Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3458 ggr
Kottesnutt
8/4/10, 7:28 PM

tappar taggar!?

hej! min kotte, har börjat tappa taggar sedan någon dag tillbaka. Först hittade jag 10 taggar en dag, sedan hittade jag 5 taggar dagen efter det. sedan gick det någon dag utan mer än två-tre taggar, men nu idag hittade jag kanske 30-40 taggar spridda runt hans hus, på en filt som jag har som matta.

Kotte är bara barnet ännu så jag undrar om det kan vara hans bebistaggar, för har inte sett några kala fläckar på honom iallafall ännu… eller iafll det inte är bebistaggar, så kan det ändå vara normalt för en kotte att tappa såhär?

aningens orolig då det är min första kotte och jag inte  har mer erfarenhet än någon vecka+allt jag läst genom åren :/

Annons:
Kottesnutt
8/4/10, 7:32 PM
#1

oj, det kom visst dubletter av trådstarten.. :/

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Kottesnutt
8/4/10, 8:56 PM
#4

har räknat taggarna jag hittade nu idag, det blev 97 allt som allt, lite mer än vad jag uppskattade med andra ord :(

(sajtvärd kan gärna ta bort dubbletter av inläggen och tråden, min dator fick fnatt..)

FunkyShrimp
8/8/10, 12:28 PM
#5

jag har hört att om kottar tappar mycket taggar regelbundet så är det för att dom mår dåligt.

Det är vad jag hört på den här sidan för längesen iaf.

Kottesnutt
8/9/10, 1:19 AM
#6

har också hört det men tänker, tror och hoppas att Kotte bara tappar sina bebistaggar då han är liten ännu… och vad räknas som mycket taggar? nu har det inte varit så mycket men har hittat kanske 10-20 per dag.

Men på vilket sätt mår de dåligt isåfall, psykiskt eller fysiskt? tänkte om de behöver några extra vitaminer eller liknande för att boosta lite, har gett min kotte vitaminer men de tog slut för att tag sen så måste köpa mer.. Men min kotte är lite kräsen så det är svårt att försöka få den att äta mer varierat också :(

Annons:
Ypsilon1
8/9/10, 9:49 AM
#7

det kan vara hans bebistaggar om han är yngre än 6 månader. du skulle kanske fråga uppfödaren om detta har redan inträffat innan du fick Kotte. de unga kan börja byta bebistaggarna när de är 8 veckor gamla tom 6 månader gamla.

om det inte är bebistaggarna som byts ut, då kan det vara (vanligast) kvalster eller svamp som orsakar det. oroa dig inte för mycket, det går att behandla och leker fort, men du måste kolla med en veterinär för att få rätt medicin

Jag har kopierat en bit om kvalster nedanför; jag orkar inte översätta det på svenska, men hoppas att det hjälper:

"While it's not particularly difficult to treat, mites can become serious if left untreated. To give you a perspective on mites, `mange' is caused by a type of mite. Some of the signs of mites are crusty deposits, especially around the eyes and at the base of the quills, and loss of quills" (Källa: Brian McNamara, Hedgehog Health Care and Understanding")

Om det är kvalster, då måste du också städa ordentligt (dammsuga och tvätta golvet) och sterilisera bo-lådan / sand-låda eller filtarna där Kotte sover

Kottesnutt
8/9/10, 7:29 PM
#8

tack för svar!

Kotte är under 6 månader så hoppas att de är bebistaggarna då..har inga symtom som pekar åt kvalster i allafall..Dock har en av våra hundar fått något nu som misstänks för skabb, vi ska höra med vetten snart om vad det är. Hundarna vistas inte i samma rum som kotten men det kan nog spridas ändå kan jag tänka mig…tycker nu att kotten kliar sig lite för mycket, men jag kanske inbillar mig..i vilket fall så ska detta kollas upp

Ypsilon1
8/10/10, 10:38 AM
#9

Skabb är orsakad av kvalster (en som kallas för Sarcoptes scabiei). de som orsakar skabb i djur kan spridas till andra djur men människan blir inte påverkat.

Inkubationstiden på skabb är i genomsnitt 5 veckor (4 till 10 veckor om det händer för första gången, mindre om det händer för en andra gång); om det är skabb skulle du kanske prata med uppfödaren om du haft kotten i bara en månad? Obestämd

Jag hoppas att allt blir bra med alla, med kotten, hunden och dig

Kottesnutt
8/10/10, 5:05 PM
#10

hmm, ja justja det är ju kvalster det också…lite virrig ibland ;) kollade igenom hunden igår och det verkar som om pälsen är på väg tillbaka nu och hon kliar sig inte längre, får kanske avvakta och se om den andra hunden börjar klia sig hon med…

Det verkar som om det är bebistaggarna iallafall, kotte är endast 11 veckor nu och den sista vändan för bebistaggarna verkar vara ungefär vid 12 veckors ålder så det är ju typ nu..men om det dyker upp kala fläckar så blirr det vetten direkt..bor under sommrarna i norra tornedalen, så närmaste svenska vetten är sisådär 30 mil borta, vi brukar vara till finska vetten men är osäker på hur reglerna är för kottar och utlandet..men det brukar gå bra och ringa dit också så skriver de ut ev medicin, men det känns som om jag hellre vill visa upp kotten innan något skrivs ut isåfall…

CaithSith
8/16/10, 5:30 PM
#11

Hoppar in i tråden med en fråga.. Som jag förstått är det normalt att de tappar taggar till viss del, men hurpass jobbigt är detta att leva med? Får man stickor i fötterna..? Oskyldig

Mikaela_B
8/17/10, 1:03 AM
#12

Bara till att dra fram dammsugaren, självfallet kan man få stickor i fötterna, lika så som dom kan sticka dig i händerna när du hanterar dom, oftast när dom fräser och är ihop rullade så hoppar dom till och då kan dom stickas, men detta hänger ihop med den dagliga vardagen av hanteringen och ägandet av igelkottar…

Speciellt när de kommer till småttingarna när dom lätt blir irriterade, frustrerade i början vid hantering pga att de är ny miljö och dofter, men också när dom skall tappa bebis taggarna då de vissa ggr kan vara få tal, men sedan kan dom tappa de flesta på samma gång och så flyger dom omkring med damtussar etc, så då får man räkna med små stickor.. :)

Dock tycker jag inte att bebis taggarna sticker så farligt, värre med taggarna som dom byter till och har livet ut sedan, dom är hårdare och vassare..

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: