för din lista! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: