Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 4179 ggr
kottelover
2010-08-12 00:57

Ny kotteägare :-)

Hej på er

Jag är nybliven kotteägare och är redan helt frälst i dessa underbara små djur.

Men jag har lite frågor:
Jag köpte min kotte på Stjärnås djur och fjäder. Den kommer från Mymlans djur enligt pappret jag fick med. En albino hona född 23 okt 2009 Far: PeeWee Mor: Polaris.

Han jag köpte lilla "Jennie" av sade att kottar inte ska lämna sin mor förrän de är 8-10 månader och det var därför hon var så "gammal" som 10 månader nu när jag köpte henne. Stämmer detta??

Jag är så orolig att det är någon annan orsak som ligger bakom. Hon var rätt så smutsig när jag köpte henne (i måndags) men idag fick hon ett bad och blev så ren och fin så :-) Klorna är rejält långa så jag måste ta och klippa dem. Hon sover och sover och sover men det verkar vara rätt så normalt. Har haft henne i buren på nätterna och lös på dagarna för jag har inte vågat ha henne lös på nätterna nu innan hon vet var hon bor.

Hon verkar inte intresserad av att smaka på frukten eller på mjölmaskarna jag ger henne men hon har nog smakat på kattmaten tror jag.

Har ni några tips och råd att ge mig??

Här kommer en liten kort presentation av mig om någon är intresserad:

Jag och min yngsta son som är 9 år är galna i djur av alla de slag och har förutom lilla kotten 1 tax, 3 katter, 1 skäggagam, 2 gerbiler, 1 undulat (1 dog tyvärr nyligen så vi är på jakt efter en till) 1 akvarie med räkor, snäckor o endlers guppy och 1 akvarie med Malawifiskar. Vi hade ett marsvin också men hon dog tyvärr av ålder häromdagen. Dessutom har vi 150 kossor men de räknas väl inte som husdjur antar jag… :-)

Annons:
kottelover
2010-08-12 01:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Glömde lägga med en bild :-) Ingen bra bild men bättre än ingen sålänge.

Ypsilon1
2010-08-12 09:31
#2

Han var kanske förvirrad, för att igelkottar lämnar sin mor när de är 2 månader gamla; då blir de könsmogna, fast de blir fysiskt mogna när de är 6 månader gamla.

Hon ser ut som en liten härlig tjej som behöver dig så mycket, men hon ska få springa lös på natten. Jag föstår att du inte vågar ännu låta henne springa lös, kanske också pga de andra djuren? Men hon kan inte förstå sin nya miljö om hon sitter i en bur. Igelkottar kan inte se så bra, men de bygger "mentala" kartor av de städer de besöker som baseras på de olika smaker och lukter de träffar.

Vi har även haft en diskussion här på forumet, om man överhuvudtaget ska ha en bur åt igelkottar eller inte (dvs där kotten skulle sova på dagen), för att lagen säger att igelkottar behöver en minimal bottenyta på 20 kvm

Min igelkott hade samma problem med maten: hon hade aldrig smakat på frukt och insekter innan vi fick henne. jag har börjat med lite barnmat som innehåller äpple och banan som jag blandat med kokt kycking bitar. det gick ganska långsamt, men nu smakar hon (även gillar) på frukt och grönsaker om man krossar dem.

ang. mjölmaskar, försök mata henne med handen, så att hon får smaka på en. eller försök blanda dem med mat som hon gillar. om det är bara kattmat hon är van vid, då kan du blanda kattmaten med vatten så att den blir mjuk och gradvis introducera nya smaker till henne

Lycka till och hoppas vi får höra mer om lilla Jennie :)

kottelover
2010-08-12 13:03
#3

Okej, då ska jag låta henne vara lös även på natten men jag kommer att sätta något vid dörröppningen så hon bara kan vara i köket där hon har sin låda och sin filt och "krypin".

Ska testa lite med maten som du säger också. Men hon verkar inte vilja äta alls på dagen utan äter på natten. Men jag ska fortsätta försöka få henne att våga smaka på nya saker.

Tack så jättemycket för ditt svar!!! Jag lovar att berätta mera framöver :-)

UlrikaD
2010-08-12 18:56
#4

Det är ju inte så konstigt att hon äter på natten heller, kottar är ju inte särskilt dagaktiva.

Och som ovanstående säger, det är minimium 20kmv som gäller, så det blir till att börja kotte-säkra så hon får det utrymmet hon behöver.

Låter som en otroligt oseriös människa som försöker lura i folk att igelkottar ska stanna hos mamman tills de är 10 månader. Skullen nog vara ganska svårt att vara uppfödare då.

kottelover
2010-08-12 22:45
#5

Jo, jag tyckte det var lite konstigt. Men nu är buren utkastad och Jennie bor i köket :-) Hon kan gå i hela huset men jag kommer stänga in henne i köket på natten till att börja med. Vi har en liten tax också och jag vill inte lämna dem ihop på natten utan uppsikt.

Hon bryr sig inte om honom nämnvärt och han är bara lite nyfiken, han är van vid diverse djur…. :-) Men vill inte lämna dem själva nu i början.

Jag har varit och köpt en ny matskål idag, det är så höga kanter på alla skålar men hittade en tvålkopp som hade låga kanter som får funka som matskål. Köpte en bricka med kanter på ca 2 cm och kattsand som får vara toalett.

Hoppas hon också tycker det… :-)

kottelover
2010-08-13 13:41
#6

Inatt har Jennie varit på upptäcksfärd minsann…. Jag satte en grind mellan köket och hallen så hon skulle hålla sig där. Det är rätt så smalt mellan gallren så jag chansade på att det skulle gå. Men det gjorde det inte, haha. Hon har varit i ALLA rum och bajsat precis ÖVERALLT!!!!

5 små högar under soffan, 1 bakom baren, 1 i hallen osv osv… Att ett så litet djur kan bajsa så mycket… Men hon har nog haft kul för nu sover hon som en stock!

Annons:
Ypsilon1
2010-08-13 14:28
#7

Igelkottar kan vara väldigt bra klättrare och välkända äventyrare :)

Jag ska bara säga Grattis till Jennie för att hon hittat till ett nytt bra hem :)

UlrikaD
2010-08-13 18:25
#8

Låter som om hon haft (skit)kul!Flört

Mikaela_B
2010-08-14 16:35
#9

Håller med Ulrikas kommentar #8 ;)

Härligt att det går bra för er iallafall och dessutom grattis till tillskottet :)

Hua* Ja gud vet hur mitt hem hade sett ut om ungarna inte hade lämnat mamman förens 10 månader, om inte annat så hade jag nog haft en sambo som flyttat ut till bilen eller ner i garaget troligen :P

www.blueberryhedgehogs.com

kottelover
2010-08-21 01:09
#10

Hej på er

Jag har sorg just nu. Det verkar som om vi får lämna tillbaka lilla Jennie men jag vill inte!!!! Men jag förstår min man….

Hon är ju lös i köket på nätterna och det är min man som går upp först på morgonen och han som får ta hand om allt bajs överallt. Hon skiter verkligen som en elefant!!!!  Kan inte begripa hur hon kan kissa och bajsa så mycket, stora högar med pölar överallt och det stinker i hela köket verkligen.

Jag har ställt kattsand på flera olika ställen där hon brukar bajsa men då bajsar hon bara någon annanstans istället.

Vet inte vad jag ska göra :-(

UlrikaD
2010-08-21 04:05
#11

Nu vill jag inte vara dum på något sätt, men det är djur vi talar om.

Då får man ha lite tid och tålamod helt enkelt. Djur är sällan perfekta. Det är ingen som lämnar bort sina människorbarn ifall de inte lär sig gå på toa i tid.

Hon var såpass gammal när du fick henne och hon kanske aldrig har blivit toa-tränad över huvud taget. Då tar det ju längre tid än om ni hade fått henne som bebis och tränat henne själva.

Fler lådor, testa annat underlag i lådorna, andra lådor, tidning rakt på golvet osv, osv. Det är bara att prova sig fram tills man hittar någonting som fungerar.

Men återigen, det är djur, det tar olika lång tid att lära dem saker och det är ju absolut någonting man bör ta med i beräkningen innan man köper något djur. Vilket djur det än gäller.

kottelover
2010-08-21 13:47
#12

Tro mig, jag håller med dig!!!! Men jag är inte ensam om att bestämma här hemma och måste jag välja mellan kotten och min man så väljer jag min man….

Men jag ger inte upp helt, jag kommer lämna tillbaka lilla Jennie till affären (som jag tycker lurat mig lite dessutom då jag ville köpa en unge och han sade att de säljs inte förrän de är 7-8 månader, så då var ju detta en unge, dessutom sade han att de kan leva i en normal marsvinsbur osv).

Men jag hoppas att vi kan få chansen att få köpa en kottebebis istället framöver när vi gjort iordning golvet i min sons rum så kan den få bo där istället. Där har vi massa andra djur också så om det luktar lite bajs därinne så gör det ingenting :-)

Tillsvidare får vi dessvärre lämna tillbaka Jennie och hoppas att hon kommer till någon som kan ge henne lite mer tid än vad jag kan just nu.

Ypsilon1
2010-08-21 13:58
#13

Var bor du? Det kan finnas kanske chans på att en igelkott kunnigperson kan ta hand om henne istället.

Annons:
UlrikaD
2010-08-21 17:18
#14

#12 Och då måste jag fråga vad som händer ifall bebisen inte blir rumsren heller? Det händer ju faktiskt att det inte går. Eller inte går snabbt nog då, som det var fallet här.

Lämnar ni tillbaka den också?

kottelover
2010-08-22 02:17
#15

Men tanke på att hon kostade 1500 kr så kan jag inte bara lämna iväg henne till någon utan jag åkte till butiken idag och det var inga problem.

Om det blir någon kotte igen i framtiden så ska vi vara lite mer förberedda helt enkelt. Dels så ska rummen vara klara så att den kan bo i ett annat rum än köket, Och framförallt inga plankgolv som inte går att göra rent.

Som sagt så fick jag fel info när jag köpte henne och enligt den infon skulle hon bo i en bur.

Så OM jag skaffar en kotte igen så blir det som sagt när huset är klart och jag har möjlighet att ge den tid som det behövs.

Ber om ursäkt om jag "upprörde" er. Verkar som om ni tror att jag är ett monster vilket känns tråkigt, för mina vänner kan nog intyga att jag är den största djurvän och djurfantast de känner. Har och har haft det mesta i djurväg och tar väl hand om mina djur.

CaithSith
2010-08-22 04:29
#16

Trist att ni blev tvungna att göra er av med kotten! Tänkte passa på att fråga… Luktar kottars bajs mycket? Jag flyttar snart in i en etta och hade tänkt skaffa kotte, men vill helst inte ha ett djur osm luktar mycket.

Ypsilon1
2010-08-22 10:00
#17

#15 Jag menade mot betalning. Men jag kan förstå att det inte var möjligt att hålla henne. Jag var bara så ledsen för att ni var tvunga att lämna henne tillbaka till den affären för att de kanske ska försöka lura andra folk också.

Men hoppas att du har upplyst dem på affären att igelkottar måste få springa lösa på 20kvm enligt lagen

Jag har kollat affärens hemsida, det är ganska svårt och långt att åka dit, om man ska resa från Stockholm. Jag måste också resa en massa de närmaste veckorna. Vi får se om hon finns fortfarande när jag kommer tillbaka.

#16 Andra kan ha annan erfarenhet, men min kottes bajs luktar ingenting

kottelover
2010-08-22 13:20
#18

OJOJOJ, jag har en helt annan uppfattning. Min kottes bajs STINKER verkligen. Det luktar i hela huset och hon var bara i köket.

På morgonen när vi gick upp låg det ca 7-10 högar med kiss och en stor bajs i mitten. Och om 1 hög luktar MASSOR, tänk då hur 7-10 högar luktar…. inte kul.

Och vi är inte speciellt känsliga då vi har många djur som luktar och vars bajs luktar. (kaniner, marsvin, orm, ödla, gerbiler, hundar, katter och dessutom en lagård med 150 kossor, så vi är inte överkänsliga mot bajslukt precis.,,,)

Men det kanske var något speciellt med just henne, vem vet, det kanske är individuellt…

Ypsilon1
2010-08-22 14:06
#19

#18 Det kan vara att hennes mage höll på att anpassa till ny kost, dvs utveckla lämplig bakterieflora i tarmen. De har kanske givit henne bara kattmat, då är det normalt att hennes bajs kommer att lukta illa särskillt om hon har fått mjuk mat. Ägg och fisk kan också göra att det luktar mer.

Hoppas att det inte var någon sår eller infektion som orsakade lukten med tanke på att hon var så smutsig när du fick henne.

"A good sign that there's something definitely wrong with your hedgie is stinky black tarry looking stool. If anyone's hedgie shows that it's [potentially] an internal lesion and the hedgie should be rushed to the vet IMMEDIATELY" (Källa: McNamara - Hedgehog FAQ, Part 4)

kottelover
2010-08-23 13:09
#20

Hm, kanske det var något fel på min kotte då för det STANK verkligen och det var nästan svart bajset.

Får väl ringa ner till butiken och påpeka detta.

Hon fick bara kattmat hos mig för det var det enda hon ätit innan hon kom hit. Jag testade med mjölmask, frukt, grönt och annat men hon smakade inte ens på det.

Annons:
Mikaela_B
2010-08-28 02:38
#21

Förstod jag denna biten rätt: Du fick information av en zoobutik som sålde igelkottar först att dom säljs från 7-8 månader TIDIGAST men också att dom skall bo i bur??

Och att dom höll igelkottar i marsvinsbur??

I så fall om jag förstått detta rätt så är jag VÄLDIG intresserad av att veta vilken butik detta är, och ta mig ett litet telefon samtal ditt…. *mutter* :)

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
2010-08-28 15:04
#22

Märklig djurbutik…

Min kotte hämtades vid åtta veckor.

Har en bur som alltid är öppen med ramp. Anledningen till bur är att kotten ska få ha toa och mat för sig själv - från hunden. Smaskens tycker vovven som både lägger tungan i låda och skål annars. I början så höll jag koll hela tiden då jag har katt och hund också som var nyfiken. Nu kan kotten springa runt katten som kan sitta och tvätta sig utan att ens bry sig.

Kottar ger ifrån sig både mycket och långa korvar (om hon står still) vilka såklart luktar, särskilt om hon gör allt på ett ställe så det ligger blött till hela tiden. Annars känner man inte så fasligt mycket. Favoritstället just nu är under sängen, en låg dubbelsäng, liiite bökigt att städa undan, har tidningar där och ja ibland träffar hon. Min kotte är inte rumsren ännu, men sätter jag henne på toan så gör hon oftast något spännande. Någon gav mig kommentaren; "den där består bara av taggar och tarmar".

Sen beror det såklart på vad det är för typ av golv, det golv jag har luktar i sin tur inte gott när man torkar golven så det kan ju såklart påverka.

Upp till toppen
Annons: