Annons:
Etikettallmänt
Läst 4552 ggr
[isdrakee]
2010-08-04 15:59

Minimimått?

Jag fick precis lära mig att minimimåttet för igelkottar är 20kvm. Och nu måste jag faktiskt fråga, hur pass vanligt är det att igelkottsägare följer detta?

Och dom som följer det hur har dom löst det rent praktiskt? Jag är väldigt nyfiken. :) Lösa i lägenheten helt enkelt? Och vad har jordbruksverket för åsikter om det?

Annons:
UlrikaD
2010-08-04 16:43
#1

De som jag känner och har igelkottar följer det iallafall. Varför ska man skaffa ett djur om man inte följer minimimåtten om hur de ska bo. Man skaffar ju inte en chinchilla och stoppar i en hamsterbur heller. (Förhoppningsvis iallafall)

Min Kotte som tyvärr inte finns längre gick lös i lägenheten på mycket mer än 20 kvm. De behöver yta, de springer otroligt mycket på nätterna.

Varför skulle jordbruksverket ha åsikter om igelkottar lösa i lägenheten, de är ju inga burdjur?

Mikaela_B
2010-08-05 16:59
#2

Jag följer det, och jordbruksverket säger inget om att dom är lösa i lägenheten, däremot är de inte mycket dom säger om igelkottar förutom att dom inte är burdjur…

Oftast står de som ? tecken i pannan på dom när man försöker fråga dom saker mm…

Men här hemma så funkar de bra, hela lägenheten behöver man inte använda så länge de är 20 kvm som dom har tillgång till, har du 2 rum intill varandra som man kan ha öppna tillsammans som ihop bildar 20 kvm så funkar de ju lika bra, ex som jag har grovkök + kök + hall som en sektion som blir strax över 20 kvm och sedan har jag vardagsrum + sovrum som tillsammans utgör över 20 kvm, så jag har mitt badrum för mig själv ;)

Jag tror de är vanligare än vad man tror att folk följer lagen gällande minimimåtten, alla jag känner till göra det :)
Men visst att det finns dom som håller dom i terrarium/burar också, men som sagt det är FEL och mot lagen och speciellt mot det som vi här inne försöker förmedla att dom inte är burdjur!

www.blueberryhedgehogs.com

[isdrakee]
2010-08-07 03:39
#3

Jag tänkte mest på att att gemene man brukar ha svårt att ens följa L80-måtten. 20 kvadrat är ju bra mycket större vilket borde vara ännu svårare för folk att följa. L108 djur har ju ofta olika krav på inredning och bottenmaterial. Det var därför jag tänkte att jordbruksverket kanske inte tyckte om att lägenhet var passande boende. Men det är ju kul med fler djur som har ordentliga minimimått. Det skulle verkligen behövas en förbättring för dom mer vanliga husdjuren.

Jag kanske ska tillägga att jag inte är intresserad av att skaffa någon kotte. Sen kan man väl tycka vad man vill om minimimåtten. Jag kan tycka att dom att det blir lite knäppt ibland, t ex att en papegoja på 46-55 cm får nöja sig med en bur på 2,2 m²  och 1,2 m hög medan en tukan i samma storlek ska ha minst 30 m² och 3 m hög. Har verkligen papegojor så mycket mindre rörelsebehov? Nej, jag tror inte det. Skärpning jordbruksverket!

UlrikaD
2010-08-07 05:17
#4

Tror att folk slarvar med mått när det gäller burar pga saker som att det är dyrt, svårt att hitta osv. Ju större burar desto dyrare blir det ju. Och om du går in i en zoo-affär och kollar måtten på deras chinchilla-burar t.ex så är 99% av dem olagliga. Finns inte att köpa alltså. Då skiter folk i regler och lagar.

En igelkott ska ju inte bo i bur och då kanske det är lättare att följa reglerna. Det är ju inte många som köper en katt och sen stänger in den i bur. De som köper en katt vet att den ska vara lös i lägenheten och gå på låda.

Man får ju hoppas att de flesta som köper igelkott har tagit reda på lite fakta innan och vet att den också ska gå lös.

Sen finns det alltid undantag såklart. Folk som stoppar allt i bur, från igelkott, iller till hund.

Visst kan man ha åsikter om olika mått för olika djur. Som t.ex att en igelkott ska ha 20kvm medans en iller enligt lag kan få nöja sig med 5kmv. Någon som sett en iller busa och hålla på vet att 5kmv är rent löjligt.

Och går man in på burmått så kan man ju faktiskt tycka att chinchillors burmått är ganska drägliga nuförtiden, men andra burdjur verka halka efter istället. Som möss t.ex. De som har möss vet hur mycket de busar runt och upptäcker saker, men de får enligt lag bo i en liten skokartong där de knappt kan stå upprätt.

De flesta burmåtten borde höjas rakt över.

Ypsilon1
2010-08-08 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min igelkott springer lös på 80 kvm och hon använder hela ytan; dessutom springer hon i hjulet en massa. För att ge henne passande bottenmaterial, har vi byggt en stor låda med avdelningar där finns sand, halm och löv. Dessutom har hon olika sov-"stationer", dvs filtar och kuddar och tunnlar. Hon är en riktigt äventyrare, hon gillar klättra och smyga in i de mest otänkbara hörn. Som till exempel, för nästan ett år sen, smög hon in i ett högtalare, i ett perkekt vertikalt rör på cca 10 cm diameter. Annars skor kan vara ett favoritställe att bygga bo (på bilden).

Hon kom till oss efter att hon blivit tvungen att bo i en kaninbur, annars var hon jagat av en hund. Vi blev vänner på en gång! Jag är offtopic nu, men jag måste skriva någonstans lite mer on henne för att jag vet inte hur mycket längre hon kommer at finnas. Ska åka till veterinären igen (för tredje gången), för mer tester :(

Upp till toppen
Annons: