Annons:
Etikettallmänt
Läst 2685 ggr
Vildkotte
2010-08-03 21:50

Vild igelkottfamilj

Hej!

Jag är ny här och vänder mig hit för jag vet inte riktigt annars var jag kan få hjälp. Hoppas nån här kan.

Har nyligen flyttat till hus och för mina katters skull så har jag inhägnat en bit runt huset ordentligt så att katterna ska hålla sig hemmavid.

Nu har jag upptäckt först en ensam igelkott men i dag en hel familj som bor under altanen, innanför inhängaden. De senaste veckorna har jag hållt utkik efter den stora kotten på kvällen när den vaknat och försökt ta sig igenom staketet och då har jag burit ut den. Jag har ringt djurskyddet på länsstyrelsen för att höra om någon där kunde hjälpa mig med fakta men fick ingen.

Har funderat på att gräva ner en liten tunnel under staketet till henne. Har även funderat på att bygga ett bo till henne utanför staketet.

Nu blev problemet ännu större när jag idag såg 4 ungar kravla omkring.

Hur ska jag lösa detta?

Ytterst tacksam för svar.

P.S. Har gett dem lite kattmat och jag har sett ungarna äta. Kan det vara farligt för dem? D.S.

Annons:
FunkyShrimp
2010-08-04 19:29
#1

jag skulle ha tagit bort inhängnaden. dom var ju där först :O
om katterna ändå är utekatter så ser jag inte varför du ska ha en inhängnad.

annars, låt katterna vara inne (om de är innekatter). eller gör några gångar genom staketet till igelkottarna. men tycker du ska ta bort inhängnaden faktiskt… när det också gäller mamma med ungar.
dom kan skada sig när dom försöker ta sig igenom.

Heidi
2010-08-05 03:22
#2

# 0 & 1

Jag tycker inte att du skall ta bort inhänganden. Det är ju jättebra att du fixat utevistelse till dina katter men under säkra omständigheter Glad jag blir lika glad varje gång jag hör att någon tar ansvar för sina katter. Att bara låta katterna vara inne vore ju väldigt grymt då inga djur bara skall få vara inne. Även katter behöver frisk luft och få vara i naturen. Det är ju ingen som låser tex in sin hund på heltid heller Obestämd

Vore ju jättebra om du kunde fixa en tunnel till igelkottarna som katterna inte kommer igenom eller om du kan flytta på dom.

Hoppas du kommer på någon bra lösning Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
2010-08-05 03:25
#3

# 1 Anledningen till att man gör en inhägnad är ju att man vill låta sina katter ha en säker utevistelse Glad. Så det är ju typ innekatter med tillgång till rastgård.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Vildkotte
2010-08-23 12:12
#4

Tack för era svar!

Jag har gjort 3 passager till dem och jag har sett honan både utanför och innanför så jag vet att hon hittat nån av gångarna i alla fall. De får Mjau blötmat varje kväll. Jag har inte sett dem på 14 dagar nu. Kan det vara så att mamman stannar innanför stängslet och bara äter kattmat och inte går sin nattrunda?

Upp till toppen
Annons: