Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3928 ggr
kottelover
8/12/10, 11:03 PM

Liten varning ang. kattsand

Hej på er

Jag tänkte bara be er att tänka på en sak när ni använder kattsand till era kottar. (jag använder själv kattsand till toaletten så jag menar inte att man inte ska använda det, bara att man kan tänka sig för).

Vi hade en kanin tidigare som var jätteduktig på att gå på sin toalett och jag använde vanlig klumpbildande kattsand. Men så en dag så var vi hos veterinären för han hade fått mjälleksem. Jag hade honom i en vanlig kattbur och bar honom i. När vi kom hem så släppte jag i honom i lådan ifall han behövde göra ifrån sig, men han hade redan kissat i buren såg jag sedan.

Vad jag inte visste / tänkte på, var att han var blöt om sina fötter, och när han då gick i kattsanden så fastnade den på fötterna. Och när han sedan tvättade sig och slickade bort det så fick han ju i sig kattsanden. Vi hittade honom efter en stund liggande på golvet med magen stor som en ballong och STENHÅRD.

Ringde veterinären direkt men hon sade att det var inte ens någon ide att komma in med honom för det blir som cement i hela matstrupe, magsäck, tarmar osv. Så de kan ingenting göra så hon bara sade att det bästa vore att själv slå ihjäl honom så han slipper lida längre, han kommer dö en plågsam död annars.

Så det var bara att göra som hon sade. Fyyyy vad hemskt det var och att tala om detta för dottern var ju inte det lättaste jag gjort…. :-( Våran lilla Dudde (Duracell)… :-(

Ville bara tala om det så man tänker på att inte låta blöta kottar knalla omkring i kattsand!!

Annons:
UlrikaD
8/13/10, 12:29 AM
#1

Hade trä-pellets till min Kotte. Funkade bra. Ja….förutsatt att Kotte gick på lådan förstås.

Ypsilon1
8/13/10, 9:36 AM
#2

Jag har ockå testat olika typer sand (chinchilla sand, terrarie sand, Sahara sand och en massa). Vanligt kattsand har för stor klumpande förmåga; jag har läst om fall där igelkottar fick såna sandklumpar i backdelen så att de kunde inte längre kissa och bajsa.

Vi kör en blandning av chinchilla sand + lite reptil calcium sand + och ickeklumpande kattsand för långåriga katter och kattungar (Extreme Classic - den gröna påsen) för att:

1. klumpar väldigt lite, fastnar inte i tassarna

2. dammar väldigt lite (tillverkat med tanken att kattungar precis som igelkottar kan sova i sanden)

Tyvärr innehåller denna sand babypuder (som de flesta typer kattsand)

Men kanske ni andra har redan hittat den perfekta sanden och jag ser fram emot att höra om det.

almazs
8/13/10, 1:04 PM
#3

off-topic, och meninglöst att kommentera nu, men måste bara fråga varför ni inte avlivade kaninen hos vet istället för att göra det själva? måste ha vart jättejobbigt ):

kottelover
8/13/10, 1:35 PM
#4

Därför att vi hade ca 1 timmes resväg till veterinären och Dudde hade inte klarat sig så länge. Så istället för att låta honom självdö så var det bättre att ta bort honom själva.

Och jo, det var jättejobbigt men det vore själviskt att låta bli :-(

Mikaela_B
8/14/10, 4:24 PM
#5

Har träpellets åt mina i lådorna också :) Funkar kanon,fastnar inte, dammar inte, dessutom för de lite nöje med sig med pelletsen åt kottarna hehe

www.blueberryhedgehogs.com

Ypsilon1
8/14/10, 8:18 PM
#6

Vad är det för träpellets som ni använder?

I början försökte vi med toa-lätt papperspellets för katter. Men min igelkott hade såna i buren där hon bodde innan hon kom till oss och hon associerar fortfarande toa-lätt med sitt förra liv i buren. Om jag vill få henne undivka en viss yta, då är det toa-lätt som gäller

Annons:
UlrikaD
8/14/10, 9:30 PM
#7

#6 Det är vanlig eldningspellets. Perfekt i iller-toa-lådor. Ser ut som toa-lätt papperspellets men är då i trä istället, så det smular sig och luktar bara rent trä istället för blött och fuktigt papper.

Mikaela_B
8/14/10, 10:58 PM
#8

Använder samma som Ulrika, då jag har de till iller lådorna med.

Jag använde toa-lätt innan, men fick krupp när de fastnade i taggarna, och små bitar mellan taggarna, så ne, de låg mer pellets i lägenheten än vad de finns hundhår, så därför kör jag hellre på denna eldningspelletsen som iallafall inte fastnar någonstans, och jag slipper ha det överallt och ingenstans :)

www.blueberryhedgehogs.com

Ypsilon1
8/15/10, 11:11 AM
#9

Tack så väldigt mycket båda! Hoppas min igelkott kommer att uppskatta det. Hur ofta måste man byta pellets? eller är det bara att byta lite varje dag?

Kan man veta vilket slags spån (från vilket träd) som pelleteras? Jag funderar på att använda såna trä-pellets åt sugar gliders också, i så fall blir det väldigt viktigt att veta vilket slags träd är det för att de smakar och tuggar på allt

Mikaela_B
8/15/10, 2:12 PM
#10

Det är ju gjort på spillmaterial från träindustrin, men frågan är ju´vilket/vilka träslag, får nästan kolla på säckarna och se om det står något på dom…

Så om Ulrika inte är snabb på att svara innan så återkommer jag lite senare med det ;)

Gällande bytet så beror de ju helt enkelt på hur flitiga igelkottarna är på lådorna, jag byter till min iller lite varje dag, men där ränns de ju på toa hela tiden, och eftersom att pelletsen blir som blött sågspån så är de ganska lätt att se när och vad du behöver byta….

www.blueberryhedgehogs.com

Ypsilon1
8/15/10, 8:21 PM
#11

Tack så mycket en gång till :) Jag ska börja testa med igelkotten i alla fall.

Upp till toppen
Annons: